|
majsan37
27-10-2003, 13:11
Jag skall plantera bambu och undrar hur den trivs bäst? Måste den ha mycket fukt eller klarar den sig under torrare förhållanden? Jag har tänkt bygga upp en torrmur och sedan plantera bambun längst upp, är det en idé att lägga duk för att hålla på fukten? Finns det någon som är haj på bambu? Hör av er marianne.hultgreen.stahl@consultant.com
andreas i uppsala
27-10-2003, 20:17
har skickat ett e-mail till dig med lite fråger angående plats,zon,läge.Om jag får lite info så ska jag nog kunna hjälpa dig.har själv 4 olika sorters bambu(och mer kommer) mvh andreas
Hej Andreas, Om du kan något om och har experimenterat med bambu vore det kul att ta del av. Lägg gärna in sådant här också!
andreas i uppsala
28-10-2003, 10:53
ok.visst. Bambu är ett gräs och det är troligen världens snabbast växande bambu.rekordet är över 1meter på ett dygn (troligen mer) Bambu växer vilt i asien,nord och sydamerika och afrika. Europa har ingen egen bambuart utan alla är införad från asien(och de andra) I sverige är bergsbamu vanligast(fargesia murielae)Bergbamu ser inte ut som äkta bambu den har mindre "stammar" och sprider sig inte så aggresivt som övriga bambuarter för.Bergsbamu blir 2-3(4)m hög.den trivs bäst i halvskugga(min växer dock i skugga och stortrivs)Bergsbambu är härdig upp till zon IV(4). Det finns också en dvärgart av bergsbamu som heter simba(fargesia murielae simba)Den blir bara 1-1.5m hög och är lite mindre härdig än bergsbambu.Den klarar sig till zon III(IV). Det finns också en till art som heter fargesia murielae jumbo(ibland också fargesia spathaceus jumbo)Den uppstod i danmark på 1970-1980-talet(tror jag det var) Den blir 2-3(4)m och är härdig till zon III(IV)Den trivs bäst i ett varmt läge(det gör alla)sol-halvskugga. I södra sverige går med en hel del till bambusorter. Japansk bambu(pseudosasa japonica)är den mest dekorativa bambun för mindre trädgårdar.Det som skilljer den från mängden är att den har mycket större blad.Den kan bli upp till 4(5?)meter och den har större "stammar" än bergsbamu.Upptill 2cm i diameter(bergsbamu 0.5-1 cm dm)P.japonica är mindre härdig än bergbambu.zon I-II(III)Det är den mest tåliga bambun. Den klarar vind,torka och skugga bättre än de övriga bambusorterna. (obs! sprider sig aggresivt)Går att ha som en rumsväxt. Sen finns det också en hel del pyllostachys som är härdiga i sverige(södra delen upp till uppsala)De blir högre(5-14m)och de får bredare "stammar".Men gemensamt för dem är att de behöver mycket sol och värme för att växa bra.Pyllostachys sprider sig också aggresivt så bygg ner nåt som hindrar dem(i jorden tex plankor.obs minst 50 cm ner i jorden) Det finns också en hel del bambu av arten sasa.De ser ungefär ut som p.japonica fast mycket mindre.De blir kanske 1.5m som högst. I min trädgård har jag: 1 jumbo ( befinner sig helt i skugga) 1 simba (befinner sig i halvskugga,skugga) 1 p.japonica (befinner sig samma som med simba) 1.pyllostachys bissetii. (befinner sig i sol-halvskugga) (mer kommer) ZON III(UPPSALA) hoppas det räcker.(trött)Är du nöjd nu cilla mvh andreas
andreas i uppsala
28-10-2003, 11:13
glömde säga/skriva att bambu inte går att föröka med sticklingar.glömde också säga/skriva att sorter av bambu som sprider sig aggresivt kan på 10år spridda sig upptill 40kvadratmeter.Det blir 4 kvadratmeter om året. mvh andreas
CITAT (andreas i uppsala @ 28-10-2003, 10:53) hoppas det räcker.(trött)Är du nöjd nu cilla Tror att det är betydligt fler än Cilla som är intresserade. Jag är i alla fall nöjd. Får se vad det blir till våren.
Ja, det var intressant! Den lektionen tackar jag för!  Hade bambu, men den dog tyvärr. Det var nog en bergsbambu tror jag. Vi vet fortfarande inte varför den dog. Fast alla gräser vi köpte från den plantskolan vid det tillfället dog också, de var tyvärr nedklippta på hösten (av plantskolan) och ruttnade, visste inte bättre själva då än att vi köpte dem ändå. Skall nog ta och pröva med bambu igen! Tror du att man behöver utrymmesbegränsa bergsbambun också, för att motverka spridning eller är den ok?
andreas i uppsala
29-10-2003, 11:39
Den sprider sig lite(långsamt) men inte lika mycket som överiga.Om du har några känsliga växer bredvid så kanske du behöver gräva ner något skydd.Och om du inte orkar så kan du ju alltid ta bort nya "bambustammar" som kommer utanför en viss gräns.
Jag glömde att säga att det kan ta upptill 2år innan bambu börjar växa.Under denna tid så växer rotsystemet(som vajrar)Men det behöver inte vara sant.Min jumbo började att växa ordentligt i september(bara 2 månader efter plantering)På en helg växte den 5-6cm vilket för mig var beviset att den hade rotat sig.Jag blev lite förvånad för jag trodde att det skulle ta mycket längre tid. Medans för min simba tog det mycket längre tid.skick när jag köpte den .Så jag skulle säga att det beror på hur de mår.Jumbon var ovanligt fin när jag köpte den medans simban var i sämre skick.
när du planterar din bambu(eller andra växter) lägge en massa tidningar i botten på hålet.Det tidningarna gör så att vattnet inte försvinner vilket gör att bambun inte riskerar uttorkning.Tidningarna bryts sedan ner av microorganismer/bakterier. mvh andreas
Min bambu köpte jag förra året, jag har varit tvungen att flytta den två gånger (i våras och nu i höstas, nu står de på en plats där de kan stå). De har knappt vuxit något alls, ser i stort sett likadana ut som då jag köpte dem. Vad kan vara för fel, behöver de gödsel??? Eller är det de många flyttarna som gör att de ej vuxit??? Det är fargesia murialie (stavning?), vet ej om det är den större eller mindre varianten.
Tack Andreas. Trodde väl det var fler än jag som ville ta del av dina bambukunskaper!
Kul att höra dina erfarenheter Andreas. Är själv fascinerad av bambu, kanske för att man här i Finland befinner sig i den yttersta zonen där bambu kan klara sig. Men klarar de sig hos dig ska de väl kunna göra det hos mig, våra zoner borde motsvara varandra rätt bra.
Köpte en liten Phyllostachys aureosulcata aureocaulis för ett par år sedan (impulsköp på en plantskolas rea), fick den i jorden en vecka innan frosten (tjälen) slog till, vindskyddade den med säckväv runt om och flis runt "fötterna" - och den klarade sig. Den ska ju bara klara - 22-25 grader enligt litteraturen, men den vintern hade vi åtminstone - 32 när det var som kallast. Dessvärre hade den inte en chans att klara förra hösten och vintern då också många väl etablerade växter tog rysligt med stryk. Möjligen hade den klarat sig om den hade fått några fler år på sig att växa till, har läst att de kan överleva en hel del bara de blivit tillräckligt stora.
Har nu skaffat två stiliga bergsbambuplantor (Jumbo), har dem i stora krukor och satt in dem i vinterförvar i svärfars tomma (och svala) hus, eftersom jag inte har deras uteväxtplats klar ännu. Tipset med tidningar under kommer väl till pass. Vad har du mer att bjuda på? Någonstans läste jag, vill jag minnas, att bambu inte är särskilt förtjust i kalkrik jord - stämmer det med dina erfarenheter? Välbrunnen dynga, kompost och flis ska väl heller inte vara helt fel? Läste också ett råd om att använda gräsmattsgödsel med högt kväveinnehåll på våren, och möjligen lite fosfatrikt gödsel på sensommaren. Hur gödslar du dem?
undrar Micke
Mariann
30-10-2003, 07:40
Jag med är intresserad har en bergsbambu BIMBO i kruka. Nu står den i boden där blir visserligen (svin)kallt men det är ju skyddat (zon 4). OK? Kommer den att tappa bladen eller hur funkar det över vintern. Kommer den sent i gång på våren eller?
Stephen
30-10-2003, 12:21
Jeg plantet flere hardføre bambus her i Malvik, Norge (nær Trondheim) for 2 år siden. Jeg dekte bare rundt røttene første år og samtlige sorter overlevd (minimum temperatur rundt -20C). Den som klarte seg best var kanskje ikke overraskende Fargesia murielae og Sasa kurilensis. Alle er samtidig sorter som har vært brukt til mat. Det sies forresten at man må ha lisens for å høste Sasa kurilensis skudd i nord Japan (er det noen som kan bekrefte dette). Her er artene jeg har plantet:
Fargesia murielae Indocalamus tessellatus syn. Arundinaria ragamowskii Phyllostachys aurea ssp. Flavescens-inversa Phyllostachys aureosulceata aureocalis Phyllostachys bissettii Phyllostachys congesta Phyllostachys nigra humilis Phyllostachys nuda Phyllostachys viridiglaucescens Pleioblastus gramineus Pseudosasa japonica tsutsumiana Sasa kurilensis Sasa kurilensis “Dwarf”
Oj, Stephen, nu blev jag GRÖN av avund! Här i Finland tycks det vara omöjligt att få tag på annat än bergsbambu och Fargesia nitida, även om det finns andra sorter som borde kunna klara sig också här. Antar att den fuktiga Atlantluften också gör sitt till för att bambun ska trivas så långt norrut. Trots att jag bor bara en kilometer från havet (Finska viken) känns det ofta mer som inlandsklimat här i Kyrkslätt.
Micke
andreas i uppsala
02-11-2003, 00:11
norde är kanske inte den bästa platsen att plantera bambu på särskilt pyllostachys.pyllostachys överlever nog men den blir inte så stor där eftersom den kräver varma somrar som det inte blir i västra norge pga av atlanten.bergsbambu skulle nog trivas bäst.Sasa kurilensis är världens mest norrast växande bambu.Den växer i norraste japan och det sägs att den även förekommer i ryssland vilket i så fall skulle vara rysslands enda bambusort. Hur ser gräsmatan ut efter vintern.Den är inte så jättegrön precis.likaså är det med bambu så bli inte ledsna om den är lite gul,grön på våren.Det kommer nya blad men om det inte har kommit några nya tills alla skolavslutningar är(början av juni)så är den troligen död. MICKE om du skyddar din bambu på vintern så skulle du kunna plantera ut den.Bergsbambu kan klara tempratuer ner till -35 utan skydd(när de är stora)bambu är ganska flexibla de klarar de trivs i de flesta jordar bara det inte är snustorrt.bambu är ju ett gräs så det går bra att använda olika sorters gräsgödsel som blåkorn.somm alla andra växer så ska helst inget kväverikt gödsel ges efter middsommar(själv råkade jag göra det men dom överlever)micke du måste pröva.åk ner till sverige i vår och köp lite bambu.själv ska jag testa med olika palmer i min trädgård.Var i skåne idag och införskaffade en andra t. fortunei och dessutom frön från palmerna i botanisk have(hittade dock inte deras 3 meter höga t.fortunei)ska också sattsa på chamaerops h.cerifera(europisk dvärgpalm från atlasbergen)och den beryktade rhapidohyllum hystrix(nål palm)som är världens härdigaste palm.Ska även försöka få tag på sabal minor(lousiana) och musa basjoo(japansk fiberbanan)och olika yucca bla stambildanade som yucca rostrata. bedriver intensiv kaktus fröuppodling.tex olika kaktusar av arterna opuntia,escobaria,agave mm. Escobaria vivpara kom upp efter en vecka.när tiden är mogen ska dem planteras ut i min lilla "rock garden" .Har även ett litet fikonträd (bornholmsfikon)som ska planteras ut på den soligaste platen.ska också testa att plantera en liten lager i ett skuggit hörn. Allt detta betyder att jag kommer få fullt upp i vår.(hemsida kommer till våren eller sommaren) Så våga testa.visst så kan det misslyckas men det kan lika gärna lyckas. Det blir lite spänning.Ett annat sätt är att gräva en grov och sedan sätta ner växt och kruka i jorden o sedan ta upp den på hösten)om man är lite rädd om sin växt) mvh andreas
Tack, Andreas, visst ska jag testa. Och månne det inte blir en Skåneresa i sommar (har halva släkten där nere) - fast då får jag nog sätta frun och barnen på flyget och ta bilen själv... Kunde vara skoj om man någon gång kunde få tag på Sasa kurilensis (och jo, den lär finnas i Ryssland på ön Sakhalin), speciellt "Shimofuri" som har fina vita streck på bladen. Den lär heller inte vara lika benägen att sprida sig som övriga Sasa har jag läst. Sedan skulle jag gärna vilja få tag på en sort som heter Pleioblastus pygmaeus, en dvärgform på några decimeter som ska kunna tåla ner till -30 grader. Ytterligare ingår Bashania fargesii (Arundinaria fargesii) på önskelistan, den är relativt stor och löpande, men lär ska vara tuff till tusen och också tåla torka rätt bra. Härdighet? Åtminstone -25 enligt en av mina böcker, vilket kan betyda att den tål lite till. Kanske man skulle skriva till jultomten? Micke
andreas i uppsala
04-11-2003, 22:16
annars så kan du beställa bambu på the palm center.de har ett ganska stort utbud av bambu både härdiga och mindre härdiga.annars finns det som sagt även en hel del i sverige särskilt i den södra delen.även zetas har en hel del men det har jag nog redan nämt. även jag har halva släkten där och i småland.(hade iallafall)så även jag ska dit i sommar(var där förra veckan) mvh andreas
[QUOTE]norde är kanske inte den bästa platsen att plantera bambu på särskilt pyllostachys.pyllostachys överlever nog men den blir inte så stor där eftersom den kräver varma somrar som det inte blir i västra norge pga av atlanten.
Glöm inte bort Golfströmmen som gör delar av västra Norge till ett odlingsparadis!
Ursäkta den gamla tråden som jag inte kunde låta bli att kommentera.
Nähe, det var inte så man citerade. Ska försöka lära mig till nästa gång
MrNorth
17-06-2005, 08:07
Jag blev jätteglad när jag hittade en phyllostachus på lokala plantskolan.. annars är det bara fargesia hit och dit hela tiden!!! Och jag anser att den är väldigt karaktärslös, med små blad... Stora blad skall det vara!! Se här på bilden, min bambu  Dock har den lite gula blad (förmodligen från frosten eller uttorkning i början) , men det kommer många rotskott, så jag antar att den är på g. Hoppas de inte kan ta sig igenom packad makadam bara MVH henrik
om ni vill se bilder och lite råd, dock på tyska: bambus de delar in olika sorter efter höjd och har fina bilder. I Sverige kan ni beställa hos bluesage och Hedentorps plantskola i Ängelholm har ett bra utbud
Jag satte bergsbambu nyligen. Har inte riktigt koll på latinet. Är det fargesia? Den tappar blad och ser väl närmast ut som vass. Lite trist kanske. Vet inte riktigt hur den utvecklas.
Phyllostachys bör man begränsa, i alla fall i södra Sverige. Gräv ner något 50-60cm om de inte bör sprida sig åt något håll. De kan som sagt sprida sig metervis annars.
De trivs i fuktigare jord, så blanda gärna upp med lerhaltigt och mullrikt. Eller vattna torra vårar och somrar.
BLÅKORN
17-06-2005, 22:21
Hej odlare! Bambu kan vara ganska dyrt, eller hur? Så här gjorde jag i aprill /maj i fjol. Gräv runt era dyra plantor, jag valde den sida som vätter mot grannen. När ni fått fram typ halva roten så hämta en vass yxa, klappa till rejält mot mitten, vipps så har ni en rejäl bit. Dela den sen i flera och klipp ned den, de grövsta stråna satte jag ympvax på, kan ruttna annars. Kruka med plastpåse om. Sålde många på höstens växtmarknad. Intäkterna gick oavkortat till en duktig Rhododendron odlare, de tycks ju ha tålamod med frön och sticklingar, vipps så hadde jag en hel låda med fina roddar. Ps de vill ha lite extra kisel, bambun alltså.
Gör inte som jag bara och klipp ner bambun på våren. Den ska inte klippas. Jag trodde det var som vilket gräs som helst men hade jag inte klippt den så hade den varit mycket större idag.
Maria i Helsingborg
18-06-2005, 14:00
Jag har just idag upptäckt att den jumbo-planta vi köpte 2003 (ca 189:-), delade på i 4 delar, planterade på ett varmt men relativt skuggigt läge, såg vissna ner 2004 och sedan stå torftig och kal i över ett år - LEVER! 3 av 4 plantor har en liten vit/grön uppstickare vid sidan. Jag som skulle kasta den nu. Fantastiskt!  Nu har jag samlat ihop den igen och planterat den på en bättre plats. Tror och hoppas jag.
Maria R
19-06-2005, 15:31
Jag skulle vilja plantera en bambuhäck, zon 3-4 (strax utanför Uppsala). Är det bergbambu som gäller och vilket avstånd ska de planteras på? Hälsningar Maria
CITAT (Maria R @ 19-06-2005, 17:31) Jag skulle vilja plantera en bambuhäck, zon 3-4 (strax utanför Uppsala). Är det bergbambu som gäller och vilket avstånd ska de planteras på? Fargesia nitida kunde du lämpligen pröva på, den brukar användas som vindskydd och är ungefär lika härdig som sin släkting bergsbambun. Har för mig att den inte sprider sig särskilt ivrigt så du får nog plantera dem ganska tätt om du genast vill ha en fungerande häck och i så fall ge dem lite utrymme på bredden att expandera på. Upp till fyra meter hög i optimala förhållanden, hos dig 2-3 meter med tiden skulle jag tippa på. Micke
Maria R
20-06-2005, 08:27
Tack för svar! ska kolla upp det i plantskolan. Hälsningar Maria R
andreas i uppsala
21-06-2005, 20:13
ja phyllostachys klarar sig ändå upp till norrland men jag tänkte mer på de större sorterna som gärna vill ha lite varmare. Phyllstachys kommer aldrig bli lika höga här som de blir längre söderut men tillräckligt för att vi nordbor ska säga ooooooohhh  Ju längre och varmare somrar desto större bambu. Själv har jag i dagsläget pseudosasa japonica (växt 2.5dm idag), fargesia murielea jumbo, fargesia murielae Simba, fargesia nitida nympenburg och phyllostachys Bissetii och mer är på väg. Jag börjar bli trött på fargesia så simban åker nog snart ut
MrNorth
22-06-2005, 07:55
hur pass vanlig är pseudosasa japonica? Kan man köpa den hos nån av de stora kedjorna i södra sverige? Typ granngården, öspab osv...
/Henrik
webmaster jim
22-06-2005, 19:09
Tack för alla tips i denna tråden! Förstår att ja kanske e lite otolig då min bambu inte har växt på en månad :-) kunde vist ta upp till 2 år.... suck Men blåkorn och kisel e alltså bra!?
webmaster jim
23-06-2005, 08:14
En fråga till, ja har planterat den ena plantan i en stor kruka. Hur ska den vinterförvaras? går det bra med frostfri jorkällare?
andreas i uppsala
23-06-2005, 09:11
Pseudosasa är ganska ovanlig, men den finns lite överallt på välsorterade plantskolor, bl.a så har zetas haft den i flera år men i år såg jag inga. Det kan ta lite tid innan bambun börjar växa så det knakar men växer det gör de i alla fall fast inte lika mycket. Blåkorn ska vara bra, men har just fått lära mig att det dödar jorden på sikt.... så här såg min pseudosasa ut i vintras
MrNorth
26-06-2005, 22:04
när det gäller trimning av bambu vill ajg tipsa om denna tråd: länk till sida/henrik
Ludvig Johansson
27-06-2005, 11:10
Vad kul med en bambudiskussion!
Gräsklipp är ett mycket bra bambu gödsel, annars ska det mesta gå bra och gärna i stor mängd. Nyplanterade bambu ska vattnas ofta. Planteras på våren. För att öka vinterhärdighet kan man sätta plantan lite djupare än den satt i krukan. Jag bor på billingen (zon 3-4), ett av Sveriges kalkrikaste områden och har inte märkt att bambun påverkats negativt av detta. Vårvinterns temperaturskiftningar var extremt påfrestande för bambun men hittills har jag bara förlorat en planta, en Phyllostachys edulis, men den var egentligen för liten för att planteras ut. I år gör jag ett nytt försök med en något större planta.
Följande sorter trivs hemma hos mig (ledsen om stavningen är fel): Phyllostachys nuda P. vivax P. aureasculata spectabilis Sasa palmata Fargesia nitida Fargesia nitida Eisenbach Fargesia murialaee 'Jumbo'
Av dessa har nitidan växt bäst. Som någon konstaterade så hämmar man bambu om man tar bort strån då dessa innehåller mycket energi.
MrNorth
27-06-2005, 21:22
Måste fråga, om nån vet nån bra plantskola i blekinge- södra småland som har ett bra sortiment av bambu? Jag har varit på 4 stora plantskolor... och det enda jag hittat är FARGESIA MURILAE!! Grr
/Henrik
Ludvig Johansson
28-06-2005, 09:45
Glömde nämna att jag har några P.bissettii också. De verkar klara kylan fint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|