Full version: Saknar fjärilarna
Monarda
Usch, vad det är synd om fjärilarna i år. Regnet tycks aldrig vilja sluta.
Här är en bild från förra året.

[attachment=38018:P1010180a.jpg]

renate
Vad säger du Monarda; här är massor med fjärillar i min trddgård men har inte fotat några.Det är klart regnet gillar de inte men det har inte regnat så mycket här.
Meriona
Det vimlade av fjärilar på min skogspromenad idag, massor av olika sorter. Det regnade just före och precis efter. Tur för mig! wub.gif
Monarda
Lyckans ostar! Men nu har det inte regnat på flera timmar här och till och med solen har tittat fram, så det finns kanske hopp. Vet inte var dom små stackrarna gömmer sig.
amaira
Även här finns det gott om olika fjärilsarter, som tur är. De verkar ha klarat regnen bra, även fast det verkligen har öst ner många gånger.

Tror att det till stor del handlar om i vilket stadium (ägg, larv, puppa, eller vuxen) fjärilarna finns, när regnen kommer. Samt hur länge regnen håller i sig, det kanske är det viktigaste? Lite solsken mellan regnen kanske räcker?

I går såg jag i min hage:
Luktgräsfjäril, pärlgräsfjäril, och kamgräsfjäril. De absolut vanligaste fjärilarna här.

Nässelfjärilar finns det ganska gott om, stora vackra och fina, nykläckta exemplar.

Skogsnätfjäril. Silverstreckad pärlemorfjäril, skogspärlemorfjäril.

Rapsfjäril. Puktörneblåvinge.

Till och med årets första bastardsvärmare.

Mått i mängd och massor med mätare.

Och tusen till vackra insekter, trollsländor bland annat.

amaira
Glömde smygarna. Både mindre tåtelsmygare och ängsmygare, många av dom. Och vitfläckig guldvinge.

Idag flög den första kålfjärilen, och ett par ängspärlemorfjärilar parade sig.
Har säkert glömt nån i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon