Kvisten
12-07-2009, 13:42
Är det någon som vet om man kan klippa ett familjeplommonträd nu? Har pga tidsbrist missat att klippa både i höstas och i våras. Innehåller sviskon opal och viktoria. De övre grenarna viker sig och jag är rädd att de ska gå av. Har hört att man ska klippa plommonträd på hösten, stämmer det eller kan man klippa året runt?
Åsa, mälardalen zon 2
12-07-2009, 14:10
Man kan klippa plommon i Juli-Sept det är den tiden trädet läker bäst, MEN plommon ska beskäras mycket lite man brukar främst ta bort sånt som är dött, sjukt och skadat man kapar inte in grenarna. Och man försöker inte klippa trädet så att det ska likna ett äppelträd, plommon varken växer eller funkar likadant som äpple.
(klipper man på vintern/våren så ökar risken för sjukdomar så detta är inte någon bra tid)
Det man bör göra med plommon som de flesta villaägare inte gör är att kartgallra det ska vara 3-4cm mellan frukterna, då tar man samtidigt bort lite vikt från grenarna.
Kvisten
12-07-2009, 16:54
Tack för svaret.Funderar på att ta av det lite på höjden och inte gallra ur grenar. En del grenar viker sig fast det inte är nogon frukt på.
Sussie F-Flower
12-07-2009, 20:50
Jag kan ingenting om plommonträd, egentligen...
Men jag har sågat och klippt i mitt plommonträd (vår+sommar+höst) i 4 års tid efs det bara står en meter ifrån husväggen och ger så mycket skugga till växterna som står i rabatten under, alldeles bredvid.
Senast igårkväll var jag ute med den nyinköpta "låååånga" gren-sekatören och klippte ner en massa vattuskott som kommit.
För mig så gör det inget om trädet skulle "råka" att dö men det verkar inte vara så känsligt.
Vet inte vad min plommonsort heter men dom är gulgröna när dom är mogna. Ovala. Mellan 4-5 cm som längst.
Att du får vattenskott är ju ett tydligt tecken på att du beskurit det alltför hårt, då svarar trädet med vattenskott. Och tar man i sin tur bort dem så är man sedan inne i en ond cirkel!
konrado
13-07-2009, 16:30
Tyvärr är jag just i den cirkeln efter att ha försökt hålla trädet måttligt högt och yvigt under några år. Så jag hoppar in i diskussionen med hopp om hjälp även till mig. Viktoria. Nästan inga plommon i år men massor av vattenskott, ca 1 - 1,5 m höga. Går det att komma ur cirkeln genom att t.ex. korta ner skotten nu? Hur mycket i så fall? Eller bör jag ta bort trädet och ersätta med någon annan sort? Förslag?
Victora är ett svagväxande träd, om det är alltför stort så är det nog svårt att ha en fruktträd på den platsen.
Generellt sett så bör man beskära mycket försiktigt om man beskurit alltför hårt så att man fått vattenskott. Kanske ta bort endast 1/4-1/3 av vattenskotten varje år, för att på sikt få tillbaka nybildat fruktved.
konrado
13-07-2009, 20:23
Tack för ditt svar, Kurt, men menar du att ca 1/3 av antalet skall tas bort eller skall jag korta in alla skott med ca 30 %?
CITAT (konrado @ 13-07-2009, 21:23)

Tack för ditt svar, Kurt, men menar du att ca 1/3 av antalet skall tas bort eller skall jag korta in alla skott med ca 30 %?
Du ska ta bort max 30% av skotten i år, och inte röra de andra alls.
Kvisten
13-07-2009, 22:12
[attachment=38213:DSC00466.JPG]
Har aldrig klippt det hårt ut typ bara naggat av topparna men i år har det brakat i väg som allt annat men de övre grenarna är så veka att de lägger sig.Syns inte så bra på kortet men det var det bästa jag fick,Var så konstigt ljus ute. Tar gärna imot olika råd om vad ni tycker att jag ska göra. Kram Kvisten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.