Full version: idiot
vanjalarsa
man kan undra vad det är för idiot som lägger ut text och bilder för att förstöra forumet....det borde väl tas bort omgående??
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Red Top
Även forumansvariga kanske sover på söndagmorgonen. flirting.gif
vanjalarsa
Jo det är klart... Men man undrar vad det är för folk som bara vill förstöra. Usch vad trött jag blir på sånt där.

Berith
Ska bli intressant att se om "medlemmen" också raderas eller om det bara blir inläggen...? mad.gif

Reagerade ju på det en annan gång, att dom fick stå kvar som medlemmar trots att det så tydligt handlar om spam.
*Stintan*
Varför öppnar ni spaminläggen?
Monaxe
CITAT (*Stintan* @ 12-07-2009, 10:27) *
Varför öppnar ni spaminläggen?

För att sätta en spam smiley där, på så sätt talar man ju om för andra odlaiter att spammet är anmält till adm! (inte för att det verkar hjälpa längre...spammen ligger ju kvar i evigheter ändå)
Myosotis
Som jag skrev i den andra tråden: Jag öppnar dem inte. Det som irriterar är att de finns överst i varje avdelning när det är som värst. angry.gif
Huggorm
CITAT (vanjalarsa @ 12-07-2009, 07:57) *
Jo det är klart... Men man undrar vad det är för folk som bara vill förstöra. Usch vad trött jag blir på sånt där.

Dom vill inte förstöra, dom vill tjäna pengar. När dom postat länken till sin porrsida på fyratusen olika diskussionsforum kanske det är ett par stycken personer som betalar för att få se mer bilder
Nauti
Att öppna dem och skriva i dem gör ju bara saken värre, det är inte fullt lika irriterande med spam som ligger längre bak i listan som när folk skall skriva "anmäld" o.s.v. i trådarna så att de hamnar längst upp igen.

För övrigt är det inte personer som sitter och skriver inläggen vilket vissa av er verkar tro. Det är botar som sköter spammet, så ingen kan ens bry sig i era "anmäld!"-inlägg.
*Stintan*
CITAT (Monaxe @ 12-07-2009, 10:29) *
För att sätta en spam smiley där, på så sätt talar man ju om för andra odlaiter att spammet är anmält till adm! (inte för att det verkar hjälpa längre...spammen ligger ju kvar i evigheter ändå)

Jo men ofta är det ju massor med folk som öppnat tråden ser man. Inte öppnar då jag den för att se om någon lagt in en spamsmiley och anmält eftersom det alltid brukar vara någon som är snabb med det vilket är jättebra.
Irene_L
Nauti....Men att det står anmäld är ju för att vi ska veta att det är anmält till admin. Så att dom ska slippa bli överösta av pm!! Inte för att spamarna ska se det!
ängsvädd
Jag öppnar aldrig spammen - är rädd för att få virus eller trojaner.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 12-07-2009, 10:44) *
Att öppna dem och skriva i dem gör ju bara saken värre, det är inte fullt lika irriterande med spam som ligger längre bak i listan som när folk skall skriva "anmäld" o.s.v. i trådarna så att de hamnar längst upp igen.

För övrigt är det inte personer som sitter och skriver inläggen vilket vissa av er verkar tro. Det är botar som sköter spammet, så ingen kan ens bry sig i era "anmäld!"-inlägg.

Fast att man skriver anmäld är ju för att andra ska veta så inte 100 pers behöver maila admin om att det finns spam.
Nauti
Administratörerna/moderatorerna borde vara tillräckligt aktiva för att själva upptäcka spammet. På andra forum så brukar det ju se ut så att det alltid finns någon administratör/moderator online. Jag trodde inte ens det skulle behöva anmälas till dem för att de skulle göra någonting åt det.

För övrigt så är det helt totalt omöjligt att få virus av att öppna en tråd.
skogstroll
tänk om det fanns en spamknapp som man tryckte på och så spärrades den direkt (och kanske kunde låsas upp vid ett senare tillfälle om det var ett misstag). Vet inte om anmäld-funktionen funkar så men den används ju ibland på medlemmar som vissa är arga på bara... det känns inte som en spam-smiley är så optimalt om man vill anmäla spammisar. Tror inte det funkar så
Amaryllis
Det är i alla fall hur tråkigt som helst att surfa runt på odla när de äckliga bilderna finns sad.gif
Nauti
Det skulle ju vara jättesimpelt att att införa en "anmäl"-knapp som ledde till att när tio personer anmält tråden så försvann den tills vidare. Tills en moderator kollat igenom om det var rätt eller ej.

Sedan skulle man ju kunna tycka att det vore mer praktiskt att införa ett spamskydd så att man slapp göra så över huvud taget.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 12-07-2009, 10:54) *
Administratörerna/moderatorerna borde vara tillräckligt aktiva för att själva upptäcka spammet. På andra forum så brukar det ju se ut så att det alltid finns någon administratör/moderator online. Jag trodde inte ens det skulle behöva anmälas till dem för att de skulle göra någonting åt det.

För övrigt så är det helt totalt omöjligt att få virus av att öppna en tråd.

Ja men nu finns det inte någon ständigt inloggad moderator på Odla. Det är förbaskat lätt att sitta här på ett gratisforum och klaga på hur det sköts som om det vore en mänsklig rättighet att få allt serverat på silverfat. Vi vet sedan tidigare att admin inte vill ha några medlemsmoderatorer och det kan jag förstå eftersom det faktiskt inte är speciellt bra.

Att få ett forum spamfritt tror jag är en utopi så man får nog lära sig leva med att det dyker upp då och då och fortfarande tycker jag att det faktiskt inte är särskilt svårt att inte bry sig om spaminläggen. Tycker faktiskt att det finns viktigare saker man kan irritera sig på.
ängsvädd
Bra skrivet stintan smile.gif Det är faktiskt ett gratisforum som man får vara tacksam för att det finns.
Amaryllis
Nu är de borta! smile.gif
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 12-07-2009, 11:04) *
Ja men nu finns det inte någon ständigt inloggad moderator på Odla. Det är förbaskat lätt att sitta här på ett gratisforum och klaga på hur det sköts som om det vore en mänsklig rättighet att få allt serverat på silverfat. Vi vet sedan tidigare att admin inte vill ha några medlemsmoderatorer och det kan jag förstå eftersom det faktiskt inte är speciellt bra.

Att få ett forum spamfritt tror jag är en utopi så man får nog lära sig leva med att det dyker upp då och då och fortfarande tycker jag att det faktiskt inte är särskilt svårt att inte bry sig om spaminläggen. Tycker faktiskt att det finns viktigare saker man kan irritera sig på.
Vad vore det negativa med medlemsmoderatorer? Det behövs ju uppenbarligen.

Sedan finns det många metoder för att förhindra spam som inte tillämpas på det här forumet.

Jag har aldrig varit på någonting annat än gratisforum. Vad menar du med gratisforum? Det trodde jag alla var och alla forum jag varit på har varit spamfria. Så jag ser då inte varför det skulle vara en utopi.

Odla.nu är ju faktiskt inte särskilt häftigt vad gäller funktioner m.m. Men de viktigaste funktionerna man själv behöver finns ju där i alla fall.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 12-07-2009, 11:33) *

Sedan finns det många metoder för att förhindra spam som inte tillämpas på det här forumet.

Jag har aldrig varit på någonting annat än gratisforum. Vad menar du med gratisforum? Det trodde jag alla var och alla forum jag varit på har varit spamfria. Så jag ser då inte varför det skulle vara en utopi.

Odla.nu är ju faktiskt inte särskilt häftigt vad gäller funktioner m.m. Men de viktigaste funktionerna man själv behöver finns ju där i alla fall.

Det behövs inte alls. Det är frivilligt att vara här. Sätt på er skygglappar så slipper ni se spamen och kan njuta av det gottaste istället för att klaga.
Nauti
Nej, det är klart. Man kan låta saker vara halvdåliga i stället för att åtgärda dem och lära sig att leva med det. Men frågan är varför, när det är så lätt att fixa?
ängsvädd
CITAT (Nauti @ 12-07-2009, 11:33) *

Detta är egentligen ett trädgårdsforum - småprat mm finns bara till för att inte förstöra trädgårdstrådarna. De som har detta forum satsar på trädgårdstrådarna.
Nauti
CITAT (-Mimmi- @ 12-07-2009, 12:11) *
Detta är egentligen ett trädgårdsforum - småprat mm finns bara till för att inte förstöra trädgårdstrådarna. De som har detta forum satsar på trädgårdstrådarna.
Vad är din poäng? Spammet skulle lika gärna kunna ligga i någon annan forumdel. Sedan brukar man ju vanligtvis använda "Nya inlägg"-funktionen en hel del och där lägger sig ju spammet längst upp oavsett vilken forumdel eller typ av trådar man föredrar att läsa.

Det finns sätt att motverka spam. Har ens odla.nu någon sådan där konfirmationskod vid registrering? Varför inte ha en gräns för hur många trådar man får starta inom en viss tid? Hur ofta startar man flera trådar på kort tid t.ex? Det finns många olika sätt att motverka spam och det har väl ingenting att göra med vilken forumdel elelr vilken typ av trådar det handlar om? Det skall ju gälla hela forumet och många är uppenbarligen irriterade på spammet. Jag själv har inte ens märkt av det, jag påpekar bara att det är konstigt att ingenting görs åt det om så många av forumets medlemmar blir irriterade på det. Men tydligen så "Fungerar det, så varför förbättra?"
Irene_L
Nu är dom igång igen....bläääää!!! Det här är ju inte klokt!!! angry.gif
Gita
CITAT (Nauti @ 12-07-2009, 12:10) *
Nej, det är klart. Man kan låta saker vara halvdåliga i stället för att åtgärda dem och lära sig att leva med det. Men frågan är varför, när det är så lätt att fixa?

Så lätt att fixa är det faktiskt inte, de här människorna som håller på är enormt kunniga och ligger nästan alltid steget före. Det enda som är effektivt på sikt är att inte öppna mailen, ett fora där ingen öppnar mailen blir så småningom helt ointressant eftersom det enda syftet är att tjäna pengar.
Betr. medlemsmoderator, NEJ TACK!
Gita
Nauti
CITAT (Gita @ 12-07-2009, 12:40) *
Så lätt att fixa är det faktiskt inte, de här människorna som håller på är enormt kunniga och ligger nästan alltid steget före. Det enda som är effektivt på sikt är att inte öppna mailen, ett fora där ingen öppnar mailen blir så småningom helt ointressant eftersom det enda syftet är att tjäna pengar.
Gita
Enormt kunniga? De knåpar ihop en bot som automatiskt registrerar sig på forum(går att förhindra, vilket de flesta också gör) och spammar reklam(går att förhindra). Det är ju rent utav idiotiskt att inte ha en gräns för antal startade trådar och inlägg inom en viss tid. Ingen vanlig medlem blir lidande av att inte kunna starta 30 trådar inom en minut eller skriva 200 inlägg på en minut.

Vad gäller mail och spam så är det ju en annan sak. Vad du menar med "ett fora där ingen öppnar mailen..." vet jag inte. Åtminstone inte vad gäller odla.nu, kanske får man på andra forum en mail när man registrerar sig?

Ointressant eller inte, allting sköts automatiskt och det är ingen som sitter och sliter och kämpar för att få ut allt spam precis. Vad har de att förlora förutom litet bandbredd?

Sedan får någon gärna motivera vad som är fel med medlemsmoderatorer då det uppenbarligen fungerar bra på många andra större fora(ett forum, flera fora).
Gita
CITAT (Nauti @ 12-07-2009, 12:46) *
Vad gäller mail och spam så är det ju en annan sak. Vad du menar med "ett fora där ingen öppnar mailen..." vet jag inte. Åtminstone inte vad gäller odla.nu, kanske får man på andra forum en mail när man registrerar sig?

Sedan får någon gärna motivera vad som är fel med medlemsmoderatorer då det uppenbarligen fungerar bra på många andra större fora(ett forum, flera fora).

Ditt inlägg ovan är ju ett strålande exempel varför medlemsmoderation inte är en bra idé. För det är säkert just typen tillrättavisande/undervisande "präkton" som vill ta på sig rollen som moderatorer. Fö antar jag att du förstod att jag i mitt inlägg avsåg ordet inlägg men råkade skriva mail.
Gita
Berith
CITAT (Berith @ 12-07-2009, 09:09) *
Ska bli intressant att se om "medlemmen" också raderas eller om det bara blir inläggen...? mad.gif

Reagerade ju på det en annan gång, att dom fick stå kvar som medlemmar trots att det så tydligt handlar om spam.

Nope, "medlemmen" finns kvar, men inläggen är borta... thumbdown.gif För den som fått i uppgift att sköta det här men misslyckas totalt!

Nån som vet vem som sköter det där? Nån tjej på kontoret? Har förstått att när man numera PMar Ingemar så är det inte han som läser längre, utan nån annan?
Nauti
Först av alla har jag svårt att förstå varför mitt inlägg är ett strålande exempel på det? Vad har mina inlägg med administrationen av ett forum att göra? Jag anser absolut inte mig själv vara en bra kandidat till att bli moderator tongue.gif Förmodligen och förhoppningsvis är det folk som vill göra forumet till ett bättre ställe som vill bli moderatorer

Nej, jag missade att du menade inlägg och inte mail. Jag förstod inte alls varför du började skriva om mail :/
Piccante

Halleluja!
Alexander-VG-zon3
ännu en huvudvärksperiod för mig.

uppenbarligen har ju odla.nu problem med detta och dom verkar inte hitta lösningar på detta (vilket andra forum har där det inte finns spam).

sedan förstår jag inte denna hysteri med att skapa en massa EXTRA trådar om ämnen (en tråd gillade jag faktiskt där det skrev att man inte ska svara!). sedan förstår jag inte hysterin med att svara i trådarna. det räcker med ETT svar om vilken som anmält och sedan låter man den dö tills någon tar veck den. det behövs inte 5SVAR till som håller den uppe.

visst det är tråkigt och irriterande att spammen kommer men jag gör inte så stor grej av det och lägger ner en massa energi på det. vill man inte in och läsa och vill man inte se det, ja öppna inte trådarna då (för den som vill se är det väl bara att se på så länge dom finns bara man inte skriver i dom).

admin borde göra ett inlägg i varje avdelning som alltid ligger överst. där det står hur man ska bete sig när spam kommer.

sedan KVITTAR det vilket forum eller vilken avdelning, detta läggs in AUTOMATISKT det är INTE en MEDLEM som lägger in det ännu mindre är det en medlem som registrerar sig.

nu blir jag väl halshuggen (eller blivet av vad jag mer hade tänkt skriva). men det skiter jag faktiskt stort i.

så nu ska jag inte lägga mer energi på detta utan läsa i trädgårds avdelningar och vara ute bland växterna i det fina vädret.
Berith

CITAT (flaxss @ 12-07-2009, 14:28) *
---
admin borde göra ett inlägg i varje avdelning som alltid ligger överst. där det står hur man ska bete sig när spam kommer.
---

Till er som inte har förstått varför spam-skylten ska läggas in i tråden!

Ingemar förklarar!

Alexander-VG-zon3
CITAT (Berith @ 12-07-2009, 14:39) *

Ingemar förklarar!

VAD????

jag skrev

det räcker med ETT svar om vilken som anmält och sedan låter man den dö tills någon tar veck den. det behövs inte 5SVAR till som håller den uppe.

LÄÄÄÄÄÄÄS
Berith
CITAT (flaxss @ 12-07-2009, 14:28) *
---
---

Jag läste, och jag läste det här - att du vill veta hur IoG tycker att du ska bete dej när det kommer spam.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Berith @ 12-07-2009, 14:39) *

Ingemar förklarar!

CITAT (Berith @ 12-07-2009, 14:45) *
Jag läste, och jag läste det här - att du vill veta hur IoG tycker att du ska bete dej när det kommer spam.

vad jag menar är att där ska finnas i varje avdelning en tråd som är låst som alltid ligger högst upp en ''infotråd''. så att nya medlemmar (eller gammal) inte skriver 5-10hystersika/irriterade/arga/roliga inlägg i varje spamtråd om att dom också har anmält eller skriver ''fy skäms'' eller skriver ''hahha tutte''.

plus som talar om hur man anmäler och att det räcker med en anmälan.

i samma tråd kan där också vara info om VAD SPAM ÄR.
Azur
Vad odla behöver är en "rapportera inlägget" knapp kopplad ett script som kollar om inlägget redan är rapporterat, och om det är det ger felmeddelandet "inlägget är redan rapporterat", annars skickar ett PM med länk till moderator-kontot.

That's it. Jag tror Odla använder phpbb, och i så fall finns den här funktionen redan inbyggd i programmet, det är bara att konfigurera.
Piccante
CITAT (Gita @ 12-07-2009, 12:40) *
Gita

När det gäller medlemmar som moderatorer så håller jag helt med dig! Jag reggade mig på ett inte helt okänt trädgårdsforum men upplevde att det fanns en innekrets där med personer som i egenskap av självutnämnda experter satt på sina höga hästar och raljerade över alla nya medlemmar som fick höra hur lite de begrep. Om en sådan krets personer skulle anförtros med ansvar att vara moderatorer så skulle det gå utför.....

Däremot är det inte speciellt svårt att stoppa spam. Jag har själv ett litet forum på www.egetforum.se och där kan jag som moderator själv bestämma om gäster ska få skriva inlägg anonymt eller om bara reggade medlemmar ska kunna posta inlägg. Kan även lägga till en konfirmationskod till varje inlägg och det finns ett spamfilter som stoppar automatisk registrering, svarar man inte på konfirmationsmailet manuellt så godkänns inte registreringen. Jag har fått en hel del mail om att registreringar inte har godkänts men ännu ingen spammare som har tagit sig igenom filtret! Detta är på en portal för olika små forum som är gratis för användarna och finansieras helt genom reklamintäkter de har inte en hel mediakoncern bakom sig som odla.nu och har ändå råd med detta.
Pia L
Både Göran och Ingemar har varit inne och läst på Odla idag, det som saknas är väl att någon av dom gör ett inlägg i t.ex den här tråden och är med i diskussionen om hur alla spam sköts.....eller inte sköts.
Att ha någon medlem som spammoderator är väl inget fel, den ska inte lägga sig urspårade trådar, men kunna ta bort porrspam direkt när dom dyker upp, alltså BARA porrspam
Piccante
CITAT (Azur @ 12-07-2009, 14:56) *
Vad odla behöver är en "rapportera inlägget" knapp kopplad ett script som kollar om inlägget redan är rapporterat, och om det är det ger felmeddelandet "inlägget är redan rapporterat", annars skickar ett PM med länk till moderator-kontot.

That's it. Jag tror Odla använder phpbb, och i så fall finns den här funktionen redan inbyggd i programmet, det är bara att konfigurera.

Förmodligen är det inte svårare än så men odla verkar ha gett upp alla ambitioner om att göra något?
Farbror Blå
Är jag den ende som inte vet vad ni pratar om?
Har sett en del "troll" inne på forumet tidvis, men några spamtrådar har jag inte sett och som tur är, inga äckliga bilder heller.
Huggorm
CITAT (Farbror Blå @ 12-07-2009, 18:01) *
Är jag den ende som inte vet vad ni pratar om?
Har sett en del "troll" inne på forumet tidvis, men några spamtrådar har jag inte sett och som tur är, inga äckliga bilder heller.

Det är för att du inte var inne på forumet i natt eller i morse. Det var en massa trådar med text på ryska och grova porrbilder överallt.

Är det bara jag som hajar till varje gång jag ser rubriken på den här tråden? biggrin.gif
Berith
Nu sprider sej löpelden igen... nono.gif
Dilara
Vad jobbigt. Känns nästan som en porrhemsida det här...
pejori
Just nu är det mycket, men man kan bara anmäla till ansvariga och strunta i att öppna spammet.
Då slipper man åtminstånde se eländet. spam.gif

Att det ibland tar tid innan dom försvinner beror på att våra ADMIN har vanliga arbeten och dessutom en familj dom vill umgås med ibland.
Att påstå att dom struntar i forumet, är både okunnigt och elakt.
Dom gör så gott dom kan och ingen kan sitta här och passa 24/7 även om det fanns moderatorer...
aanderss
2 nya spam är på gång nono.gif thumbdown.gif ranting.gif ranting.gif ranting.gif ranting.gif
Nauti
Ääh, det är ju bara ni ignorerar alla spammeddelanden. Forumet är bra som det är, ingen idé att förbättra. Det är ju som sagt bara att låta bli att titta.
Berith
Vad är det för konstigt spam i Support nu då...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon