Huggorm
Hur är egentligen klimatet på Island, översatt till det svenska zonsystemet? Reykjavik ligger ju i höjd med Umeå ungefär, men värms upp av golfströmmen. Kan man tänka sig att det är zon 3-4 längs sydkusten?
ängsvädd
Ingen aning - men vintrarna är ganska milda iaf. Har du planer på att flytta dit? Ett underbart land smile.gif
Huggorm
Visserligen är det ju köpläge på isländska hus, men jag är bara nyfiken smile.gif
Monaxe
zonläget har jag ingen aning om, men enligt min islänska kompis är det sällan varmare än 16-18 grader sommartid, mycket dis, dimma, blåst och regn. Men för ett underbart land tydligen, med en karg miljö som ställer hårda krav på växtligheten.

Har aldrig varit där själv så jag kan bara ge 2:a handsuppgifter...
ängsvädd
De odlar ju tomater mm på Island i växthus, växthusen värms upp av de varma källorna, vulkanismen i jorden - så de har billiga uppvärmningskostnader där smile.gif
Erland
Jag har konsulterat en väderbok som jag har och hittat följande klimatdata om Reykjavik (OBS att detta är äldre värden. Idag har nog även islänningarna fått något varmare). Dygnsmedeltemperaturen i januari ligger på ca
noll grader och i juli ca 11,5 grader. Normal dagstemperatur i juli är endast 14 grader och absolutminimum under denna mätperiod är -17 grader. I de norra och inre delarna av ön är det naturligtvis kallare.
Alexander-VG-zon3
Jag hade kontakt med en från Island för ett tag sen, han skrev att han hade problem med att få fram äppelskörd även av tidiga sorter. då det var för svalt på sommaren. men däremot var vintern mycket mild (jag tror han skrev köldrekor på -22c, men kommer inte ihåg säkert och att dom annars hade runt -10c min).

skulle tro hela ön ligger i svensk zon 1-2(3). men sommaren är som sagt inte varm.

väldigt många exotiska växter skulle nog klarar sig där, men det blir ju för dom att dom bara ''stampar'' och det händer inget.
Erland
Jag tror att det är svårt att jämföra det isländska klimatet med det svenska då det är så annorlunda. Vintrarna är ju som sydsveriges och somrarna som norra norrland. Många vedartade växter får nog svårt att förvedas t.ex.
Därimot går det nog alldeles utmärkta att odla härdiga Eucalyptus och andra subalpina plantor från t.ex. Nya Zeeland, Sydafrika och Lesotho.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Erland @ 12-07-2009, 15:17) *
Jag tror att det är svårt att jämföra det isländska klimatet med det svenska då det är så annorlunda. Vintrarna är ju som sydsveriges och somrarna som norra norrland. Många vedartade växter får nog svårt att förvedas t.ex.
Därimot går det nog alldeles utmärkta att odla härdiga Eucalyptus och andra subalpina plantor från t.ex. Nya Zeeland, Sydafrika och Lesotho.

det är väldigt skilda klimat, det ligger nog närmre norges västklimat? .

jag tror nog många exotiska växter skulle klara sig, då dom inte växer så mycket under sommaren och därmed inte får hög ny skottilväxt som är känslig. vet vet jag inte säkert.
Huggorm
CITAT (flaxss @ 12-07-2009, 15:46) *
det är väldigt skilda klimat, det ligger nog närmre norges västklimat? .

Runt Bergen på norska västkusten är det tempererad regnskog, kanske klimatet på Island är något liknande?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 12-07-2009, 16:10) *
Runt Bergen på norska västkusten är det tempererad regnskog, kanske klimatet på Island är något liknande?

nåt likande kan det nog va även om Island nog är ännu mer kustklimat. den trädgården där uppe (kommer inte ihåg vad den heter) odlar han ju både äkta cypress och dadelpalm och andra roliga saker.

men det tråkiga som jag tycker är ju just sommaren.
Huggorm
Jag klarar mig visserligen bra utan extrem hetta på sommaren, men det försämrar ju härdigheten på många vedartade växter
Gunilla T
Jag har varit på Island - reste från den svenska sommarvärmen och landade på Keflavik i ca 10 graders temperatur. Island har ett milt vinterklimat, åtminstone vid kusten men också kalla och blåsiga somrar. Det som var anmärkningsvärt var att det fanns så lite grönska - det mesta såg ut som månlandskap och jag tror att det är svåra odlingsförhållanden. Eftersom det inte finns någon skog och knappast några träd får vinden fritt spelrum. Gott om badmöjligheter i de varma källorna men annars...nääää...
Alexander-VG-zon3
sökte lite och hittade detta väldigt intressant

http://en.wikipedia.org/wiki/Climate_of_Iceland

angående vegetation är det nog väldigt annorlunda från norr till söder och från väst till öst. stora delar är ju dock utan grönska har jag för mig. men så läste jag på en annan sida att det är endast en art av björk som är det enda naturligt förekommande trädet. men i rejkavik (?) har dom ju parker och trädgårdar.

hittade lite andra länkar
http://www.reykjavik.world-guides.com/reyk...ks_gardens.html
http://www.travelsearcher.com/features/arcticgarden.html
ängsvädd
När jag var på Island för en massa år sedan hade de trädplanteringsprojekt.

Det finns ett stort område i det inre av Island som heter Sprengisandur - det är en sand/lavaöken.

annaelund77
Hej, stötte på den här "gamla" tråden. Har bott på Island i fem år, visserligen på nordöstra sidan. Problemet med att odla där är att tjälen går så sent ur marken, och det kan bli frost tidigt. Dessutom blåser det starka och kalla vindar. Jämt!
Men solsken finns!

På min tomt hade jag några blommor som låg i vindskydd och relativt soligt läge så de blev ganska fina...
Men det är nog svårt att få överdådiga, blommiga trädgårdar. Särskilt om man är amatör (som jag).

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon