Mystan
Jag har fått lite frön av afrikansk iris och vet inte riktigt hur jag ska göra med dem. Ska jag så dem inomhus och sätta ut dem sen , ska jag vänta med att så till våren, ska jag så direkt ute? Har aldrig drivit upp irisar confused.gif Kommer de att kunna övervintra ute (zon 4-5) eller ska jag ha dem i kruka så att jag kan ta in dem över vintern?
Nu blev det många frågor och jag hoppas att någon har lite mer erfarenhet av detta än vad jag har och kan ge mig lite tips.
/Eva
Alexander-VG-zon3
så dom inne nu under juli och ge dom extra belysning sen till hösten-vintern-våren. eller så du dom inne i feb-april i ett ljust och varmt fönster.

när dom väl grott så får man inte vattna alltför mycket då dom lätt ruttnar. men dom ska inte heller dö av torka.

dom är inte vinterhärdiga (tror jag). så behåll dom i kruka ta in dom innan frosten kommer och ta ut dom efter frostrisken. dom 2-3första vintrarna har du dom som vanliga krukväxt ev med extra ljus. när dom blivet större övervintras dom svalt och torrt ca +5c +15c.

tar du ut dom så vill dom vara i ett soligt och varmt läge, har dom blad när dom tas ut avhärda dom först så dom inte blir bärnda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon