Svavel
Ja, precis som rubriken antyder, så undrar jag vilken sorts jord som är bäst lämpad för omskolning utav en pitahaya "drakfrukt"?
GunnellF
Här kan du läsa om Pitahaya:

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6d_pitahaya
Svavel
Jo, jag har varit inne där tidigare, men jag vill veta om den t.ex. vill ha väldigt näringsrik jord eller ingen alls, etc.
GunnellF
CITAT (Svavel @ 13-07-2009, 16:05) *
Jo, jag har varit inne där tidigare, men jag vill veta om den t.ex. vill ha väldigt näringsrik jord eller ingen alls, etc.

" Odling [redigera]

Lättodlad, men kräver enorma utrymmen för att nå blombar storlek. Den behöver väldränerad jord med mycket humus och rikligt tillgång till vatten under tillväxtperioden på sommaren. Under vintern hålls plantan nästan helt torr och förvaras så ljust som möjligt. Temperaturen bör ligga runt 10-15ºC. Odlas i full sol eller något silat ljus."
MariaS
Bästa jorden blandar du själv. Du tar en bra plant- eller blomjord och blandar den med hälften grov sand. Vattna alltid uppifrån och låt krukan stå på ett fat, så du lätt kan slå bort överskottsvattnet.

På vintern vill den ha mellan +10 - +15 grader och extra belysning. Om sommaren låter du den stå utomhus och låt naturen sköta om den.
Alexander-VG-zon3
jorden får gärna vara lite lägre ph. och så lucker och luftig.

sedan måste man ta in den innan det blir frost på nätterna. och man sätter ut den efter frostrisken är förbi, och efter avhärdning trivs den i ett soligt-halvsoligt läge. och ges normaldos näring 1-3gånger i månaden från maj-april till juni-juli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon