Full version: Hängig gurka...
Malinstr.
Min gurka har helt plötsligt blivit hängig?! Alltså bladen bara hänger...Ser nästan ut som dom(2 plantor) ska kasta in handduken!
Har varit en period med mycket regn och dom har nog fått en hel vatten ändå(jag har varit bortrest så skötsel har gjorts av sonen i huset...), men nu har solen tittat fram igen.
Kan dom blivit ihjäl vattnade?? Har kollat stammen och det ser inte ut att vara någon röta.
Vattnade på dom idag och dom har kanske tagit sig en aning.....???
Jag har verkligen ingen aning om varför dom tvär slokade?? Mycket gurka på g, kanske dåligt med näring....??
Någon som har varit med om samma??
kaktuskaktus
Dom behöver nog gödslas, jag använder Blå korn, häll på en halv näve nästa gång du vattnar, jag gödslar med en fjärdedels näve två gånger i veckan när gurkan blommar mycket, annars lägger den snabbt av! Även tomaterna behöver mer näring än man tror. Har du tillräckligt stor kruka? Lycka till!
Malinstr.
Tack för sitt svar!
Jo jag blandar flytande blå korn eller liknande i svag dos vid i stort sett varje vattning, när det är jag som vattnar...Eftersom jag varit borta en vecka har det ju inte blivit nån gödning i vattnet så det är nog troligtvis det som är problemet...
Dom har tagit sig en aning och lever ju fortfarande, så förhoppningsvis efter några doser gödning till kanske de ser lite piggare ut och gurkorna kanske bli klar oxå?! =)
kaktuskaktus
Brukar ta ett par veckor, så repar de sig. Jag brukar också lösa upp blå korn i vatten och sen vattna, kanske kan du öka dosen lite nu när de slokar? Du kan väl tala om hur det går? Hej hej! tummenupp.gif
Eva 33c
Brist på näring brukar inte yttra sig i att växten "tvärslokar". Däremot händet det ibland att bladen slokar när solen kommer fram efter en längre tids mulet väder. Förklaringen är den att när det inte är så ljust så öppnar växterna sina klyvöppningar (tror jag det heter) mer för att släppa in mer ljus. Kommer sedan solen fram så hinner de inte stänga dem så fort, och då blir de "bländade" av ljuset , detta brukar rätta till sig själv efter ett tag. I värsta fall får man väl skugga dem lite försiktigt. Den största risken är egentligen övervattning, man tror att de har brist på vatten när de slokar och så vattnar man utan att egentligen kolla om det behövs. Så vattna inte mer om jorden inte är torr.
Malinstr.
Det har gått bra med mina gurkor! Jag tackar för svaren!
Det där med att dom slokar när det varit mulet ett tag och solen börja lysa igen stämde bra på mina gurkor. På kvällen va bladen fina men sen på dagen när solen sken sloka dom.... Hade aldrig hört talas om att dom kunde det men man lär sig verkligen nåt nytt hela tiden!
Gödselvattna dom hela tiden och har nu börjat skörda gurka! Har nog tagit in 4 stycken och en hel del kvar som växer på sig! yes.gif
Roligt när man får plocka in men tråkigt att bladen börja bli en aning gula...Mycke gödning går det åt! sweatingbullets.gif
Så tack igen för era svar. Nu har man blitt lite klokare igen! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon