Ingrid på Västkusten
Hallon,

Vi har slagit köldrekord i Göteborgstrakten men ändock står mina sparrisar, planterade i juni så stolt å vajar.
När brukar de bli gula? De vart nästan 1,5 meter höga, inte tokigt alls för förstaårssparrisar tycker jag :-))
Fast det är inte höjden som gör det :-P

Hälsar ingrid
CallEva på Öland
Hej där!
Täckte min sparrisbädd i dag.
Färgen har nu blivit gul.
Men, jössös, inga 1,5 m, hur gör du?

Carl-Axel i västlig vind
Anna (hon med Gandalf)
Hejsan
Mina sparrisar har också börjat bli gula nu, zon 1. Jag tror jag har perfekt sparrisläge. Sandig backe i sydvästläge där jag grävde ut diken och slängde ner kompost innan plantering. På våren innan de fått fart har jag vattnat igenom ordentligt. De blir också 1,5 m höga. Det är "lite" blåsigt på växtplatsen så jag ska organisera något vindskydd till dem rolleyes.gif . I år var deras fjärde år och de gav bra skörd. Det är Mary Washington jag har.
Jag täcker dem inte, men det beror väl på zonen ?
Anna
CallEva på Öland
Öland; dvszonen är lika = 1 men vind, vind i massor här...
Har haft en försöksplanta som är tre år nu, bra "skörd" innan haren oxså upptäckte det...
Så nu blir det att bygga "harskydd"
Täcka kanske man inte behöver men nu är det gjort....

Carl-Axel
Jennyn
Lyckliga ni som har fungerande sparrisodling. Mina stackars plantor är lika små som när jag satte dem för två år sedan. Antar att de inte gillar Mälardalsleran.

Jag funderar på att gräva en ny plats för dem på ett soligare ställe och gräva ner ännu mer sand, kompost och låntidsgödninig. Frågan är bara om det är någon ide när jorden inte är naturligt sandig.

/Sparris är gott tycker Jennyn
Ingrid på Västkusten
Jag preppade ju sparrisbädden med enorm omsorg, sand å dynga och kompost å algomin, min hemska tanke här är att ja ahr varit för frikostig med gödning i jorden och det är därför de ser ut som de gör!

Mina egna frösådda i små backar vart ca 30 cm höga men det gör inge. Detta är Bachlim F1 som vi köpte av Sinclairsholm i våras på Älvsjö( åsså kom de till Liseberg!)

Jennyn - jag tror en upphöjd bädd/list är the name of the game när man har lera(som jag). Vi får se hur denna saga utvecklar sig.
Jag hade inte tänkt täcka dem - lite osäker på om man skulle klippa ner dem nu på hösten eller våren ( efter de har gulnat). Pinniga skott var det i år men jag hoppas på att de etablerar sig och överlever vintern!

Hälsar ingrid
Ingrid på Västkusten
De är fortfarande GRÖNA!

Suck -> skall det vara så?

Undrar ingrid
andershorn
Jag klippte ner mina för en vecka sedan. Bör man inte göra det på hösten? Har för mig att jag läst om det.
trientalis
Jag klippte ner min sparris för ett par veckor sedan. De var också gröna då.
Men det händer ofta att de inte gulnar, jag tar ner dom ändå och det brukar gå bra. Lägger klippet över plantorna till i vår.

smile.gif
Sylvia
Mina är också gröna - så man ska klippa ner dom ändå? Och visst, 1,5 m här också... ändå står den ena i kruka!
Virgo
Mina är oxå gröna o vackra. Nästa år så kommer jag att skörda sparrisen och då blir det inga långa stänglar.
Ingrid på Västkusten
Jag tänker avvakta cirka två veckor och sedan se vad som händer. Hur långt ner skall de klippas?

Hälsar Ingrid fortfarande lätt ängslig och här är det ca tre år kvar till första smaken!!
Virgo
Jag brukar klippa av dom intill marknivå.
Susanna
Hej Ingrid och alla andra intresserade!!

Ta en titt på

osterlensparris.com

Där finns alla odlingstips man kan behöva. Och tolkar jag dem rätt behöver man inte vänta 4 år om man satt plantor. Första året kan man skörda under en kort period!! Jag satte mina köpta plantor i år och tänkte provskörda lite försiktigt nästa vår!

Hälsar Susanna rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Jag fastnade på receptsidan - äggsåsen med sparris ( bra om man har svåprt med laktos)

Mums filibabba - tack Susanna!

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon