bramstorps växthus
Hej! vi har just flyttat till ett hus (förra året i augusti) med mycket maskrosor på. Då jag har egen brunn har jag börjat att ta bort en del manuellt, men en kort liten maskros upptagare. De maskrosor jag tagit bort i våras har inte kommit igen, trots att man ofta hör ett knäpp och ser att roten inte helt följt med. Detta är något jag försöker undvika, men kommer de att komma tillbaka nästa år, de som har rot kvar i marken? kan roten komma upp trots att den är liten och sitter långt ner? Bankar alltid till efteråt också.,..

Vad kan man använda trots egen brunn, ogräsättika fungerar inte hos oss, hur långt från brunnen måste giftet vara för att vara oskadligt?

Tacksam för svar

GunnellF
Jag skulle nog fortsätta med manuell borttagning. Du tröttar ju ut maskrosorna till slut än hur det är och frösådda plantor kommer du aldrig ifrån, även om du använder nåt bekämpningsmedel.
flinga100
Jag använder salt, men jag har ingen aning om hur det går ihop med att ha brunn. Vet inte om det är effektivt på lång sikt heller, eftersom jag nyss börjat med det. Nån annan med erfarenhet av just det?
smuleborg
Manuell borttagning. Börja så tidigt som möjligt på säsongen, det är mycket lättare att få med hela roten då. Viktigt är ju också att om man inte hinner med att ta bort alla, att i alla fall knipsa bort blomman innan den går i frö (och det kan den göra fort).

Vi har färre maskrosor för varje år i gräsmattan, nu är det ytterst få. Och vi startade med en (gräs-)matta fullständigt fylld av maskrosor (och bitvis med groblad).
Piccante
Salt är väl inte speciellt gott att ha i sitt dricksvatten. Tror nästan att ogräsättika bryts ned och försvinner snabbare i marken.
Glyfosat (som i Round Up mfl) har konstaterats i grundvattnet vid riklig användning som i danska spannmålsodlingar. Glyfosat verkar bara brytas ned snabbt i varmare klimat. Ett par meter från en vattenbrunn är inte nog säkerhetsavstånd med tanke på att gift går ned i marken och man inte vet hur det rör sig på lägre djup.
bramstorps växthus
Vi har jättestor gräsmatta 1,5 ha med skog också. Nu när vi grävde ytjordvärme skulle slingan ligga minst 30 m från brunnen enl vår kommuns miljö och hälsoskydds regler. Ändå är det bara glykol i ledningen till ytjordvärmen. Kan jag då använda ogräsgift 30 m från brunnen? Där finns också maskrosor.... lite här och var .. nära brunnen och långt ifrån.

MVh Sara

CITAT (smuleborg @ 12-07-2009, 19:37) *
Manuell borttagning. Börja så tidigt som möjligt på säsongen, det är mycket lättare att få med hela roten då. Viktigt är ju också att om man inte hinner med att ta bort alla, att i alla fall knipsa bort blomman innan den går i frö (och det kan den göra fort).

Vi har färre maskrosor för varje år i gräsmattan, nu är det ytterst få. Och vi startade med en (gräs-)matta fullständigt fylld av maskrosor (och bitvis med groblad).

Tack för ditt svar, intressant, hur gjorde du för att få bort era maskrosor? och groblad? Berätta!

MVH Sara
Gunilla T
Om du har egen brunn bor du antagligen på landet och där virvlar det av allehanda frön och med så stor gräsmatta blir det nog svårt att hålla rent från ogräs. Jag bor också på landet och har för längesedan accepterat ogräset på grönytorna - iaf är det inget att sätta energi på.

Använd inte gifter utan var rädd om er själva och den miljö och det liv som omger er. Du tar död på så mycket om du väljer gifterna och skapar därmed en obalans i er miljö vilket kräver mer och mer gifter och sedan är man inne i en ond cirkel.
smuleborg
CITAT (bramstorps växthus @ 13-07-2009, 08:41) *
MVh Sara
Tack för ditt svar, intressant, hur gjorde du för att få bort era maskrosor? och groblad? Berätta!

MVH Sara

Manuell borttagning. Regelbunden klippning. Samt algomin ett par-tre gånger per säsong, om det nu gör skillnad. Vi vill inte ha en golfmatta, men en "levande" gräsmatta och inte en maskrosmatta.

Vi har förövrigt fört in lite vitklöver, till humlornas förtjusning, och klipper faktiskt runt bestånd av mandelblom och humleblomster smile.gif

Egen borrad brunn har också vi; men oavsett vilket, vi använder inga gifter.
Gossen Ruda
Först en liten rättelse, Roundup är klassat som bekämpningsmedel och inget annat. Fast att använda det mot maskrosor är overkill, det finns bättre metoder som ger mindre eller inga bruna fläckar. Manuell borttagning eller Stroller Combi är väl det som gäller. Att dutta salt mitt i bladrosetten skall också fungera men då är det nog bättre att dra upp den. Enligt uppgift räcker det att man får bort dom översta 2 cm av roten för att den inte skall komma tillbaka, har dock aldrig testat. OM man bekämpar kemiskt så finns alltid risken att medlet kommer ner i brunnen i små mängder, frågan är dock om det har någon betydelse med tanke på allt annat man får i sig.
bramstorps växthus
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2009, 18:16) *
Först en liten rättelse, Roundup är klassat som bekämpningsmedel och inget annat. Fast att använda det mot maskrosor är overkill, det finns bättre metoder som ger mindre eller inga bruna fläckar. Manuell borttagning eller Stroller Combi är väl det som gäller. Att dutta salt mitt i bladrosetten skall också fungera men då är det nog bättre att dra upp den. Enligt uppgift räcker det att man får bort dom översta 2 cm av roten för att den inte skall komma tillbaka, har dock aldrig testat. OM man bekämpar kemiskt så finns alltid risken att medlet kommer ner i brunnen i små mängder, frågan är dock om det har någon betydelse med tanke på allt annat man får i sig.

Intressant det du skriver om de 2 överstra cm av roten, var har du hört det? Jag upplever att mina maskosor inte kommer tillbaka, oftast får jag med mig minst 5 cm av roten..

salt strödde jag runt brunnen, men det gick inte. Ett lite maskrosblad på varje planta överlevde alltid (samma med ogräsättika) och sedan återkom hela maskrosen efter ett tag.

Jag har accepterat ogräs till viss del i gräsmattan. Men jag vill inte har en maskosmatta! Den håller på att kväva vissa delar av vår gräsmatta!

tack för alla svar!

MVH Sara
Gossen Ruda
Vet inte var jag hört regeln om 2 cm, kanske är det ett rykte bara. Ibland får man upp hela roten, ibland bara lite. Har dock aldrig gjort någon uppföljning om dom kommer upp igen då. Det brukar komma så mycket ändå. biggrin.gif
smuleborg
CITAT (Gossen Ruda @ 14-07-2009, 14:53) *
Vet inte var jag hört regeln om 2 cm, kanske är det ett rykte bara. Ibland får man upp hela roten, ibland bara lite. Har dock aldrig gjort någon uppföljning om dom kommer upp igen då. Det brukar komma så mycket ändå. biggrin.gif

Jag tycker att det är lättast att få med hela roten tidigt på säsongen, innan den gått i blom. Jag har för mig att jag läst nånstans, sant eller inte, att den är som mest sårbar då, eftersom all kraft "går åt" till att gå i knopp/blom. Ja nåt sånt.
Österläge
Vi grävde ett trädgårdsland för 1,5 månad sen på ett ställe i trädgården där det fanns mycket maskrosor. vi grävde bort grässvålen och en bit till samt fyllde på med ny jord. Nu ser jag hur det kommer maskrosor lite här o var i landet... sad.gif De är iofs rätt lätta att dra upp då jorden är så lucker, men jag kan inte förstå annat än att det är avhuggna rotstumpar som är kvar i jorden och letar sig upp. De verkar alltså överleva o klara att växa upp genom några dm iaf...

Det enda positiva med maskrosor är att de helst vill ha näringsrik jord, så om man har mycket maskrosor betyder det att jorden är bra! smile.gif
Gunilla T
Några bilder från grönytan framför trädgården..har aldrig rensat eller grävt upp ogräs..vi är omgivna av stora gärden där maskrosor och alla lokala ogräs växer fritt. När maskrosorna blommat över är luften fylld av frön. Denhär marken är f.d. skogsmark, har aldrig sått ett gräsfrö här utan bara jämnat till lite grann och så klipps ytan två ggr i veckan iaf på försommaren. I våras gödslade vi för första gången på flera år (med Algomin)[...visst den är full med ogräs men det är fullständigt bortkastad tid att försöka bekämpa det som vi nu kallar ogräs eftersom det ständigt kommer nytt

[attachment=38355:DSCN10050001.JPG]

[attachment=38356:DSCN10110001.JPG]

[attachment=38357:DSCN10240001.JPG]

smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 15-07-2009, 17:53) *
Några bilder från grönytan framför trädgården..har aldrig rensat eller grävt upp ogräs..vi är omgivna av stora gärden där maskrosor och alla lokala ogräs växer fritt. När maskrosorna blommat över är luften fylld av frön. Denhär marken är f.d. skogsmark, har aldrig sått ett gräsfrö här utan bara jämnat till lite grann och så klipps ytan två ggr i veckan iaf på försommaren. I våras gödslade vi för första gången på flera år (med Algomin)[...visst den är full med ogräs men det är fullständigt bortkastad tid att försöka bekämpa det som vi nu kallar ogräs eftersom det ständigt kommer nytt

Först: Fina bilder smile.gif .

När vi blev med torparträdgård (mitt i skogen) bestod 90 % av gräsmattan av maskrosor och groblad. Så ville, eller vill, vi inte ha det. Så vi ägnade en del tid åt manuell borttagning under vår och försommar de första två åren. Tredje året lite grann. Sedan var balansen återställd, som vi ser det. Parallellt klippte vi regelbundet. Vi gödslade ett par-tre gånger per säsong med algomin, förmodligen onödigt eftersom gräsklippet får ligga kvar. Vi har fört in vitklöver (slängt ut frön). Och slängt ut lite "gräsmattefrö" (inte golfmattegräsfrön).

Nu: I gräsmattan har vi mandelblom, humleblomster och annat vi är rädda om (det fanns inte när mattan var täckt av maskrosor och groblad). Och vitklövern. Och enstaka maskrosor och groblad, det är OK.

Till saken: Det var inte kul med en maskros-groblad-matta. Idag är den tät, frodig och framför allt levande. Leve mångfalden!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon