Full version: beskämpa sniglar
katah
Jag har för första gången fått en massinvasition av vanliga små sniglar i min trädgård.

Vi har plockat upp nu hundratals för hand och börjar se att det blir mindre och mindre att plocka.

Idag läste jag några böcker om bekämpning och hittade följande tips.

Om man odlar i upphöjda bäddar med en kant kan man fästa en metall-list ungefär som en en uppochnervänd
J mot kanten, sniglar kan inte klättra runt kroken.

man kan fästa koppartejp eller en remsa aluminium kring ömtåliga plantor, sniglar gillar inte materialet och ska få stötar av koppar.

Krossade snäckor runt plantor var bra också... då funderade jag om äggskal skulle fungera likadant
och se, jag hittade även det tipset i boken !
Där stog det att man kan även köra äggskalen i ugnen för att de skulle bli ännu vassare och elakare mot sniglarna.

SÅ jag tror att jag kör lite aluminiumfolie runt mina stackars pumpor i alla fall.
amaira
Tips mot sniglar är alltid bra.

Det där med krossat snäckskal har jag hört förut. Och det ger mig alltid frågetecken i huvudet.

Om en vinbergssnäcka kan gå över en vass rakbladsegg utan att ta skada, hur kan krossade snäckskal vara något hinder? Dessutom - fast nu pratar jag snäckor i första hand - äter snäckor både snäckskal och äggskal! De behöver kalken för att bilda sitt eget skal.

Nu är snäckor och sniglar inte samma sak, men jag undrar i alla fall.
katah
efter en intensiv timme i trädgården, då hela familjen (5 pers) deltog på snigeljakten,
kan vi konstatera att det var inte så farligt !
nu en vecka efteråt , har vi hittat några enstaga sniglar lite här och där, men inte alls som förra veckan då det kunde finnas 20 sniglar på en enda planta.
Vi har lagt ut 4 ölfällor, men de har inte lockat till sig massa sniglar, kanske plockade vi bort alla wink.gif
Så det lönar sig verkligen att rensa en gång för alla ordentligt !

Om jag hade fattat detta redan tidigare, när jag undrade vad som åt mina plantor...
men jag har ju inte på 10 år haft någon besvär av sniglar.. så det tog sin lilla tid att fatta!

Jag är mest nyfiken på aluminiumremsor kring småplantor, ska testa det nästa år om det behövs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon