Full version: Skator
medusa
Har ett gang skator som hela sommaren (fran tidig var) terroriserat mig.
De har atit upp mina plommon och pecannotter.
Tidigt i varas forsokte de tom fa ut mig ur mitt hus! De slangde sig mot sovrumsfonstret och bangade pa rutan med nabbarna. (Tank er sjalv att vakna upp varje morgon av detta ovasen...) Hackade hal pa listerna sa det ar stora glipor mellan tra och fonsterruta.
DE AR VALDIGT ORADDA! Fagelskrammor och stor skallande hund pa tomten hjalper ej. Nar jag gar ut o klappar i handerna sa flyger de ivag en liten stund... Har inte tid o klappa i handerna hela dagen, maste jobba oxa... sad.gif
Bettson
Gå till jaktaffären och köp en rovfågel i plast. Det brukar hålla dem borta ett tag i alla fall. Flytta gärna på den så tar det lite längre tid innan de kommer underfund med ditt fusk.
medusa
CITAT (Bettson @ 27-10-2003, 17:23)
Gå till jaktaffären och köp en rovfågel i plast. Det brukar hålla dem borta ett tag i alla fall. Flytta gärna på den så tar det lite längre tid innan de kommer underfund med ditt fusk.

Inget alternativ for mig tyvarr...
Bor pa liten grek-o, har finns inga jaktaffarer.
Kanske kan jag hitta nan pa natet forresten, jag skall forsoka.
Tack for tipset
KURT
Man kan minska på antalet kråkfåglar på naturlig väg, i medelhavsområdet (åtminstonde i Spanien) finns ju skatgöken som lägger ägg i kråkfåglars bon.
Hannele
Jag ångrar att jag inte tog vara på gammelmormors rävboa,
det ska tydligen vara effektivt att hänga i körsbärsträd och flytta på den ibland.

Bettson
Ett småläskigt tips effektivt men inte så trevligt.
En död skata varnar sina fränder att här skall man inte vara.
Hittar du en död skata och har den hängande några dagar i ett träd där du slipper se den så finns det inga skator där på väldigt, väldigt länge.

Annars kan du väl be några vänner i Sverige skicka klisterbilder av siluetter på rovfåglar du kan klistra på fönsterrutan. Det borde finnas hos de som säljer uterum. Det är ju inte så svårt att skicka med posten heller.
Susanne i Linköping
I Lena Israelsons bok Köksträdgården - det gröna arvet, finns en bild på en gammaldags fågelskrämma: den bevingade potatisen! Man tar en potatis, sticker i fjädrar och hänger upp i ett snöre.

Jag gissar att fåglarna tror det är en död fågel som hänger där, tricket funkade i alla fall bra när jag testade i somras. Sparvarna hackade på mina sockerärter tills fjäderskrämman kom upp (hade ingen potatis till hands men en bit av en stor maskrosrot gick lika bra).
Ti bee
CITAT (Bettson @ 28-10-2003, 15:32)
Ett småläskigt tips effektivt men inte så trevligt.
En död skata varnar sina fränder att här skall man inte vara.
Hittar du en död skata och har den hängande några dagar i ett träd där du slipper se den så finns det inga skator där på väldigt, väldigt länge.

Aha, det var därför!!! laugh.gif
Vi letade hus att köpa för 1½ år sedan och tittade på ett hus där det hängde döda råkor i trådar i träden på tomten. Vi ryggade verkligen tillbaks för det såg förskräckligt ut! laugh.gif Rena skräckfilmen! Men det var ju därför....de har råkor i byn och vill inte ha dem i sina träd.
......fast jag tar nog hellre de levande råkorna ändå....... sleep.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon