Nånstans har jag läst att man ska täcka den kompost som eftermognar, med plast eller dylikt. Anledningen är att den inte ska lakas ur av regn.
Jag har gjort det några år nu och det funkar bra men frågan är om man ska göra så.
Hur gör ni?
Maria
tomba
20-07-2009, 11:10
jag komposterar och eftermognar i 200l tunnor med lock det tycker jag funkar jättebra, då processen avtar öser jag över massan i en ny tunna och då tar det fart på nytt, på så vis får jag rört om massan ett par gånger under komposteringen. Jag har idag ca. 3-4 månaders cykel från avfall till jord på sommaren och 6-8mån vintertid.
smuleborg
20-07-2009, 19:28
Vi hämtar några kubik hästskit varje år. Vi lägger helt enkelt högen på en presenning, och täcker högen (lite slarvigt, vi vill inte få det helt tätt) med en annan presenning. Detta dels för att skithögen inte ska lakas ur (av regn, snö), dels för att minska ogräsfrön från ovan. Jag vet inte om det är det optimala, men det funkar bra för oss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.