danneman78
[attachment=38004:IMG_6797.jpg][attachment=38005:IMG_6798.jpg][attachment=38006:
IMG_6799.jpg][attachment=38003:IMG_6796.jpg][attachment=38002:IMG_6795.jpg]

Hej Trädgårds experter!

Så här ser min gräsmatta ut nu när jag inte klippt den på 10 dagar...den är ju inte bara grön sad.gif

Det jag skulle behöva hjälp med är förslag på åtgärder, dvs hur jag får en grön gräsmatta utan kläver, smörblommor etc...

Finns det några bra produkter att köpa? i så fall vilka...?

Kanske skall tillägga att vi bor i östergötland mitt i skogen...

Tack på förhand!

MVH
Daniel
Alexander-VG-zon3
väldigt vacker gräsmatta. den gräsmattan hade jag varit rätt om. men alla är vi olika.
Piccante
Vilken underbar gräsmatta du har, den är jag avundsjuk på smile.gif Brunört och smörblomma tycker jag är jättefina och vitklöver binder kväve ur luften och gödslar din gräsmatta naturligt. Dessutom är vitklöver mer torktålig än gräs. Jag hade gärna haft en så artrik gräsmatta för de blir tätare och finare. En "golfbanematta" tycker jag är det fulaste som finns för det är så sterilt och tråkigt annars kan man ju lika gärna asfaltera allt.
JRo
Hej! Har inget bra svar, själv gillar jag inte att ta till gift. Och förresten tycker jag det är så mycket vackrare med alla blommor. Fast det kan ju vara lurigt om ni har barn som vill springa barfota.
Tror det enklaste är att börja om. Hyra en maskin och gräva bort den gamla grässvålen, dit med ny jord, och så eller rulla ut gräsmatta. Alternativt täcka över allt med markduk, på med ny jord och så gräsmatta.
Lycka till!
Red Top
Vilken underbar "gräsmatta"! wub.gif

Vårda den ömt.
smuleborg
Vilken fin gräsmatta yes.gif

CITAT (JRo @ 11-07-2009, 21:40) *
Tror det enklaste är att börja om. Hyra en maskin och gräva bort den gamla grässvålen, dit med ny jord, och så eller rulla ut gräsmatta. Alternativt täcka över allt med markduk, på med ny jord och så gräsmatta.
Lycka till!

God jord finns inte att köpa, och vem vet vad du får med på köpet.

CITAT (Markus_H @ 11-07-2009, 21:39) *
Vilken underbar gräsmatta du har, den är jag avundsjuk på smile.gif Brunört och smörblomma tycker jag är jättefina och vitklöver binder kväve ur luften och gödslar din gräsmatta naturligt. Dessutom är vitklöver mer torktålig än gräs. Jag hade gärna haft en så artrik gräsmatta för de blir tätare och finare. En "golfbanematta" tycker jag är det fulaste som finns för det är så sterilt och tråkigt annars kan man ju lika gärna asfaltera allt.

Vad gäller vitklöver har vi faktiskt fört in den (slängt ut frön) i vår gräsmatta, med gott resultat. Och humlorna är glada.
Eva i Höga
Jag tycker att du ska vara glad över din gräsmatta med ljuvliga blommor för fjärilar och humlor. Dessutom ser jag på bilderna att du har skogen som granne - visst är det då finare med en naturlig gräsmatta än en golfbanematta.
Gossen Ruda
Som blomsteräng passar den utmärkt, som gräsmatta för småbarn att leka på är den mindre bra. Blommor drar till sig insekter och en del av dessa är gaddförsedda. En del förslag har du fått, ett annat är att prova med Stoller Combi några gånger. Funkar inte det så är det nog nyanläggning som gäller.
MariaS
Håller med de andra... VILKEN VACKER GRÄSMATTA! Men om du vill ha den ogräsfri utan gifter, så är det till att klippa betydligt oftare än var tionde dag!

Börja då nästa vår med att vertikalskära gräsmattan. Det gör att du tillför luft till gräsrötterna och stimulerar gräsrötterna. När gräset börjat komma igång, ger du en ordentlig omgång med ett bra gräsmattegödsel. Sen gäller det att klippa lite och ofta, gärna med mulchning. 2-3 gånger i veckan är att rekomendera, om man vill ha en snygg gräsmatta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon