Full version: Gerbera
Pia L
Jag gjorde ett fynd (tror jag) på affären häromdagen, det stog en ensam Gerbera i en varuvagn nersatt till 5:-.
Naturligtvis hade den redan blommat klart och var allmänt misskött och torr, nu ser jag att det kommer upp som tre små "knappar" ur bladrosetten och undrar då HUR jag ska behandla denna blomma framöver.
Den är ju inte härdig här uppe så den är väl egentligen en krukväxt, men kan jag sätta ut den under sommaren och i vad?? Gödsel så att den får en skjuts eller får den bara en chock då?
Direkt ner i backen eller bara en större kruka?
När ska jag ta in den på hösten och hur vill den skötas då? KAN man ha den som vanlig krukväxt under vintern eller ska den övervintras svalt?

z.4 ca 2 mil söder om Ö-vik
mikaan
hej ja det va verkligen ett fynd!! Jag hade i fjol somrast en röd gerbera o den stod ute på min lilla altan.. jag hade planterat om den i ny jord ..o den blomma hela sommaren o den är törstig.. men annars så är det nog en slit/släng blomma.. jag tror inte du får den att övervintra...o vi borde ju ha lika "väderförhållande" tycker jag om du bor nästan i Övik o jag mittemot...Vi skall snart till Docksta då vår dotter skall gifta sej.. så då åker jag om där du bor om du är 2 mil söder om Övik.. hihi..kul!
Pia L
mikaan : Tack för svar, med övervintring så avsågs inte att låta den stå ute, utan mer om man kunde ställa den i garaget eller så, men det kanske inte går.
Trevligt med bröllop, själv ska jag neröver för mitt eget den 25/7, ca. 2 mil söder om Ö-vik är inte efter E4:an utan mot Bjästa och nästan ut till Ulvöbåten
Anita R
CITAT (Pia L @ 13-07-2009, 06:00) *
Jag gjorde ett fynd (tror jag) på affären häromdagen, det stog en ensam Gerbera i en varuvagn nersatt till 5:-.
Naturligtvis hade den redan blommat klart och var allmänt misskött och torr, nu ser jag att det kommer upp som tre små "knappar" ur bladrosetten och undrar då HUR jag ska behandla denna blomma framöver.
Den är ju inte härdig här uppe så den är väl egentligen en krukväxt, men kan jag sätta ut den under sommaren och i vad?? Gödsel så att den får en skjuts eller får den bara en chock då?
Direkt ner i backen eller bara en större kruka?
När ska jag ta in den på hösten och hur vill den skötas då? KAN man ha den som vanlig krukväxt under vintern eller ska den övervintras svalt?

z.4 ca 2 mil söder om Ö-vik

Hej!! Jag har en gerbera som jag har sparat sedan i fjol, den har fått lite större kruka, gödning och mycket vatten står nu i altan, och blommar så fint!!
Jag övervintrar den som mina andra inneväxter!!
Pia L
Tack, då får jag prova att låta den bli krukväxt i fönstret i vinter.....det ser ut som att den kan bli åt det vinrödaktiga hållet om man kikar ner i "knapparna" som kommer upp
agnetazon1
Jag har en gerbera, som står i en lerkruka året om. Det är tre plantor som står tillsammans.
Den flyttas ut på sommaren i soligt läge, då börjar den blomma ganska snart. Den är så tacksam, jag vet inte om jag haft någon annan växt, som kräver så lite. Jag har säkert haft den i sju-åtta år nu. Jag ska plantera om den till våren, den behöver ny jord nu. Tas in innan frosten kommer, ta den tidigt, den trivs bra inne. Under vintern vattnar jag min ganska ofta, den vill inte torka ut. Vill stå ljust, jag har min i rumstemperatur, men inte nära något elelment.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon