Full version: Lava på träden
ester
Jag får höra olika av alla angående lava på träden. Vissa säjer att det är för att luften är bra, andra tvärt om. Vissa säjer att träden som lavan växer i antingen är sjuka och döende eller så gott som döda, andra säjer att träden mår bra av lavan eller att lavan växer därför att träden mår bra.
Hur är det egentligen? Vi har långa girlanger av skägglava och jag tycker att det är rätt snyggt.
KURT
Det beror dels på vad för lavar det är som växer där, dessutom beror det på om det verkligen är lavar och inte alger. Skägglavar växer långsamt och är det alltför mycket kvävenedfall så konkurreras de ut av andra lavar. Så normalt är skägglavar en indikation på att en skog har stått orörd länge och att det är bra luftkvalitet. Se tex:

http://www.k.lst.se/luftvardsforbund/lavun...ndersokning.pdf
Gossen Ruda
Orkade inte vänta på Kurts länk så jag vet inte vad som står där. Ville bara påpeka att det finns flera olika skägglavar och liknande. En del är ganska vanliga och relativt snabbväxande medans andra är indikatorväxter för gamla träd och ren miljö. Tror knappast att lavar skadar träden, dom används bara som sittplats.
Cilla
Javisst, de flesta lavar dör i förorenad luft medan vissa klarar sig.

En del fruktträdsodlare (bl a antroposofer) menar att lavar tillhör "stenriket" och inte bör finnas på träden. Ibland hörs också att i lavarna skulle finnas insekter som stör träden.

Men de flesta trädvårdare menar nog liksom jag att lavarna är naturligt växande på träden, och bidrar till ett rikt mikroliv som träden behöver. Det är ingen slump att träden i gammal orörd skog har god förmåga att tåla en hel del angripare, för att det är gott klimat också för angriparnas fiender som så småningom tar över. I mikrolivet kring träden pågår en ständig rörelse där arter kommer och går och där det endast vid få tillfällen blir någon som tar över och dominerar helt.

Lavarna tillhör trädmiljön, anser jag. Den enda gång de är besvärliga är när man beskär stora fruktträd och lavarna gör sekatören slö och fnasar sig in i ögonen. Men det är de värda.
Gossen Ruda
Antroposofer är lite underliga, tillsammans med en hel del andra religösa, halvreligösa och oreligösa grupper. Det genomgående är att man har vissa regler som man måste följa, ibland tveksamt vem som skapat dessa och varför. Men nu skall vi inte snacka skit om dessa stackare. tongue.gif

Var det inte nån som putsade träden i Gröna rum för ett tag sen? Ganska hårdhänt. Det finns väl en avlägsen möjlighet att för tjocka lavlager kan försämra andningen genom barken. Visst kan det finnas insekter i lavarna men dom lever nog mest av just dessa. Fåglarna skall dessutom också ha mat.

Ett träd utan lavar är nästan lite naket, dom hör till. Inte bara träd förresten. Här i Götet har vi ett markant berg på Hisingen, Ramberget. Det är lite ovanlig färg på det, lite rödaktigt. Men det är inte så konstigt, det är nämligen så gott som fritt från lavbeklädnad vilket andra berg är. Det är avgaser och andra saker i luften som håller lavarna borta.
Cilla
CITAT (Gossen Ruda @ 28-10-2003, 09:01)
Det genomgående är att man har vissa regler som man måste följa, ibland tveksamt vem som skapat dessa och varför.

Jag håller verkligen med. Samtidigt mår många träd i antroposofernas miljöer mycket bra. Ofta görs flera behandlingar samtidigt, och själv tror jag att uppluckringen av jordarna och användandet av kompost och naturgödsel är huvudsakliga orsakerna, men också det kan testas mer än vad som görs idag.

CITAT
Var det inte nån som putsade träden i Gröna rum för ett tag sen? Ganska hårdhänt. Det finns väl en avlägsen möjlighet att för tjocka lavlager kan försämra andningen genom barken. Visst kan det finnas insekter i lavarna men dom lever nog mest av just dessa. Fåglarna skall dessutom också ha mat.

Jag har fått många mailfrågor efter detta program, som jag inte såg själv. Jag tror inte att metoden vitaliserar träden och det är svårt dessutom att testa. Om man skrapar barken på några träd i ett område och håller de andra oskrapade har ju iallafall alla träd nytta av den mångfald av djur- och växtliv som bark och lavar skapar.

En orsak att jag inte tror att barkskrapning gynnar träden är att de funnits i ca hundra miljoner år. Hade barken varit ett problem för träden tror jag att de funnit sätt att fälla den.
Gossen Ruda
Att göra tester på vad det än vara må är oerhört svårt. När det gäller så långsamtväxande organismer som träd är nästan omöjligt. Det fordrar stora testgrupper och kontrollgrupper och även kontrollerade förhållanden. Vilka trots det kan ändras under resans gång. Klimatet t.ex.

Jag håller med om att träden klarar nog detta bäst själv. Dom som inte klarade sig finns inte längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon