Hej, vi bor i ett nytt radhus med lite trädgård. Framsidan är rak mot söder med full av sol hela dagen, gräset dirket mot huset mår inte så bra och vi funderar på att göra ytan med sten som redan idag ligger mot fasaden betydligt större. detta skulle innebära att vi då enkelt kan få bort den fula gräsmattan (som även under höst och vinter blir sliten av att man måste köra där med barnvagnen för att komma in i förrådet) samt att få en mysig mini uteplats med en bänk.
vår tanke var bara att ta bort gräset (det rullades ut förra året och är därför lätt att ta bort) + all ev jord, men låta all fyllnadsmassa ligga kvar. När detta är fixat tänkte vi bara lägga ut markduk och på med vald stensort.
Men efter att ha googlat lite så har jag nu en massa funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med:
1: behöver jag fundera på avrinning från/mot huset om jag bara lägger på mer sjösten?vill ju inte att allt vatten ska rinna mot huset. Men jag tänkte att eftersom ytan som vi tänkt att stenlägga är ganska liten (max 2 kvm) samt att det egetligen bara är en förlängning på redan utlagd makadam som finns vid husgrunden så borde detta inte vara några problem.
2: räcker det underarbete som vi tänkt göra?