|
cissi i onsala
27-10-2003, 23:14
Min torkvinda! Det är det fulaste jag har.
Vad hänger ni er tvätt på? Någon som har en snyggare lösning? Vill inte sluta hänga ut tvätt - speciellt lakan som har hängt ute luktar så gott.
Jag har samma fuling här jag med!  Någongång kommer någon göra stora pengar på liknande vinda, fast vacker (om det inte redan skett?). Faktiskt så tyckte jag alltid att det var vackert med min farmors torklinor, spända traditionellt mellan två träd. Väldigt stämningsfullt! Har tyvärr inga passande träd, så torkvindan får vara kvar.
Eivor på Väddö
28-10-2003, 00:25
Jag har också en sån fuling. Har funderat på att göra något slags skydd runt den. En granne har spänt tunna flätade skärmar med tak över, som ett litet lusthus omkring sina tvättlinor. Kanske något att ta efter? Det skulle ju också skydda mot regn, samtidigt som det är luftigt så vinden kan blåsa igenom.
Jag spänner upp temporära linor mellan garage och ett träd, med en sådan där stör som håller upp på mitten! Tar bara några sekunder att sätta upp, men är i vägen. Och det är liksom det som är avsikten. Så fort tvätten är torr skall den bort. Vill ha doften i tvätten men inte se den hänga ute. Innebär visserligen att jag måste passa på att tvätta när det är torkväder, men i nödfall har jag ett helt torkrum i källaren. - - - Dock är jag lite löjlig när det gäller att hänga "de små intima". Om de ser tråkiga ut med dåliga resårer eller i övrigt sjaskiga klarar jag inte av att hänga dem ute!! Om de är snygga och prydliga är det OK, men inte längst fram! Om de är för snygga (läs sexiga) kan de inte heller hänga ute! Blir alltså inte så mycket småplagg som är "lagom".
CITAT Dock är jag lite löjlig när det gäller att hänga "de små intima". När jag torkar "de små" utomhus hänger jag dem i ett örngott som jag sett att kvinnorna i Italien gör.
cissi i onsala
28-10-2003, 08:49
CITAT "de små" utomhus hänger jag dem i ett örngott som jag sett att kvinnorna i Italien gör. Fiffigt - tänk hur olika vi löser problem - och så bra att man kommunicerar annars skulle man ju få uppfinna hjulet på nytt varje gång. Måste erkänna en sak - jag har en till... inte torkvinda men torkställning, när orken var som sämst i vårvintras orkade jag mig inte ut ända till torkvindan(den står längst bort i hörnet), utan skaffade den där lägre hopfällbara typen av torkställning som även går att ha inne. Den har jag nu på altanen vid behov(el i grovköket vid regn). Den funkar dessutom toppen till tröjor, filtar, täcken, små mattor osv som skall plantorkas. Men även små under kan hänga ifred.
CITAT (cissi i onsala @ 28-10-2003, 08:49) Måste erkänna en sak - jag har en till... inte torkvinda men torkställning, när orken var som sämst i vårvintras orkade jag mig inte ut ända till torkvindan(den står längst bort i hörnet), utan skaffade den där lägre hopfällbara typen av torkställning som även går att ha inne. Den har jag nu på altanen vid behov(el i grovköket vid regn). Den funkar dessutom toppen till tröjor, filtar, täcken, små mattor osv som skall plantorkas. Men även små under kan hänga ifred. En sådan har jag också inne i torkrummet. Den skulle jag kunna ställa ut lite "diskret". Så får de små också lite frisk luft!
Louise i Göteborg
28-10-2003, 08:55
Min torkvinda är skrotad (ingår numer i ett rådjursstängsel) Jag hann aldrig använda den ändå.
Jag tvättar mest på natten så torktumlaren får dra de största lastet dessutom kan jag hänga i källaren.
Att skrota torkvindan var, förutom den estetiska vinsten, en utmärkt "stressminskande" åtgärd. Att passa tvätten i denna regninga stad kan jag vara utan.
CITAT (Louise i Göteborg @ 28-10-2003, 08:55) Jag tvättar mest på natten så torktumlaren får dra de största lastet dessutom kan jag hänga i källaren. Min "snåländska" själ blöder när jag måste använda min torktumlare — vilket sker max 2 ggr om året, och då bara för att det är kris. Sliter mycket hårt på kläderna oxå.
Gossen Ruda
28-10-2003, 09:06
Jag hänger alltid tvätten i tvättstugan så jag behöver inte visa upp mina trasiga kalsipper mm för offentligheten. Beträffande torkvindor så händer det ofta att älgar fastnar i dom. Inte så kul för den stackaren. Fast älgar fäller hornen så småningom.
Glömde skriva att jag har linor spända mellan äppelträden, men för att rädda tvätten från fågelbajs så vänder jag allt ut-och-in. Kläder, påslakan o dyl. alltså. Kan ju bli lite knepigt att vända ett underlakan ut-och-in....
Det finns jättesnygga torkvindor som är gjorda av trä.. jättefina men jättedyra.... så det är inget för smålänningar
Såg beskrivning i en tidning där dom köpt ett snyggt parasoll i trä och gjort om det till torkvinda. Tog bort tyget, vände på själva parasollet, borrade hål i "armarna" och drog en lina igenom hålen. Snyggt!
CITAT (Wargen @ 28-10-2003, 09:07) Glömde skriva att jag har linor spända mellan äppelträden, men för att rädda tvätten från fågelbajs så vänder jag allt ut-och-in. Kläder, påslakan o dyl. alltså. Du är verkligen praktisk. Dessutom slipper den svarta tvätten bli grå pga solen!
kryddan
28-10-2003, 10:07
CITAT (cissi i onsala @ 28-10-2003, 08:49) Måste erkänna en sak - jag har en till... inte torkvinda men torkställning, när orken var som sämst i vårvintras orkade jag mig inte ut ända till torkvindan. Sidospår iofs - men det var en så träffande beskrivning.. När jag var som sämst i vintras tog det mig en timme att hänga tvätten - jag kom liksom inte ihåg hur man gjorde  Märkligt hur hjärnan kan påverkas av stress... Det måste ju sett komiskt ut - plocka upp ett plagg ur korgen, titta frågande på det, titta på torkställningen, försöka fundera ut varför jag håller ett plagg i händerna osv....
CITAT (Wargen @ 28-10-2003, 09:07) --- men för att rädda tvätten från fågelbajs så vänder jag allt ut-och-in ---  Praktiskt, visst, men förstår inte hur fåglarna låter bli att lämna avtryck bara för att avigsidan är utåt.... Oh, hemska tanke! Tänk om dom ändå skitit på t.ex. ett örngott och man missar det och vänder örngottet rätt igen. Jääächhhh!!!
Visst är det vackert med tvättlinor spända mellan träd. Det är som sommaren själv när vita lakan fladdrar där i sommarvinden en solig dag! Och om man har ett fiffigt system med linor som lätt kan tas bort, stör de inte när man inte har tvätt där.
Själv har jag löst utetorkmöjligheten med att jag har linor spända på den sällan använda balkongen (när vi sitter ute, är det oftast på pation). Jag har sett system som kan hissas upp under taket så att de inte alls syns annars, bara då man har tvätt hängande där och funderar på att köpa sådana när linorna behöver förnyas nästa gång.
Till de små under har jag en hopfällbar ställning där de kan hänga bakom altanräcket, osynliga.
CITAT (Berith @ 28-10-2003, 10:17)  Praktiskt, visst, men förstår inte hur fåglarna låter bli att lämna avtryck bara för att avigsidan är utåt.... Oh, hemska tanke! Tänk om dom ändå skitit på t.ex. ett örngott och man missar det och vänder örngottet rätt igen. Jääächhhh!!!  Satt själv länge och fnittrade åt bilden av en rättvänd T-shirt ... "Syns inte men finns ändå" sjöng Olle Adolphsson om jag inte missminner mig. För de yngre läsarna: Nej, han har inte sjungit i the Ark. Det var långt före er tid.
Jag säger bara det. I min trädgård kommer det aldrig att finnas en torkvinda. Tycker det är så fult. Förstör hela trädgården på nåt sätt. Sorry alla torkvindefantaster.  Själv hänger jag alltid tvätten i källaren, sommar som vinter. Tycker kläder som hängt ute luktar konstigt. Min man tycker det luktar svett. På så vis är alla nöjda och glada i vårt hushåll. Dessutom slipper man oroa sig för regn eller att nån tjuv ska springa förbi och ta kläderna.
Hannele
28-10-2003, 15:20
Torkvinda i gotländsk furu? Design Tove Adman & Hans Edblad.
Snygg! Fanns fler snygga saker på den sidan, t.ex. fröpåseskrinet i betong. Men också konstiga saker! Vem köper en taggtrådskrona?? På den här sidan alltså.....
Ann-Marie på Dal
28-10-2003, 16:19
Torkvindan har jag kasserat för länge sedan, det blåster så rejält på dalboslätten att den vek sig, som ett paraply ungefär. Jag har linor mellan träden längst ut i kanten på trädgården istället. Jag skulle inte vilja vara uta att kunna hänga tvätten ute. Det är med stor glädje jag hänger ut den första tvätten på våren en solig dag. Stressande vet jag inte heller om det är om det blir regn så torkar det ju igen förr eller senare. Sen lukar det ju så gott ochså med ren soltorkad tvätt, det enda man får passa här på landet är väl när grannen sprider dynga... efter det luktar inte tvätten gott, det kan jag lova
Nej någon ful torkvinda kommer aldrig att sättas upp i min trädgård och jag hoppas innerligt att grannarna skrotar sina snart så att man slipper se eländet. Var fanns designkompetensen när någon hittade på de gräsliga torkvindorna? Jag har också sett de snygga trävindorna, men hittills går det alldeles utmärkt med den gamla hederliga tvättlinan spänd mellan några träd, på en lagon höjd så att man når, men ändå inte går in i den när ingen tvätt hänger där. Vid sommartorpet blir det ännu bättre när soltorkande lakan hänger fästa med träklädnypor på tvättlinan som är spänd mellan äppelträden i den gamla fruktträdgården.
/Jennyn drömmer om sommaren
cissi i onsala
28-10-2003, 17:32
Man har inte så mycket att välja på, steg för steg
1. Hänga tvätt i källaren - hm, bor i en planshus...
2. Torktumla - japp och nepp - har kondensortumlare - toppen på vintern, men funkar inte så fort det är över ca 10 grader ute, då får den ej tillräckligt med kyla via grovköksdörren.
3 Å, så träden - de var ju för låga..
4. Hänga på balkongen - har ingen - enplanshus igen
Har också fått tips om en länk på AoT om trävinda, skall undersöka den och kanske kan någon rosen spalje täcka för lite av åsynen.
Vad jag inte har problem med är tvätt som blir regn våt - jobbar ju på att inte stressa - så jag struntar i regnet - efter regn kommer sol brukar man ju säga och det stämmer, inte har det skadat min tvätt. Det som däremot skadat min tvätt är om den blir hängande för länge i starkt solljus - det bleker. Som en följd av detta så vet alla att det tyvärr nästan alltid är tvätt ute hos oss, därförhänger jag ut blufftvätt när jag är borta - det skulle ju vara ända gången det ej är tvätt ute.
Bästa vore om man slapp tvätt - men ju större barnen blir ju mindre blir det(har inga träningsnarkomaner hemma som kommer med smutsiga gympa kläder varje dag).
Jag använder en torkställning avsedd för inomhusbruk. Den kan fällas ihop även med tvätt på. Bra när den halvtorra tvätten ska räddas in vid en plötslig regnskur.  Dessutom lätt flyttbar på altanen så att man kan välja sol/skugga efter önskemål.
Jag tycker det är vackert med tvätt i trädgårdar. Har inte funderat på att torkvindor kan vara fula men kanske blir de det nu också i mina ögon.
Det fulaste jag vet är tvättlinor som skär in i trädstammarna... Rena halshuggningen, och farligt också om trädet är högt och får röta runt om.
Själv har jag tvätten på en lina mellan träden. Mellan linans loop runt trädet och stammen sitter björkpinnar i samma riktning som stammen. Ibland får jag justera dem också så att inte alltihop växer in.
vickeva
01-11-2003, 22:07
CITAT (Wargen @ 28-10-2003, 09:07) Glömde skriva att jag har linor spända mellan äppelträden, men för att rädda tvätten från fågelbajs så vänder jag allt ut-och-in. Kläder, påslakan o dyl. alltså. Kan ju bli lite knepigt att vända ett underlakan ut-och-in....  Amen du... har du fågelbajs på insidan av kläderna...???
vickeva
01-11-2003, 22:10
För övrigt har jag linor spända mellan äppelträdet och garaget, och jag ÄLSKAR när tvätten fladdrar i vinden, och det doftar nytvättat i trädgården och när man tar in det på kvällen så ligger tvätten där på bordet och luktar sommarvind... Jag hänger ut allt, blygs inte för nåt, har aldrig tänkt på att man kanske borde dölja vissa plagg.....
vickeva
01-11-2003, 22:11
Oj, jag igen... Det finns torkvindor av trä som är jättefina, lite dyra, men snygga...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|