|
Malin_MeL
12-07-2009, 09:15
Jag har mängder med myror runt huset och jag har hört att inte är så bra när man har ett gammalt trähus. Hur ska jag bli av med dem? jag vågar inne använda myrr då vår grävda brunn ligger 20 meter framför/nedanför huset, slänten har en höjdskillnad på ca 4-5 meter. mao så liggen brunnen nedströms från huset
någon som har en ide?
skogstroll
12-07-2009, 09:59
jag har också lite myr-problem (stora och bitska rackare) men jag ser till att de inte har det torrt och varmt så verkar de sticka nån annanstans. Jag är inte mycket för bekämpningsmedel själv.
Det ska finnas myrmedel som är ofarligt för djur och barn, så ta en titt på den avdelningen.
Genom hemförsäkringen kan du ha tillgång till anticimex bekämpning , men jag vet inte vilka gifter dom använder...
Någon krydda skulle avskräcka myror, var det dragon eller libbsticka tror ni ?
CITAT (katah @ 12-07-2009, 22:03)  Det ska finnas myrmedel som är ofarligt för djur och barn, så ta en titt på den avdelningen.
Genom hemförsäkringen kan du ha tillgång till anticimex bekämpning , men jag vet inte vilka gifter dom använder...
Någon krydda skulle avskräcka myror, var det dragon eller libbsticka tror ni ? Men man hemförsäkringen lär ju inte täcka ev förbyggande skydd! Gör man sig av med myrorna i trädgården så får man i stället leva med alla de insekter som myrorna (som är rovdjur) normal äter. Det blir alltså mist 10 ggr så många andra insekter, bara att välja.
oj, ska jag vara tacksam då att jag har tomten full av myror ?? wow !
Vilka onyttigheter äter dom upp ?
Gossen Ruda
13-07-2009, 19:26
CITAT (katah @ 13-07-2009, 18:53)  oj, ska jag vara tacksam då att jag har tomten full av myror ?? wow !
Vilka onyttigheter äter dom upp ? Allt, nyttigt och onyttigt inklusive fjärilslarver mm. Dessutom brukar dom placera ut och skydda bladlöss. En del myror är relativt harmlösa, en del kan gnaga sönder huset. Borttagning kan ske med myrdosor där myrorna hämtar gift som dödar hela samhället. Olika myrmedel går väl bra också, vräker du inte ut medlet klarar sig säkert brunnen.
Man ser ju t ex myrornas skydd av bladlöss om endast något negativt. Men genom att myrorna samlar upp den söta vätskan, så droppar den inte heller ned. En stor ek kan ju t ex avge 10-tals liter med honungsdagg varje dag, om det då finns en myrstack i närheten, så slipper man få all den klibbiga vätskan droppande ner från trädet, myrorna tar hand om den i stället.
bramstorps växthus
14-07-2009, 12:52
Det finns ett bekämpninsmedel som heter Myrnix som är giftfritt. Det innehåller något som myrorna trampar i och sedan skär det sönder dem. Men det är så små bitar att inga andra större levande djur eller människor skär sig på detta. (min man jobbar på anticimex)
Jag har även hört att man kan använda kanel, det gillar inte myrorna
Själv vattnade jag bort myrornai växthuset, de gillar torrt. Vattna dagligen och mycket tills de sticker ngåon annanstans. Lycka till!
Malin_MeL
15-07-2009, 21:48
Jag har inget emot myror i sig, det är väl bara det att de gärna oxå käkar torrt trä, och det är ju inte så lämpligt att de äter just på huset, så det är eg bara precis runt sockeln på huset som jag skulle lägga ut. Vi tog precis bort ett gammalt dött träd och det visade sig att det var helt ihåligt och fullt med myror som käkade för glatta livet...jag kan säga att det var inte de små myrorna vi snackar om....ALLA såg ut som myrdrottningen, och flög gjorde de oxå
Myrnix var ett bra förslag, det ska jag kolla upp. myrdosor verkar ju oxå käckt, jag får helt enkelt åka till en välsorterad affär och se vad som finns.
vi har skadedjur med i hemförsäkringen men jag skulle gissa att de använder gift, jag har inte ringt och hört efter, men sist vi hade dem här använde de RADAR (då gällde det getingar) men jag vet inte om det räknas som skadedjur att man har myror i trädgården, jag har aldrig sett några inne som tur är
tack för alla tips!
Gossen Ruda
16-07-2009, 09:02
Det finns som sagt myrdosor att köpa, ihåliga plastdosor med en klump gift med lockmedel innuti. Tanken är att myrorna skall ta med sig giftet till boet och utfordra alla inkusive drottningen så att samhället dör ut. Jag håller på att testa.
Beträffande trädet med dom bevingade krypen så väntade dom en lämplig tidpunkt för svärmning. Myrorna äter inte träet utan gnager bara ut sitt bo i där. Det är bara termiter som direkt kan leva av träcellulosa men dom använder sig av andra organismer som lever i deras tarm och som bryter ner cellulosan.
Farbror Blå
17-07-2009, 17:18
CITAT (Malin_MeL @ 15-07-2009, 22:48)  Jag har inget emot myror i sig, det är väl bara det att de gärna oxå käkar torrt trä, och det är ju inte så lämpligt att de äter just på huset, så det är eg bara precis runt sockeln på huset som jag skulle lägga ut. Vi tog precis bort ett gammalt dött träd och det visade sig att det var helt ihåligt och fullt med myror som käkade för glatta livet...jag kan säga att det var inte de små myrorna vi snackar om....ALLA såg ut som myrdrottningen, och flög gjorde de oxå
Myrnix var ett bra förslag, det ska jag kolla upp. myrdosor verkar ju oxå käckt, jag får helt enkelt åka till en välsorterad affär och se vad som finns.
vi har skadedjur med i hemförsäkringen men jag skulle gissa att de använder gift, jag har inte ringt och hört efter, men sist vi hade dem här använde de RADAR (då gällde det getingar) men jag vet inte om det räknas som skadedjur att man har myror i trädgården, jag har aldrig sett några inne som tur är
tack för alla tips! Tjohej! "alla såg ut som myrdrottningen"gör mej oroad! Det finns ju så många sorters myror, svartmyror, stackmyror, pissmyror och sen just hästmyror som äter sej igenom trä. I allmänhet äter myror inte trä alls, utan de larver som finns inuti stubbar och stockar och annat. I de fall man sett myror "totalt ödelägga" rabattkanter av slipers eller stockar, handlar det om att dessa blivit rötna och fått ohyra. Myrorna använder deras gångar för att hitta dom och sen flyttar de ofta in. Trädet ni tog ned var inte uppkäkat av myrorna.Det kan ju vara en vanlig myrförflyttning, vanligtvis på försommaren får myrorna vingar och kan flyga i hundratal på väggar och tak och fönster i jaklt efter nya bostäder. De gör sällan nån skada. Om det handlar om gynnaren på bild, ring anticimex senast på måndag! Hästmyra
Malin_MeL
18-07-2009, 10:38
ja det var såna...nu blev jag rätt så orolig men de är ju inte kvar där längre, då vi tagit bort trädet. så jag vet inte riktigt var Anticimex skulle utrota, de är ju någon annanstans nu trädet som de var i var helmurket, kan de även angripa färskt trä?
Jag har mycket (och allvarliga) problem med hästmyror i sommarhuset - södra bohuslän. Hästmyror är överlägset vanligast i just bohuslän, det lärde jag mig av bekämpningsfirman som var här och kollade - bor du också i bohuslän tro? Dessvärre är det så att de också kan gå på friskt virke i hus - det har de nyligen gjort hos mig, till min förtvivlan - men vanligare är att de ger sig på något anfrätt trä.
Har du "vanliga" stackmyror i närheten kan du skatta dig lycklig, för de kör bort hästmyror.
Annars gäller det att nogsamt kolla runt huset. Bekämpningskillen sa så här: man behöver ett glas rödvin, med det i handen ställer man sig i skymningen i trädgården i närheten av den del av huset där man har eller misstänker att man fått myror. Där står man still och kollar tills man hittar några myror (rödvinet är till för att man ska ha lite trevligt under tiden), på kvällarna rör de sig nämligen mellan mänskornas hus och sina egna. Det gäller att försöka hitta deras bon utomhus, och gör man det vattnar man där ut en kanna myrmedel (inte myrr, utan det medel som innehåller baython - finns att köpa lite överallt, ett pulver man kan pudra ut, men som funkar bättre om man blandar med vatten och vattnar ut i de bon man hittar ute)
Malin_MeL
18-07-2009, 15:03
Ja jag bor i bohuslän. vi har väldigt mycket mystackar (pissemyror, svarta stora med röd bakdel, de bits) och andra vanliga små svarta myror som bor i sättsanden under våra plattor. så de bara käkar trä, de bosätter sig inte i dem då? det blir till att ta inspektionsrundor i skymningen, får kanske köpa hem en bag-in-box för att vara på säkra sidan  hur upptäckte du dem? vi har nyligen bytt och inspekterat varenda planka och regel i hela taket, så nåt murket finns inte där uppe iaf.
vi fick sådana myrdosor genom hemförsäkringen (som anlitade anticimex). man kan alltid ringa dit och fråga och förklara hur man vill ha det , giftfritt !
CITAT (Malin_MeL @ 18-07-2009, 16:03)  Ja jag bor i bohuslän. vi har väldigt mycket mystackar (pissemyror, svarta stora med röd bakdel, de bits) och andra vanliga små svarta myror som bor i sättsanden under våra plattor. så de bara käkar trä, de bosätter sig inte i dem då? det blir till att ta inspektionsrundor i skymningen, får kanske köpa hem en bag-in-box för att vara på säkra sidan  hur upptäckte du dem? vi har nyligen bytt och inspekterat varenda planka och regel i hela taket, så nåt murket finns inte där uppe iaf. Ja, var rädd om de myror som inte är hästmyror, det är det första jag tänker på - särskilt vanliga stackmyror - lägg inte gift så att det kan skada också dem. Hästmyrorna bygger s k sattelitbon i hus, men de riktiga bona (med drottningar) har de ute i naturen (det kan faktiskt vara nästan var som helst - under stenar, bland rötter, i jorden...). Hittar du sattelitbon i huset ska du givetvis ta bort dem, men det är de riktiga bona du måste bli av med för att bli kvitt problemet i grunden. Sattelitbon i huset upptäckte jag genom att jag faktiskt hörde myror i taket, fick bryta upp där och ta bort isolering och pudra gift; en annan gång upptäckte jag ett sattelitbo genom att det föll ner damm mellan takbrädorna, det var isolering de knaprat på som föll ner som damm. Otroligt tröttsamt, äckligt och kryllande - men nu är de borta. Ett tag. Värre är det alltså med själva drottningsamhällena. Det är där "vinboxen" kommer in i bilden, för det är verkligen svårt att upptäcka vart myrorna går, men det är alltså möjligt om man blir en flitig enveten spion. Du ska alltså finna myrorna runt huset, ute, och försöka följa dem tillbaka till sina bon. Inte lätt. Har du naturtomt är det bra att kolla ruttna stubbar och sådant, men sannolikt måste du ta till vinboxen och tålamodet och spejarblicken. Jag ska gå ut i morgon kväll igen. (En granne till mig har tålmodigt tagit kål på 40 hästmyrebon på sin tomt på detta sätt, det är flitigt ska jag säga!)
smuleborg
20-07-2009, 19:07
CITAT (EKLO @ 18-07-2009, 15:18)  Har du "vanliga" stackmyror i närheten kan du skatta dig lycklig, för de kör bort hästmyror. Vi har inga, oss veterligen, hästmyror. Kanske för att vi låter "stackmyrorna" vara ifred? CITAT (EKLO @ 18-07-2009, 15:18)  Bekämpningskillen sa så här: man behöver ett glas rödvin, med det i handen ställer man sig i skymningen i trädgården i närheten av den del av huset där man har eller misstänker att man fått myror. Där står man still och kollar tills man hittar några myror (rödvinet är till för att man ska ha lite trevligt under tiden)...
CITAT (smuleborg @ 20-07-2009, 20:07)  Vi har inga, oss veterligen, hästmyror. Kanske för att vi låter "stackmyrorna" vara ifred?  Som sagt - hästmyror är överlägset vanligast i Bohuslän. De finns inte alls i norra och södra Sverige, minns inte riktigt var norra gränsen går. Det är inte så kul med hästmyror (för att uttrycka det milt) - det ena sattelietboet jag fann i huset var vid en bärande takstol där de knaprat i sig 2/3 av takstolen - taket sackade. Det är därför man blir smått hysterisk av dessa upptäckter. Jag tror att hästmyrorna kommer att överleva oss alla - de har inga säkra system att lära sig, även om man pedantsköter sitt hus och inte har en enda fuktskadad planka kan de få för sig att börja knapra och bygga sattelitbon. Och på en naturtomt (som det rätt ofta handlar om i bohuslän) är det nära nog omöjligt att kunna följa en ensam myra på väg "hem" till drottningboet. De går ju inte i flock och linje, som de flesta andra myrarter, utan man upptäcker dem oftast en och en. Smarta gynnare! Jag försöker muntra upp mig genom att ta till goda exempel, men med jämna mellanrum blir jag helt knäckt av dessa oförutsägbara husätare.
Gossen Ruda
21-07-2009, 07:43
Lite komplettering och rättning. Vi har två vanliga hästmyrearter i Sverige. Båda finns ända från söder och upp i Norrland. Tittar man på rapporteringarna i artdatabasen finns det inga såna från Västkusten, än. Dom finns dock här och jag ser dom lite överallt.
Malin_MeL
21-07-2009, 08:04
CITAT (Gossen Ruda @ 21-07-2009, 08:43)  Lite komplettering och rättning. Vi har två vanliga hästmyrearter i Sverige. Båda finns ända från söder och upp i Norrland. Tittar man på rapporteringarna i artdatabasen finns det inga såna från Västkusten, än. Dom finns dock här och jag ser dom lite överallt. nu förstod jag inte riktigt, finns de inte på västkusten?
Gossen Ruda
21-07-2009, 08:50
CITAT (Malin_MeL @ 21-07-2009, 09:04)  nu förstod jag inte riktigt, finns de inte på västkusten? Jo, dom är vanliga här men tittar man på utbredningskartor är Västkusten en vit fläck. Detta beror dock på att det inte funnits någon här som samlat myror men det kommer att ändras till hösten när jag rapporterat in mina fynd.
CITAT (Gossen Ruda @ 21-07-2009, 08:43)  Lite komplettering och rättning. Vi har två vanliga hästmyrearter i Sverige. Båda finns ända från söder och upp i Norrland. Tittar man på rapporteringarna i artdatabasen finns det inga såna från Västkusten, än. Dom finns dock här och jag ser dom lite överallt. Intressant. Mina uppgifter om hästmyrornas utbredning har jag från de s k myrexperterna på skadedjursfirmorna (anticimex och no more) som är anslutna till de försäkringsbolag vi har för husen i mina trakter. Hur som helst kan jag säga att hästmyror har kommit att bli ett extremt vanligt gissel här i södra bohuslän, och det är problem ingen av oss hade för 20 år sen. Nåt har hänt med utbredningen här. I samma takt kan vi se att de vanliga stackmyrorna minskat väldigt mkt i antal, och att ormar plötsligt kommit att bli vanligare. Ett slags samband förstår jag det som, utan att riktigt begripa hur sambandet ser ut.
Gossen Ruda
21-07-2009, 11:36
Det finns lite mer info på Artportalen Gå in på Visa fynd, skriv in camponotus på artnamn och sök på svenska namn. Välj sen antingen hushästmyra eller jordhästmyra. Tryck på presentera fynd och sen på prickkarta. Kartan finns längst ner på sidan, det blir en massa skräp också. Kartan visar var man hittat myran, inte hela utbredningen eftersom myrsamlare är betydligt sällsyntare än myror. Kan förmodligen räknas på ena handens fingrar. Plus att mina fynd från Göteborgstrakten inte är inlagda men jag har hittat dom på nästan alla lokaler jag besökt. Det blir mycket rött här när fynden är inlagda.
smuleborg
22-07-2009, 20:26
CITAT (EKLO @ 20-07-2009, 22:43)  Som sagt - hästmyror är överlägset vanligast i Bohuslän. De finns inte alls i norra och södra Sverige, minns inte riktigt var norra gränsen går. Du har säkert rätt, men enligt Anticimex finns hästmyran i större delen av landet. Antocimex, hästmyranNär jag googlade fick jag även upp Forum: Alternativ.nuKopierar ett av inläggen: "Snackade med en av "bönderna" på jobbet idag om detta, tydligen ganska vanliga problem. Dessa herrar har ju ibland ganska rationella lösningar, men om det funkar vet jag inte... 1. Lokalisera, åtminstone en närhet till boet. 2. Slå i kraftig kopparspik(eller annan ledande metallpinne,helst mer än sex tum) med nån meters mellanrum i väggen eller timmret. 3.Koppla ett eller två bilbatteri till metallplintarna. 4.Låt stå ett dygn. Vore jag myra skulle jag flytta, fast nu är jag ju inte det... //jonas"
Malin_MeL
22-07-2009, 20:38
CITAT (smuleborg @ 22-07-2009, 21:26)  Kopierar ett av inläggen:
"Snackade med en av "bönderna" på jobbet idag om detta, tydligen ganska vanliga problem. Dessa herrar har ju ibland ganska rationella lösningar, men om det funkar vet jag inte... 1. Lokalisera, åtminstone en närhet till boet. 2. Slå i kraftig kopparspik(eller annan ledande metallpinne,helst mer än sex tum) med nån meters mellanrum i väggen eller timmret. 3.Koppla ett eller två bilbatteri till metallplintarna. 4.Låt stå ett dygn. Vore jag myra skulle jag flytta, fast nu är jag ju inte det... //jonas" oavsätt om det funkar eller inte så var det ett skoj inlägg! men det får ju vara en redigt fuktig timmerbit om den nu ska sluta kretsen, för trä leder ju inte ström
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|