Pia L
Kan någon mycket utförligt förklara begreppet "tjuva tomater"??
Varför ska man göra detta och vad händer om man inte gör det?
Jag har någon dansk busktomat och coktailtomater, vem ska "tjuvas" och hur?
Busktomaterna är så buskiga nu så att tomaterna knappt syns i all grönska
sunna
Hej
Jag tror att man tjuvar för att växten skall lägga kraften på tomaterna och inte bara växa och bli stor. Jag brukar vara ganska brutal mot mina tomatplantor, bland annat "gallra" ur vid roten där det brukar komma en massa kraftiga skott. Jag brukar även ta bort stora blad för att tomaterna skall få mer ljus.
Själva tjuvskotten är de som växer ut precis mellan en gren och stammen, i armhålan liksom.
Åsa, mälardalen zon 2
Busktomater tjuvas ej. Cocktailtomat säger ingenting det är bara en beskrivning av frukten det finns cocktailtomater som är busktomater och såna som är sorter som tjuvas, ett namn på sorten behövs för att avgöra.

Om man inte tjuvar de sorter som bör tjuvas och odlar i växthus, lär man inte komma in i växthuset för det blir ju flera meters rankor åt olika håll från varje planta, dessa är i naturen mera som marktäckare. I virrvarret så växer det frukter men det blir ofta färre och mindre smakrika frukter ifall de växer i skuggan av alla rankor och blad.

De små skotten här på bild är tjuvarna

Pia L
Aha, tack för hjälpen, nu ska jag ut i växthuset och kika hur dom ser ut mot stammen
skogstroll
gör det något om man tjuvar de som inte ska tjuvas? Jag har så mycket olika sorter som jag odlat eller fått så jag vet inte vad som är vad giggle.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om man tjuvar busktomater så får man inte så mycket frukter eftersom man ju då även tar bort de blivande blomklasarna, men plantan dör inte.
skogstroll
aha där ser man, får hålla bättre koll då whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon