Ålgryte
13-07-2009, 10:08
Hur länge kan jag vänta innan jag klipper bort de vissna blomknopparna på rosorna? Jag har läst att jag ska klippa 2 blad så att en ny knopp kan bildas, men ska jag använda sekatören varje dag???
Det är en smaksak,har du lust och tid klipper du bort det överblommade,det gäller först och främst remontantrosor.Det kan du göra hela sommaren.
Ålgryte
13-07-2009, 11:17
Tack för snabbt svar.
Mina rabattrosor är "självrensande"

Kommer man åt den utblommade kvisten ramlar den av. Ska jag varje dag klippa bort vissna blommor på de remonterande eller räcker det kanske ett par gånger per säsong?
Ezereht
13-07-2009, 17:10
Jag klipper när jag har lust

Det är roligt att knipsa
Det är i mångt och mycket en smaksak. Idag har en historisk händelse skett. Jag har klippt bort överblommade blommor på två rosor! Orsaken är en kombination av att de dels står direkt utanför köksfönstret så att jag ser dem hela tiden, (och de har stora bruna hopklibbade knoppar av regn och nattdagg), dels att de är remonterande, och dels att det är fint väder och semester, (så jag hade tid och kände för det). Rosorna ifråga är Yolande de Aragon och Duchesse de Rohan.

Två mkt ljuvliga portlandrosor.

Jag klippte endast bort de överblommade blommorna, inte ett blad i onödan, då blir de ju avsevärt mindre och det vill jag inte.
/S
Ålgryte
15-07-2009, 14:34
CITAT (Stiffe @ 14-07-2009, 19:07)

Det är i mångt och mycket en smaksak.... inte ett blad i onödan, då blir de ju avsevärt mindre och det vill jag inte.
Tack för alla svar!
Jag läste någonstans att man ska klippa bort 2 blad så att nya knoppar kan komma fram ur nästa bladveck. Jag har måååååånga rosknoppar som har vissnat och undrar hur jag ska komma åt att klippa alla
Det är ett jättejobb, jag har hållit på en vecka nu ! Det blir snyggt efteråt och om ca en månad blommar remonterande rosorna om. Rosor tar tid.
Ja, jag har också läst det. Jag testade det på en vresros i vresroshäcken för ett el två år sedan. Den enda skillnaden mellan den busken och resten av häcken, (vad gäller remonteringen/nya blommor), var att den busken var 10-15cm lägre. De blommade samtidigt och med lika många blommor så vitt jag kunde avgöra. Alltså ignorerar jag det rådet.
Måhända är den kraftigväxande och dunderblommande vanliga vresrosen inte helt representativ för kinkigare rosor. Kanske kommer jag att göra ett nytt försök om några år när jag har fler och större remonterande "kinkputtar".
/S
Ålgryte
15-07-2009, 23:19
Om jag låter bli att knipsa bort vissna blommor så bildas nypon på vissa rosor, eller hur? Det tar väl kraft från plantan men blommar den bättre nästa år om den inte får bilda nypon???
När jag var på Raskarums plantskola frågade min mor om just det här med att klippa bort visset, och de sa att det var fullständigt onödigt. Så det är nog mer en utseendefråga.
Ålgryte
16-07-2009, 11:56
CITAT (Thé @ 16-07-2009, 06:58)

När jag var på Raskarums plantskola frågade min mor om just det här med att klippa bort visset, och de sa att det var fullständigt onödigt.

Då behöver jag inte ha dåligt samvete om jag inte klipper...
Nej absolut inte,det är bara en fråga om utseende.Mina vresrosor på kommunen klipper jag inte,de får växer vild.På våren klipper jag rejält då och då.Jag går och klipper överblommat i rosträdgården för det ser så skräpigt ut men alla klipper jag inte.Maidens Blush försöker jag klipper bort överblommat.
strandskatan
18-07-2009, 19:54
På en del rosor tex Bonica är det lättast att bara ruska på grenarna så ramlar allt visset bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.