WhiteLady
Jag har inga erfarenheter av att sköta orchidéer. Nyligen har jag fått en vit Phalaenopsis och läst lite om skötseln.
Var köper jag orchidénäring?
Några tips om den dagliga skötseln?

Tacksam för svaret.
/WhiteLady
Nauti
Orkidénäring finns i många vanliga affärer vid de andra växtnäringarna.

Orkidéer gillar hög luftfuktighet så du kan ställa dem i en ytterkruka med vatten i. Eller så kan du spraya på den då och då. Men krukan skall inte stå direkt i vatten och när du sprejar skall du se till att det inte blir vatten kvar i bladvecken.

Annars har jag ingen koll på orkidéer och det är väl det enda tips jag kan ge.
Sussie F-Flower
CITAT (WhiteLady @ 12-07-2009, 22:57) *
Jag har inga erfarenheter av att sköta orchidéer. Nyligen har jag fått en vit Phalaenopsis och läst lite om skötseln.
Var köper jag orchidénäring?
Några tips om den dagliga skötseln?

Tacksam för svaret.
/WhiteLady

Hej "Vita damen" och Välkommen hit! smiley_small_hug.gif
Att sköta om orkidéer är inte så speciellt svårt... wub.gif
Faktum är att dom inte behöver någon speciell "orkidégödning" (DYR!!!) utan det går bra med en "vanlig" blomgödning, fast med ungefär halva dosen. Dvs lite svagare än vad alla andra växter kräver...

Det finns så många variationer på att lyckas med orkidéer. En del spolar igenom innerkrukan med rinnande vatten, en del sänker ner innerkrukan i en hink och låter den få stå en liten stund... Jag själv tillhör den senare gruppen. En del ger sina orkidéer en kaffekopp vatten i veckan...

Beroende på årstid så gör man det mer eller mindre ofta... Själv så vattnar jag ca en gång i veckan, året runt. Brukar oftast ha söndagarna som "orkidé-dag".
Nu på sommaren så trivs dom att stå ute men inte i soligt läge.

Det som är viktigt, i synnerhet när man har phalaenopsisar är att rötterna får både ljus och fukt. I det vilda så tar dom sin näring ifrån den fuktiga luften samt av solljuset, så stäng inte inne innerkrukan i en tight ytterkruka.

Mina phalaenopsisar blommar ungefär 2 ggr per år. Varje gång ca 3-5 månader. Det innebär blommor nästan året runt.. wub.gif

Hoppas att det går bra för dig och din älskade orkidé. Den kommer att ge dig många, många år av glädje...
WhiteLady
Tackar för alla tips! smile.gif /WhiteLady
pejori
Som sagt, det finns många metoder och jag vattnar bara mina på fatet.
Det viktigaste är, att vattna ordentligt när all kondens är borta ur krukan och låta den torka upp innan man vattnar igen.
Här är också ytterkrukor banlysta. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon