CITAT (WhiteLady @ 12-07-2009, 22:57)

Jag har inga erfarenheter av att sköta orchidéer. Nyligen har jag fått en vit Phalaenopsis och läst lite om skötseln.
Var köper jag orchidénäring?
Några tips om den dagliga skötseln?
Tacksam för svaret.
/WhiteLady
Hej "Vita damen" och Välkommen hit!
Att sköta om orkidéer är inte så speciellt svårt...
Faktum är att dom inte behöver någon
speciell "orkidégödning" (DYR!!!) utan det går bra med en "vanlig" blomgödning, fast med ungefär halva dosen. Dvs lite svagare än vad alla andra växter kräver...
Det finns så många variationer på att lyckas med orkidéer. En del spolar igenom innerkrukan med rinnande vatten, en del sänker ner innerkrukan i en hink och låter den få stå en liten stund... Jag själv tillhör den senare gruppen. En del ger sina orkidéer en kaffekopp vatten i veckan...
Beroende på årstid så gör man det mer eller mindre ofta... Själv så vattnar jag ca en gång i veckan, året runt. Brukar oftast ha söndagarna som "orkidé-dag".
Nu på sommaren så trivs dom att stå ute men inte i soligt läge.
Det som är viktigt, i synnerhet när man har phalaenopsisar är att rötterna får både ljus och fukt. I det vilda så tar dom sin näring ifrån den fuktiga luften samt av solljuset, så stäng inte inne innerkrukan i en tight ytterkruka.
Mina phalaenopsisar blommar ungefär 2 ggr per år. Varje gång ca 3-5 månader. Det innebär blommor nästan året runt..
Hoppas att det går bra för dig och din älskade orkidé. Den kommer att ge dig många, många år av glädje...