CITAT (Gossen Ruda @ 28-10-2003, 09:01)
Det genomgående är att man har vissa regler som man måste följa, ibland tveksamt vem som skapat dessa och varför.
Jag håller verkligen med. Samtidigt mår många träd i antroposofernas miljöer mycket bra. Ofta görs flera behandlingar samtidigt, och själv tror jag att uppluckringen av jordarna och användandet av kompost och naturgödsel är huvudsakliga orsakerna, men också det kan testas mer än vad som görs idag.
CITAT
Var det inte nån som putsade träden i Gröna rum för ett tag sen? Ganska hårdhänt. Det finns väl en avlägsen möjlighet att för tjocka lavlager kan försämra andningen genom barken. Visst kan det finnas insekter i lavarna men dom lever nog mest av just dessa. Fåglarna skall dessutom också ha mat.
Jag har fått många mailfrågor efter detta program, som jag inte såg själv. Jag tror inte att metoden vitaliserar träden och det är svårt dessutom att testa. Om man skrapar barken på några träd i ett område och håller de andra oskrapade har ju iallafall alla träd nytta av den mångfald av djur- och växtliv som bark och lavar skapar.
En orsak att jag inte tror att barkskrapning gynnar träden är att de funnits i ca hundra miljoner år. Hade barken varit ett problem för träden tror jag att de funnit sätt att fälla den.