Kaspersixten
12-07-2009, 19:30
Hej, har gått och blivit med trädgård, en liten radhustomt.
jag har en massa planer men eftersom jag inte ännu har så mycket kunskap om trädgårdsarbete så försöker sätta mig in så mycket som möjligt.
jag har en blomma som jag verkligen skulle vilja ha i min trädgård, pion. Min tanke var att ha denna som solitär under köksfönstret (söderläge) bredvid en stenlagd uteplats. Där skulle den få ca 1,5 m och delvis skyddas av en måbärs häck.
Eftersom jag saknar kunskap i ämnen skulle jag mer än gärna få tips och ideer från er!
Tror ni detta blir bra? Är pionen en tråkig blomma när den inte blommar? Ska jag kombinera den med något annat? Eller välja en helt annan växt?
Vi bor vid mälaren i sörmland.
tacksam för alla svar!!
lavendelgården
12-07-2009, 20:05
Det finns många olika pioner. Välj en du tycker om, kanske en luktpion.. Absolut inte en tråkig växt ( jag har 22 olika pioner) Men jag skulle nog skaffa lite sällskap till pionen - Stäppsalvia blommar lite senare och trivs med samma läge och på hösten kanske en strålrudbeckia. En tur till biblioteket skulle jag rekommendera - bilder är vad man behöver när man ska skapa något nytt! Lycka till!
Åsa www.lavendelgarden.nu
Jag älskar pioner själv men jag vet inte om jag hade valt en pion som en solitär. För det passar väl snarare ett mindre träd bättre. Något som blommar vackert på våren, har fina färger på hösten. Pioner är underbara, men jag har insett att de blir bara finare ifall det är något som kompletterar deras blomning och färg.
Ezereht
15-07-2009, 22:19
Du kanske kan ha en klematis å klättra i närheten någonstans? Den kan ju blomma senare. Gillar man pioner så gör man
En trädpion vore kanske bättre som solitär?
/S
Ezereht
16-07-2009, 20:42
Jag har inte riktigt fattat skillnaden på trädpion och "vanlig". Kan du förklara Stiffe eller någon?
En trädpion är en buske (vedartad stam), precis som en ros el schersmin el syrén el ... Får enl uppg stooora vackra väldoftande blommor på våren (maj-juni), och blir 1-1.5m höga. Åtskilliga är härdiga till zon 5. T ex Rockii. Jag tänker införskaffa en nu i höst.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.