Full version: Rotskott?
_Magnus_
Hur vet man att ett rotskott är ett rotskott egentligen? Är det när det växer skott direkt från själva rosknölen eller? Men var kommer då de nya "riktiga" skotten ifrån när en ros breder ut sig? Är rotskotten ofta lite mörkare & blankare i färgen än vanliga skott?
Jag misstänker att mina rosor har några stycken som bör ryckas bort men först vill jag vara säker på att det är rätt skott jag rycker...
Christina i Taxinge~
Jag brukar skilja på "rotskott och vildskott" så att jag vet vad jag talar om biggrin.gif

Rotskott för mig, är skott av den riktiga rosen - den man köpt. Rotskott är många gånger nåt man kanske vill ha. Man kan ju alltid byta till sig andra rosor eller växter mot ett äkta rotskott.
Dvs ett skott som kommer ovanför okuleringspunkten.

Ett vildskott är för mig ett skott från underlagsrosen, den rosen som den "äkta" rosen är ympad på. Såna skott vill man inte ha - de tar ofta över hela rosen och den äkta rosen förtvinar och dör.
Dessa vildskott har ofta en ljus stam, glest mellan taggarna och ljusare bladverk. De skiljer sig ofta rätt markant från den äkta rosen.
Men inte alltid! Därför kan det vara bra att försiktigt gräva bort jorden runt stammen och neråt tills man ser vart skottet kommer ifrån.
Under ympstället = ryck bort!
Ovanför ympstället = låt vara

Stiffe
När man är osäker så är det lämpligt att avvakta tills vild- el rot-skottet klart och tydligt har avslöjat sin identitet. Det kan ta både en och två månader. Detta eftersom de flesta unga skott skiljer sig i utseende från de äldre skotten, och alltså måste man låta de utveckla sig och mogna. För övrigt har Christina givit en utmärkt beskrivning - följ den.
/S
Thé
Jag önskar att jag inte hade varit så het på gröten; det kom ett rejält skott på min nyplanterade The Generous Gardener, men eftersom det var mycket taggigare än resten av rosen och hade annorlunda blad tog jag bort det. Nu ångrar jag mig. Tänk om det var årets tillväxt? angry.gif
Ezereht
Kanske, min ena klätterros har fruktansvärt taggiga grenar, men blombärande är tagglösa nästan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon