sjöbäcken
13-07-2009, 10:06
Hej! Har denna häck och vet inte vad den heter.... Vet du?
Jag har också fått höra att bärens skulle vara ätbara och även gå att göra t.ex marmelad av, är det så?
Häcken är snabbväxande och nu efter 4 år ca 3 m hög. Den har jättevackra höstfärger, och är alltså inte vintergrön. Den får dessa små mörkröda/violetta bär nu i juli. Se bild.
GunnellF
13-07-2009, 10:09
Det där är Oxbär,
Cotoneaster, av nåt slag, vad jag vet är de inte ätbara. Kanske att nån förväxlat dem med Aronia som man kan göra sylt och saft av? Fast deras bär är svarta...
Åsa, mälardalen zon 2
13-07-2009, 10:11
Japp de är ätliga, häggmispel heter växten (av bladformen att döma är det nog sorten Amelanchier lamarckii). Bären används ofta i nordamerika i kakor sylt etc. de har förädlat fram sorter med större bär som är för bärskörd (man kan hitta en del på nätet om man söker på juneberries eller saskatoons).
De som är mörkare i färg är godast, jag brukar bara ta några bär direkt från häcken och stoppa i munnen de smakar som fadda blåbär tycker jag, de har inte så mycket smak. Jag har testat göra sylt någon gång men det finns andra bär som ger godare sylt (använd recept för blåbär, häggmispeln har inte heller så mycket pektin i sig). Oftast brukar fåglarna hinna länsa busken innan man hinner plocka så mycket mogna bär.
sjöbäcken
15-07-2009, 11:52
Hmmm.. oätliga oxbär eller ätlig häggmispel....
Någon mer som har förslag innan jag vågar gå ut och provsmaka?
Huggorm
15-07-2009, 12:34
Jag tror mer på häggmispel. Oxbärets löv är utan tandad kant och dessutom blankare. Men det är inte helt lätt att säga, både häggmispel och oxbär finns i hundra sorter
Monica B
15-07-2009, 12:38
Det är ivarje fall ingen Cotoneaster. Jag håller med Åsa att det är Häggmispel. Den är väldigt snabbväxande, har en härlig höstfärg och har ätliga bär.
[attachment=38346:Amelanchier3.JPG]
Här en bild på hur blommorna ser ut, slår ut tidigt på året i samband med lövsprickningen.
[attachment=38347:Signatur.jpg]
Ophelia
15-07-2009, 19:33
Det är en sort av häggmispel. En del sorterna har goda bär, andra är mer intetsägande. Vissa sorter används faktiskt för sina goda bär och i Finland kallas de för Saskatoonbär (Amelanchier alnifolia).
Det är absolut inte någon oxbär.
sjöbäcken
16-07-2009, 09:07
Okej, nu har jag smakat på dom...och lever än..

De är söta och jättegoda. Ska plocka lite och prova att frysa. Så kan detektivarbetet om exakt vilken sort det är få ta lite tid utan att bären går till spillo. Ska försöka leta upp den som satt häcken så återkommer jag när jag fått veta vad det är!
Tack för alla svar!
sjöbäcken
21-07-2009, 11:31
Nu har jag svaret! Det är häggmispel. Har plockat bär och lagt i frysen så nu börjar jakten på bra recept....
Christer i Falköping
21-07-2009, 15:03
De skall bli helt svarta som mogna. Jättegoda som du säger. Men även fåglarna är väldigt förtjusta idem så man får vara snabb.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.