DykUnderYtan
Gör ett inlägg i denna kategori också, fler kanske har idéer på vad man kan göra....

Säkert fler än jag som blir riktigt irriterade på dessa attacker med spam som kommer då och då.

Är det för lätt att registrera sig på odla?
Går det kanske att göra någon liten förändring som gör det "jobbigare" för dem som bara är ute efter att slänga in trådar med spam?
Kan man kanske ha någon begränsning på att man t ex max får göra 3 nya inlägg/timma eller liknande? De flesta av oss odliater gör väl bara ett eller på sin höjd två nya inlägg i rad.

Jag bara sitter och morgonspånar men något borde väl ändå gå att göra kan man tycka...

Trevlig söndag och semester till er som har det!

Mvh
Mia

skogstroll
jag tycker inte det är en bra idé att begränsa medlemmar i ett forum, inte här i alla fall. Visst finns det spam men det är ju inte så svårt att bara låta ögat glida förbi. Tycker jag i alla fall. Sen är det ganska många som är en hel del aktiva här varje dag. Såna där attacker är ju tack och lov inte så vanliga, men i längden kanske det blir jobbigt.
Piafia
kompiskram.gif
Gomorron!
Tycker som ni att det är trist, sitter på jobbet och blev sugen på att kolla på lite odlabilder. Så får man nakna kroppar,utfläkta i ansiktet! ranting.gif
Borde kanske vara någon som kollar inläggen!?
Ha en bra söndag.
Piafia
DykUnderYtan
När jag går in på odla kikar jag alltid på startsidan på de senaste inläggen som kommit, den vägen går jag in i forumet. Just nu består de bara av spam vilket oftast innebär att jag inte ens orkar leta vidare efter nya "riktiga" trådar.

Jag tycker jag varit med på odla länge nog men har fortfarande svårt att ta mig fram bland trådarna, att hitta nya trådar om jag inte går via startsidan... men det kanske bara är min okunskap som gör det "krångligt". smile.gif
Berith
CITAT (DykUnderYtan @ 12-07-2009, 08:42) *
Gör ett inlägg i denna kategori också, fler kanske har idéer på vad man kan göra....

Säkert fler än jag som blir riktigt irriterade på dessa attacker med spam som kommer då och då.

Är det för lätt att registrera sig på odla?
Går det kanske att göra någon liten förändring som gör det "jobbigare" för dem som bara är ute efter att slänga in trådar med spam?
Kan man kanske ha någon begränsning på att man t ex max får göra 3 nya inlägg/timma eller liknande? De flesta av oss odliater gör väl bara ett eller på sin höjd två nya inlägg i rad.

Jag bara sitter och morgonspånar men något borde väl ändå gå att göra kan man tycka...

Trevlig söndag och semester till er som har det!

Mvh
Mia

http://miashem.blogspot.com/

Wow... Jo i dom andra avdelningarna kanske, men här i Småprat dräller ju inläggen in så det skulle nog inte bli så lyckat med en begränsning.

Själv läser jag inte spammen, räknar inte med att dom handlar om nåt annat än porr och helbrägdagörande läkemedel. nono.gif
skogstroll
jo det är väl många inlägg i småprat. När jag pysslar i trädgården och inte vet vad jag ska göra åt något så går jag in på Odla och det blir väl några inlägg på helgerna. Det brukar ju vara nån liten spam här och där så man får hoppas det här är något övergående.
Huggorm
Skillnaden mellan odla och andra forum är att det nästan inte finns några moderatorer här. Fem stycken personer som är här ofta och varit medlemmar länge borde upphöjas till moderator och få befogenhet att ta bort spamet på en gång. Nu tar det ju timmar innan det händer något
Myosotis
CITAT (DykUnderYtan @ 12-07-2009, 08:42) *
Kan man kanske ha någon begränsning på att man t ex max får göra 3 nya inlägg/timma eller liknande?

fear.gif nono.gif Det var en mycket dålig idé!!!!!!! Och det gäller inte bara småprat där man vill kunna skriva många inlägg på en timme om man känner för det. Det kan även gälla att man snabbt vill ha svar på en fråga eller kan svaret på någon annans fråga. Så o-spontant och tråkigt det skulle bli, nej så vill vi verkligen inte ha det!!!

Visst är det oerhört irriterande med spam. Jag öppnar inte trådarna, men om de ligger överst i varenda avdelning ser man ju inte på förstasidan vad vi vanliga användare pratar om. Någon hade ett förslag som jag tror skulle hjälpa: Ställ en enkel fråga på svenska, typ vilken siffra kommer mellan sju och nio? Kan man inte svara på den får man inte registrera sig. Det skulle sålla bort många spammare.

Sen har det ju diskuterats många gånger förr varför det måste ta sådan tid innan spamen plockas bort, ibland ligger de där i flera dagar trots att de är anmälda. Det finns två administratörer som uppenbart inte hinner med sånt och det kan man ju förstå, men då borde det kanske finnas någon moderator eller liknande med befogenhet att plocka bort spam?!
Huggorm
Tre nya trådar per timme hade varit bättre, eller bara en ny tråd per timme för den delen, särskilt för en nyregistrerad användare
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 12-07-2009, 10:09) *
Tre nya trådar per timme hade varit bättre, eller bara en ny tråd per timme för den delen, särskilt för en nyregistrerad användare

Ja, det skulle också funka. Om de nu inte är skapade av en dator som kan vänta hela natten.
Irene_L
Men varför ska vi behöva ändra oss för att dom spamar. Ibland vill jag skriva många inlägg...ibland inga alls. (Nu har jag skrivit en massa inlägg för att spamet inte ska ligga först i de olika avdelningarna) Jag tycker det är bättre om man gör det svårare för dom att registrera sig....som ex Myosotis skrev!
Berith
CITAT (Myosotis @ 12-07-2009, 10:00) *
--- Ställ en enkel fråga på svenska, typ vilken siffra kommer mellan sju och nio? Kan man inte svara på den får man inte registrera sig. Det skulle sålla bort många spammare.---

giggle.gif Bra att du inte föreslog siffran mellan fem och sju, för det svaret är ju vad dom flesta spammen handlar om....
Myosotis
biggrin.gif
Irene_L
CITAT (Berith @ 12-07-2009, 10:14) *
giggle.gif Bra att du inte föreslog siffran mellan fem och sju, för det svaret är ju vad dom flesta spammen handlar om....

giggle.gif
Biggan_
CITAT (Berith @ 12-07-2009, 10:14) *

giggle.gif
*Stintan*
Spam får man nog lära sig leva med, sånt dyker tyvärr upp i de flesta forum. Undrar bara hur svårt det kan vara att nonchalera dom? Det syns ju lång väg att det är spam. Själv öppnar jag aldrig ett sånt men blir förvånad när jag ser att så många gör det. Det syns ju på siffrorna hur många som ändå är nyfikna på innehållet. Personligen tycker jag inte ens det är värt att irritera sig.

Att begränsa möjligheterna för oss vanliga tycker jag är en utomordentligt dålig idé och skulle förstöra möjligheterna till diskussion.

Sen kanske man kan tycka det vore önskvärt att dom kunde rensas bort fortare ibland men man kanske inte kan få allt. Vi ska nog vara glada för att Odla fungerar så bra som det gör.
Alba
Jag är medlem på en del utländska scrapsidor.
Nästan alla använder sig av en reg.metod som innebär att man inte kan skriva något förrän man fått ett mejl av adm. och sedan klickar in på länken igen för att godkänna att man verkligen vill vara medlem.
Då kan ju admin. först kolla innan någon ny godkänns.
Spammarna är ju ofta engelsktalande så det borde inte vara svårt att sortera.

Myosotis
CITAT (Alba @ 12-07-2009, 10:30) *
...en reg.metod som innebär att man inte kan skriva något förrän man fått ett mejl av adm. och sedan klickar in på länken igen för att godkänna att man verkligen vill vara medlem...

Inget automatiskt alltså utan det är en person som sitter och mailar? Det har nackdelen att nya medlemmar får vänta i flera dagar så som det sköts här. Tänk dig någon med en akut fråga typ "Mitt träd dör! Hjälp vad ska jag göra?!", de vill ha svar NU och inte om en vecka!
Huggorm
Spammaren är medlem nummer 24758, det skulle aldrig fungera med manuell kontroll av alla nya medlemmar på ett så stort forum som odla
Alba
Det finns även mail som går med automatik där man får bekräfta att anmälan är ok. Det mailet kommer direkt.
Tror inte spammare inväntar ett sånt mail så nog är det ett hinder som kan vara värt att prova.
Huggorm
Är det inte mailbekräftelse då? Det var så länge sedan jag registrerade mig här så jag minns inte, men så är det ju på de flesta forum
Gita
CITAT (Huggorm @ 12-07-2009, 09:57) *
Skillnaden mellan odla och andra forum är att det nästan inte finns några moderatorer här. Fem stycken personer som är här ofta och varit medlemmar länge borde upphöjas till moderator och få befogenhet att ta bort spamet på en gång. Nu tar det ju timmar innan det händer något

Ingen bra idé alls, här som på de flesta forum så har det utvecklats olika grupperingar som alltid håller ihop p.ga. lika värderingar m.m. Inget fel med det iofs., men med medlemsmoderation kan det i värsta fall begränsa friheten för oliktänkande enormt. För min del störs jag inte särsilt mycket av spam, det är ju trots allt bara att hoppa över.
Gita
Nauti
En konfirmationskod är ju givet vid registrering, nästan oavsett vad det gäller. Odla.nu har väl ingen?

Begränsningar är ju absolut inget problem, vanliga forumanvändare lider ju inte av det.

Sedan verkar ni tro att det är någon person som sitter och sköter allt spammande, det görs helt automatiskt och ett bekräftelsemail är inget som helst problem.

Vad gäller medlemsmoderatorer så fungerar det väldigt bra på många andra fora. Sedan förstår jag absolut inte hur det skulle kunna bildas olika grupperingar med olika värderingar på ett forum som är inriktat på en och samma sak?

Att man blir moderator på ett forum innebär ju inte att man gör vad man vill. Givetvis kan man rapportera en moderator som inte sköter sig till en administratör och få det åtgärdat ifall personen inte skött sig.

Men det är klart. Som sagt, varför förbättra någonting som fungerar dåligt när man kan låta det vara som det är? Det är ju bara att ignorera det där tre första sidorna med spam i "nya inlägg" smile.gif Det är en jättebra idé. Varför göra saker bättre när man kan låta dem vara dåliga? Tänk vad mycket arbete vi skulel spara om vi tänkte så om allting.
Gita
CITAT (Alba @ 12-07-2009, 12:10) *
Det finns även mail som går med automatik där man får bekräfta att anmälan är ok. Det mailet kommer direkt.
Tror inte spammare inväntar ett sånt mail så nog är det ett hinder som kan vara värt att prova.

Nu tror jag inte att "spammaren" är en enskild person som sitter hemma på kammaren och skickar dessa inlägg.
Skulle tro att det är företag med massor med pengar, den bästa tekniken och det bästa kunnandet. Alla de förslag som skulle göra forat så mycket tråkigare/svårare för oss vanliga användare kommer överhuvudtaget inte att påverka dem, de har redan tekniken att komma runt detta.
Gita
Nauti
CITAT (Gita @ 12-07-2009, 12:57) *
Nu tror jag inte att "spammaren" är en enskild person som sitter hemma på kammaren och skickar dessa inlägg.
Skulle tro att det är företag med massor med pengar, den bästa tekniken och det bästa kunnandet. Alla de förslag som skulle göra forat så mycket tråkigare/svårare för oss vanliga användare kommer överhuvudtaget inte att påverka dem, de har redan tekniken att komma runt detta.
Gita
Ja, gud vad tråkigt det skulle vara att behöva skriva en konfirmationskod när man registrerar sig eller att inte kunna starta 30 trådar i minuten eller att inte kunna skriva 30 inlägg i minuten. Det skulle ju givetvis förstöra hela forumupplevelsen för den genomsnittlige forummedlemmen som snittar 15 inlägg i minuten.

Det finns inga sätt att komma runt det. Det är ingen raketforskning. Det är väldigt, väldigt simpelt. Du verkar tro att det är något mångmiljonföretag som sitter med spjutspetsutbildade programmerare med tillgång till superdatorer och annan typ av utrustning vanligt folk inte har tillgång till. Det är en bot som har en väldigt simpel uppgift och det är inte särskilt svårt att förhindra den här typen av spam. Jag vet inte vad som fått dig att tro det.
Malin_MeL
allra oftast förstår man ju att det är spam på rubriken, tex nu sist när det var arabiska tecken, det är ju inte så vanligt här på odla, och så fanns det en likadan, från samma person i varje avdelning, krävs inget geni för att förstå vad det handlar om.
man kan ju skydda sina ögon genom att inte öppna dem

om man vill göra det svårare för smammarna tycker jag oxå att man ska göra en säkrare registrering, inte begränsa medlemmarna.
säkerhetskod som ska upprepas, eller dubbelregistrering av typen ett mail med en länk som man ska klicka på för att bekräfta.
dessa spam sprids säkert av ett datorprogram och de kan man ju lura.
Gita
CITAT (Nauti @ 12-07-2009, 12:54) *
En konfirmationskod är ju givet vid registrering, nästan oavsett vad det gäller. Odla.nu har väl ingen?

Begränsningar är ju absolut inget problem, vanliga forumanvändare lider ju inte av det.

Sedan verkar ni tro att det är någon person som sitter och sköter allt spammande, det görs helt automatiskt och ett bekräftelsemail är inget som helst problem.

Vad gäller medlemsmoderatorer så fungerar det väldigt bra på många andra fora. Sedan förstår jag absolut inte hur det skulle kunna bildas olika grupperingar med olika värderingar på ett forum som är inriktat på en och samma sak?

Att man blir moderator på ett forum innebär ju inte att man gör vad man vill. Givetvis kan man rapportera en moderator som inte sköter sig till en administratör och få det åtgärdat ifall personen inte skött sig.

Men det är klart. Som sagt, varför förbättra någonting som fungerar dåligt när man kan låta det vara som det är? Det är ju bara att ignorera det där tre första sidorna med spam i "nya inlägg" smile.gif Det är en jättebra idé. Varför göra saker bättre när man kan låta dem vara dåliga? Tänk vad mycket arbete vi skulel spara om vi tänkte så om allting.

Bara tanken att vissa medlemmar skall få rätten att avgöra vad som får och inte får skrivas känns väldigt fel.
Det som är skönt med många forum är just att det inte finns några hiarkier. Det är så få ställen i samhället som är fria från sådant att dem bör vi vara rädda om.För min del tar jag hellre ett och annat spam (som jag inte behöver öppna) än att en annan medlem skall avgöra vad jag får tycka.
Gita
Gita
Nauti
Det handlar ju inte om att någon skall bestämma vad du tycker och tänker. Oftast inte heller vad du skriver om. Ifall det nu inte handlar om att någon uppenbart är ute efter att förstöra trådarna. På det här forumet har det såvitt jag sett inte funnits något behov av att moderera inlägg och trådar då det sköter sig självt. Kanske beroende på den höga medelåldern.

För att lösa spammet(när det väl finns där) så kan man ju antingen införa en anmäl-knapp där tråden tas bort efter ca. fem anmälningar. Eller så ger man några aktiva personer på forumet behörighet att ta bort trådar, då kan de ta bort spamtrådarna.

Men som sagt, det finns många metoder att använda sig av för att se till att spammet aldrig hamnar här. Men intresset att förbättra forumet verkar knappast finnas.
Alba
CITAT (Huggorm @ 12-07-2009, 12:19) *
Är det inte mailbekräftelse då? Det var så länge sedan jag registrerade mig här så jag minns inte, men så är det ju på de flesta forum

Jag minns inte...det är så länge sedan jag regade mig.
Min tanke var att det kanske skulle gå att ställa in så att det tar tex 1 dygn innan mailet går ut.
Jag tror man skulle komma från en hel del spam då.

Vad jag inte förstår det är att en del forum inte har ett enda spam. Hur hänger det ihop ?
DykUnderYtan
Oj vad mycket har hänt här sedan jag skrev i morse. Självklart menade jag inte heller att man inte ska få skriva fler än tre svar på en timma. Jag menade starta helt nya trådar, det är det väl ändå inte så många som gör. Nya inlägg heter det ju i bloggvärlden så det var därifrån jag fick just inlägg. Sorry...
Piccante
Tack och lova att det finns några klarsynta personer som Nauti och Gita mfl som inser att spammet inte härrör från någon person utan med all sannolikhet är automatiskt. Det hjälper alltså inte att skriva "fy skäms på dig" i spamtrådar eller hota med avstängning för det bryr sig inte ett program sig om. Att börja inskränka forumanvändarnas frihet genom att begränsa antalet inlägg tar nog bara död på forumet. Är det inte på tiden att odla.nu intresserar sig för säkerhet istället??? Aktiva moderaratorer och säkerhetskod när man reggar sig? Att begränsa antalet inlägg till 3/ timme eller någon förändrar nog bara att det autogenereras fler nya spammare istället.
Nauti
CITAT (Alba @ 12-07-2009, 13:58) *
Jag minns inte...det är så länge sedan jag regade mig.
Min tanke var att det kanske skulle gå att ställa in så att det tar tex 1 dygn innan mailet går ut.
Jag tror man skulle komma från en hel del spam då.

Vad jag inte förstår det är att en del forum inte har ett enda spam. Hur hänger det ihop ?
Det är ju ändå bara att registrera, vänta ett dygn och sedan spamma. Blir användaren borttagen är det bra att börja om på nytt. Enda skilladen vore väl att det tog litet längre tid mellan spamattackerna.

Många forum har inte spam för att administratörerna bestämt sig för att de inte vill ha spam på sitt forum. Här är det dock ingen som bryr sig. För det är inte särskilt svårt att göra någonting åt det.
Berith
Men! det är väl ingen som tror att det är en person skriver spammen? biggrin.gif

Eller är det nån som tror det...? g.gif
DykUnderYtan
Herregud vilket liv... som jag skrev tidigare så var det bara lite funderingar som dök upp i morse, just för att slippa alla dessa spamtrådar. Min förhoppning var kanske snarare att fler skulle fylla på med idéer på om man kan göra något och vad i så fall. Vi är ju många som cirkulerar här så många idéer borde ju också finnas.

All heder åt dem som sköter odla.nu, jag tycker detta är ett fantastiskt forum och begär inte att de två ska göra ännu mer. Kanske finns det någon där ute som redan sitter på en bra lösning. Hade jag bara kunskapen så skulle jag gladeligen hjälpa till att lösa spamproblemet.

Som någon tidigare skrev, det verkar inte som att ambitionen finns att göra forumet bättre så jag lägger ner diskusionen. Detta liknar mest pajkastning om ett av förslagen jag skrev ("tre inlägg/timma"). Naturligtvis ska alla få ha sina åsikter och tankar utan att inlägg plockas bort eller censureras. Uppenbara spamtrådar med ren porr och oläslig text som inte hör hemma här borde ju på ett snabbare sätt gå att stoppa. Fattar ju jag också att det inte är en person som sitter och skriver dessa. De två moderatorer vi har behöver kanske hjälp som något föreslagit, där skulle jag gladeligen hjälpa till, om så bara för att plocka bort spamtrådarna.
aanderss
jag tycker att man skall få vänta 3 timmar typ innan man kan starta inlägg i från de att man regestrerat sig. de skulle hindra många spamm tror jag
Piccante
Dykunderytan; jag vill inte kritisera dig för egentligen är det teamet bakom odla.nu som ska kritiseras men jag tycker det vore fel att göra det svårare för vqanliga hederliga användare då ett forum hålls levande av aktiva användare som vill skriva inlägg och hjälpa till att svara på frågor.

Uppenbart accepterar odla.nu spam och är inte intresserade av moderering?

Denna enkla funktionen som finns här, en ruta med en kod man fyller i innan man skickar ett inlägg borde inte vara allt för svår att lägga till på odlas forum?
[attachment=38040:kodruta.jpg]
Irene_L
Ja det är ju konstigt att dom inte har det på forumet för dom har ju det när man ska kontakta dom:
http://www.odla.nu/arkiv/kontakt.shtml

Nauti
CITAT (aanderss @ 12-07-2009, 14:41) *
jag tycker att man skall få vänta 3 timmar typ innan man kan starta inlägg i från de att man regestrerat sig. de skulle hindra många spamm tror jag
Det skulle hindra mängder av spam... i tre timmar.
*Stintan*
Ju mer tjafs om spamtrådar desto mer lägger man märke till dom tror jag.
Jag förstår fortfarande inte varför man inte bara kan hoppa över att öppna spaminlägg. Det måste ju vara lika enkelt som att man inte öppnar och läser annat man inte är intresserad av.

Livet är inte helt störningsfritt men inte sjutton är det värt att lägga energi och irritera sig på att det dyker upp spaminlägg på ett forum ibland. Åtminstone tycker jag att det finns så mycket viktigare saker att lägga den energin på.

Jag håller helt med Gita om att några medlemsmoderatorer ska vi inte ha och det är heller inte lösningen för att slippa spaminlägg.
Nauti
Anledningen till att man inte bara kan hoppa över eller ignorera spamtrådarna är att de tar upp hela första sidan. Det är ganska svårt då tongue.gif

Sedan vore ju medlemsmoderatorer en lösning på problemet. Eftersom administratörerna inte är särskilt aktiva eller engagerade.
Berith
Vad då tar upp första sidan...? unsure.gif
smörblomma
När du registrerar dig som medlem på odla.nu måste du skriva in sifferkod samt får du mail med länk som du måste gå in på för att aktivera medlemsskapet.Detta fick min son göra häromveckan när han blev medlem
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 12-07-2009, 16:33) *
Anledningen till att man inte bara kan hoppa över eller ignorera spamtrådarna är att de tar upp hela första sidan. Det är ganska svårt då tongue.gif

Sedan vore ju medlemsmoderatorer en lösning på problemet. Eftersom administratörerna inte är särskilt aktiva eller engagerade.

Vad menar du med "tar upp hela första sidan"? Vi är ju flera som bevisligen lätt kan hoppa över och ignorera spamtrådarna så det borde ni andra också kunna. Ibland försvinner dessa trådar snabbt och ibland tar det något längre tid så är det bara.

Administratörerna har även annat att göra än att sitta och kolla forumet dygnet runt och hur engagerade de är tycker jag du ska behålla för dig själv för det vet du inget om. Våra administratörer gör så gott dom kan och hinner med är jag övertygad om och att påstå något annat är ganska oförskämt. Kanske har du varit medlem för kort tid för att veta vilket engagemang de har i forumet.

Medlemsmoderatorer är en urdålig lösning. Det ska inte finnas medlemmar på ett forum som styr vad andra skriver vilket det väldigt lätt blir.De forum jag känner till där medlemsmoderatorer finns fungerar inte alls tillfredsställande. Där modereras godtyckligt om något inte passar höga vederbörande så det går överhuvudtaget inte att föra en diskussion.

Du sa tidigare i ett inlägg att du inte stördes särskilt så jag förstår inte varför du klagar så förbaskat.
MariaS
När admin går in och städar bort spammen, tas/spärras även användaren/medlemmen. Så skedde även idag, för bara en timme sedan!
pejori
CITAT (*Stintan* @ 12-07-2009, 19:25) *
Vad menar du med "tar upp hela första sidan"? Vi är ju flera som bevisligen lätt kan hoppa över och ignorera spamtrådarna så det borde ni andra också kunna. Ibland försvinner dessa trådar snabbt och ibland tar det något längre tid så är det bara.

Administratörerna har även annat att göra än att sitta och kolla forumet dygnet runt och hur engagerade de är tycker jag du ska behålla för dig själv för det vet du inget om. Våra administratörer gör så gott dom kan och hinner med är jag övertygad om och att påstå något annat är ganska oförskämt. Kanske har du varit medlem för kort tid för att veta vilket engagemang de har i forumet.

Medlemsmoderatorer är en urdålig lösning. Det ska inte finnas medlemmar på ett forum som styr vad andra skriver vilket det väldigt lätt blir.De forum jag känner till där medlemsmoderatorer finns fungerar inte alls tillfredsställande. Där modereras godtyckligt om något inte passar höga vederbörande så det går överhuvudtaget inte att föra en diskussion.

Du sa tidigare i ett inlägg att du inte stördes särskilt så jag förstår inte varför du klagar så förbaskat.

Håller med fullständigt och tycker inte det ska vara någon, varken begränsning i antal inlägg, eller svårare att regga ett medlemsskap. tummenupp.gif
Att krångla till forumet, tror jag bara leder till att forumet förlorar medlemmar och på sikt läggs ner....(vilket varit på tapeten förut) crying.gif
Gita
CITAT (*Stintan* @ 12-07-2009, 19:25) *

Du och jag brukar oftast inte ha samma åsikter men i detta fall kunde jag inte sagt det bättre själv. Du har helt rätt i allt du säger.
gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 12-07-2009, 20:55) *
Du och jag brukar oftast inte ha samma åsikter men i detta fall kunde jag inte sagt det bättre själv. Du har helt rätt i allt du säger.
gita

Dom kanske är samma oftare än du tror giggle.gif
mojan
CITAT (Huggorm @ 12-07-2009, 09:57) *

Bra idé!
ängsvädd
CITAT (Alba @ 12-07-2009, 13:58) *
......

På några undulatforum jag är med i förekommer inget spam. Det beror på att när man ska göra ett inlägg första gången varje gång man loggat in så kommer en bild upp - för att visa att man är en människa och inte automatisk spamning så ska man klicka på den bilden som är mest lik huvudbilden. Mycket enkelt och effektivt. Det går att ha spamfria forum på ett enkelt, automatiskt sätt som inte belastar forumägarna. Det blir ju mer jobb för Göran o Ingmar som det är nu med att ta bort all spam.
Berith
CITAT (MariaS @ 12-07-2009, 19:32) *
När admin går in och städar bort spammen, tas/spärras även användaren/medlemmen. Så skedde även idag, för bara en timme sedan!

Det var verkligen något nytt! bravo.gif Det har jag efterlyst länge, att när inläggen plockas bort ska också dom användarna bort fort som attan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon