Snickarbacken
28-10-2003, 11:40
Hej,
Jag vill gärna ha förslag på blåa, låga kantväxter som ska planteras längs en ca 10 meter lång, rak gång belagd med plattor. Det ska vara en perenn. Jag har funderat på Aubrieta men har inte odlat den själv tidigare så jag vet inte hur det skulle bli. Några andra förslag, tips eller råd?
Jag har nu planterat koreansk anisisop men den har blivit för hög, ca 30-40 cm. Doftar härligt dock och drar till sig många fjärilar.
Hoppas på svar snart då jag eventuellt ska så ute redan nu.
Hälsningar vi på Snickarbacken!
Låga växter - det första jag tänker på är någon slags näva vilka finns i olika slags blåa nyanser. Rik blomning som är "remonterande".
/Ingmet
Förgätmigej - Myosotis sylvatica. Höjd 20 cm, trivs i sol-halvskugga, blommar maj - september.
Hej !
Testa murklocka, den blommar länge på sommaren med jättefina små blå klockor.
mvh anders
Louise i Göteborg
28-10-2003, 14:11
Karpaterklocka?
Annars är lavendel en klar kantfavorit, men den kanske är för hög?
Blå violer 15-20 cm och blommar hela sommaren. Halvhärdig, hos mig
i Västerås övervintrar den ibland.
Annars Kantnepeta och Salvia som blommar hela sommaren.
Möjligt du tycker dom blir för höga 30-40 cm.
Waldemar
29-10-2003, 07:10
Jag skulle välja lavendel. Den går ju att klippa om den blir för hög. Eventuellt kan man komplettera med ettårig kantlobelia mellan lavendelplantorna. Jättesnyggt tycker jag. Har inte provat att så lavendel men brukar föröka med sticklingar som jag sätter i torvbriketter. Det brukar gå bra. Vet inte säkert men har för mig att det är lättare än att så.
Eva Swahn
29-10-2003, 10:04
Min spontana reaktion är att du skulle blanda av alla de försläga du får. Om det är en 10 meter rak, plattbelagd gång så blir gången intressantare och mera spännande om du blandar. Att blanda i samma nyans (blått-silver) men ha olika växter kan bli skitsnyggt.
Det jag skulle tillägga är att plantera tussar av gräs - i blått då. Jag har ett lågt jättefint exemplar av Festuca Valesiaca ´Glaucantha´som jag inte vet vad det kallas på svenska. Men kolla på Nätet. Visserligen är de lite dyrare, men jag köpte min tuss förra året vid den här tiden då plantskolorna har utförsäljning inför vintern. Det som är fint med gräset är att det pryder under vintersäsongen med, och då kan vara värt priset.
CITAT (Eva Swahn @ 29-10-2003, 10:04)
Min spontana reaktion är att du skulle blanda av alla de försläga du får. Om det är en 10 meter rak, plattbelagd gång så blir gången intressantare och mera spännande om du blandar. Att blanda i samma nyans (blått-silver) men ha olika växter kan bli skitsnyggt.
Festligt! Precis det tänkte jag. Även lägga till Ormöga (Ev. Kaukasisk), Vintergröna resp Höstgentiana för att få rejält lång blomning.
Snickarbacken
29-10-2003, 14:54
Tack för alla svar! Vad roligt att så många engagerar sig. Jag har fått många bra förslag och nu måste jag bara försöka bestämma mig... och det är ju det allra svåraste.
Blandat låter ju väldigt intressant, mångfald och lång blomningstid - då behöver jag inte bestämma mig för en sort. Det tillfresställer mitt behov av att prova nytt och av att ha mycket. Men jag hade tänkt mig att för en gångs skull försöka få till det lite stilrent (det brukar lätt bli rörigt för jag vill prova nytt hela tiden).
En sort längs med kanten och sedan bakom, finns lite utrymme innan häcken tar vid (försöker få till en snygg låg, ca 1 meter, häck av brudspirea), en blandning av växter i olika höjder. Kanske jag skulle ta en sort av kantväxten för att bakom blanda med silver och blått och gräs, och sen kommer den gröna häcken. Hmm det skulle kunna bli snyggt.. .
Tack alla ni och fortsätt gärna att komma med förslag.
Snickarbacken
Som tack vill vi se bilder!
Hans i Mälardalen
29-10-2003, 18:59
Primula, silverarv, revsuga, penningblad och tagetes är alla bra låga kantväxter. Tagetes är ett mycket billigt alternativ, de är lätta att ta frön ifrån och lätta att så.
MvH
CITAT (Hans i Mälardalen @ 29-10-2003, 18:59)
Primula, silverarv, revsuga, penningblad och tagetes är alla bra låga kantväxter. Tagetes är ett mycket billigt alternativ, de är lätta att ta frön ifrån och lätta att så.
Ja, de är jättefina, men blå?
Hans i Mälardalen
01-11-2003, 07:56
Ops, missade det. Jag ber om ursäkt. Då har jag bara ett förslag o komma med det är lungört som är helt översållad av blå blommor på våren.
MvH
Alexandra
02-11-2003, 00:25
Jag (och katten tycker

) gillar kantnepetan. Den blommar snällt hela sommaren och har god härdighet!
Hälsningar
Alexandra
Snickarbacken
02-11-2003, 15:20
En bild ska det nog kunna bli till våren/sommaren. Hmm, nu får jag lite press på mig att faktiskt göra något också och inte bara prata om hur det skulle kunna bli och tänka ut hur det blir bäst... Jag måste också ta hänsyn till de växter som redan finns där. Alla har jag inte plats att flytta om och att slänga är det inte tal om! Jag har satt svart (näst in till i alla fall) stockros, vit rudbeckia, ljusgula fingerborgsblommor, rosa prickklockor, myskmadra, koreansk anisisop, kantnepeta (som dock är förvillande lik anisisopen). Tja som ni hör är det en salig blandning. Konsten är nu att "få ihop" allt till en snygg enhet. En del måste naturligtvis flyttas och jag ska jobba på det blå temat. Jag funderar vidare...
Hejsvejs
Annelie på Snickarbacken
Kanske som vårglädje kan du ha scilla och blåa balkansippor? När de har blommat över, kan förgätmigej kanske vara ngt, varvad med blåkudde (Aubrietia), sedan karpaterklockor, låga alpaklejor, blåtåtel (Festuca glauca)... alltså, blanda och ge! Gör en kant som blommar hela sommaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.