Full version: Föröka hallon
ängla
Hej
Jag är på jakt efter hallon. En vän till mig har och jag tänkte att det kan ju gå att klippa av sticklingar och rota själv. Men jag vet inte hur man gör.
Går det för det första?
Ska man klippa årets skott eller fjolårets?
När på året ska man klippa och rota?
Hur rotar man? I vatten, i jord?
Och om det går att rota, lär de ge bär nästa sommar?

Snälla, är det någon som kan hjälpa mig?? Tacksam för alla svar.
Nu ut i trädgården innan det börjar regna igen -cry-.gif

Ängla

Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar inte föröka hallon med sticklingar, hallon är mycket bra på att skjuta upp rotskott som man kan gräva upp = man får en planta med rötter på, på en gång.

Är det ett ganska gammalt hallonland din vän har och du ska starta ett helt nytt land säger jag KÖP PLANTOR.

Hallon drabbas av många slags virus och alla hallonland får virussjukdomar efter några år men man får bättre start på sitt hallonland ifall man köper virusfria plantor i handeln (plantor som säljs ska vara virusfria).

Vanliga hallon ger bär på fjolårsskotten så gräver man upp rotskott så får man ju lite bär första säsongen ifall man tar dem på hösten. Det finns hösthallon som sätter bär på årsskotten men de är inte så härdiga.
ängla
Tack Åsa för ditt givande svar. Ska fundera på det, att köpa nya plantor. Vet inte hur mkt de kan kosta. Men får man virus snabbt på gamla så e det ju värt kostnaden ändå...
Sommartack från Ängla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon