Full version: Norske fjellblomster
Lars-Olof Arvids
För en botanikintresserad finns det hur mycket som helst att upptäcka i Norges fjällvärld. Här är några specialiteter som jag fick se.

Visste ni att vi har en ursprunglig, vildväxande klematis i Norden? Ryssklematis växer sällsynt i frodiga bäckdalar i granskog i Norge och Finland.

[attachment=38063:Ryssklematis.jpg]

Skäggklockan har ett mycket begränsat utbredningsområde och finns i Norden bara runt Synnfjell några mil väster om Lillehammer. Den finns också på några ställen i Alperna.

[attachment=38064:Sk_ggklocka.jpg]

Att få se den vackra fjällbruden i sin rätta miljö var en gammal dröm som gick i uppfyllelse för mig.

[attachment=38065:Fj_llbrud.jpg]

Klibbig fetknopp behöver inte ha det lika torrt som många av sina släktingar. Man hittar den både på berghällar och i diken, bäckkanter och liknande.

[attachment=38066:Klibbig_fetknopp.jpg]

Klippveronikan är inte stor, men ändå lätt att hitta på grund av sin intensivt blåa färg. En av de allra vackraste fjällblommorna tycker jag.

[attachment=38067:Klippveronika.jpg]
Lars-Olof Arvids
Här har vi en raritet som fick vår expertguide att tjuta av glädje: hanblommor av fjällkattfot! Tidigare hade han förklarat att den nästan bara finns som honexemplar och även klarar sin frösättning utan hanar.

[attachment=38068:Fj_llkattfot.jpg]

Fjällblomman framför andra är nog ändå isranunkeln, den nordiska kärlväxten som kan växa allra högst upp.

[attachment=38070:Isranunkel.jpg]

Olle
Alexander-VG-zon3
åter igen väldigt vackert tagna kort och vackra växter. wub.gif tummenupp.gif

en sådan resa skulle jag också vilja göra.
Meriona
Så - där kom de ju ja! tummenupp.gif
Jättefina bilder, ryssklematisen var ju för läcker, hade inte en aning om att den fanns! thanks.gif
Myosotis
Vackert! bravo.gif Hur gör fjällkattfoten? g.gif
Fågelvägen
Tack Olle för utsökta bilder! Gissar att du hade en mycket kunnig guide också. bravo.gif
Lars-Olof Arvids
Tack allihop! smile.gif
Ja, hur fjällkattfoten gör kan man undra. Tydligen har den någon typ av "jungfrufödsel" men förökar sig också till stor del med utlöpare. Att vi hade en kunnig guide är det minsta man kan säga. Han hette Erik Ljungstrand och det han inte kan om växter är inte värt att veta. Dessutom hade vi tre duktiga norska guider.

Olle
KURT
Jag kan rekommendera Johannes Lid norska flora, den används ofta som komplement även i Sverige.
amaira
Så många söta blommor! Den orakade skäggklockan var ju för charmig!

Erik Ljungstrand ... Om jag inte blandar ihop namnen, så var det han som var här och höll i en mistelexkursion i våras. Tillsammans med vår lokale mistelexpert. Även den lokala nunneörten, handnunneörten som saknar vetenskapligt namn än så länge, ingick i dagens program.

Erik är helt makalöst kunnig och duktig och sååå oerhört intresant att lyssna på!!! Lärde mig massor! wub.gif

Lars-Olof Arvids
Amaira, vad roligt att du har träffat Erik och tagit del av hans enorma kunskap! tummenupp.gif Jag har varit ute med honom flera gånger, för jag är med i Botaniska föreningen i Göteborg där han är en av de drivande. Den föreningen var också arrangör för den här resan.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon