Full version: SANSEVIERIA ?
UH
[attachment=38042:blom23.gif]

Undrar om det är en Sanseviera jag har fått skott av? Inte denna vackra dekoration förstås.

Mitt lilla skott har mycket gjocka fläckiga blad och har liksom smått, smått sågtandade bladkanter.
Jag har letat bilder överallt av denna växt - men finner inte exakt denna. Beror det på att den är så liten än så bladen ser ut som de gör. Har dessvärre ingen bild av just min växt.
Den har inga såna där bredare annorlunda färgade kanter, mer än att de är vassa.
Färgen är mörkgrön med ljust grågröna fläckar i rader och påminner om växten som jag bifogar i särskild fil.

Du som vet - kanske du kan bifoga en bild så att jag kan jämföra med min växt???!!!

[attachment=38043:sansevie..._20green.jpg]

Hälsningar Ulla smiley_small_hug.gif
Platinum
Sansevieria trifasciata hahnii

Sansivieria trafasciata golden hanhii

Sansevieria trifasciata laurentii

Sansiveria trifasciata futura gill edge

Platinum
Hmm, ser den ut som svärmorsbandrosetten men har taggiga bladkanter kanske det kan vara någon sorts agave?
evaisa
Ulla,

Har den taggiga kanter så är det nog ingen sansevieria. De kan ha vågiga kanter men inte taggar. Agave låter troligt.

Eva
MariaS
Bilden i första inlägget är ju helt klart en sanseveria! Platinum har t.o.m. fått med de flesta trifasciata, som jag dessutom tror att det är.

Blanda inte in Agaven här, som är en helt annan växt och inte ens liknar en sanseveria i växtsättet.
evaisa
fast, Ulla skrev att bilden påminde om hennes växt. Men bilden är en sansevieria trif hahnii - eller bandrosett.
UH
confused.gif Min växt som LIKNAR den på bilden ... den har samma bladmönster, men bladen är köttigare och skulle man skära av en bit av bladet skulle snuttytan bli näst intill 3-kantig förutom där det går in litet på mitten. Och som sagt - bladkanterna är liksom smått, smått sågtandade. INTE TAGGAR I VANLIG BEMÄRKELSE.
Det är mycket tjocka blad - inte som på typ SVÄRMORS TUNGA. blink.gif

Om jag bara hade mitt foto tillgängligt! Väntar på det från min ena dotter som ska maila det till mig som jag tagit med min mobil. Kan ännu inte överföra mobilbilder till datorn.

Ulla H
evaisa
Är det en liten låg växt? Prova att googla på Haworthia.
MariaS
Kan det vara en Aloe variegata?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon