Full version: Vad är fridlyst.
Bettson
Nu när det blivit så in i hoppsan mörkt försöker jag muntra upp mig själv med lite ljusfunderingar.

Jag har alltid plockat skogens växter och mossor till adventsljusstaken. Jag har hört någonstans, jag vet inte var, att vissa lavar och lummer skulle vara fridlysta. Stämmer det och har någon några bilder på hur de ser ut så man inte tar fel. Det gäller ju att spana i skogen nu innan snön kommer.

Har ni några fina inspirationsbilder förresten. Känner som jag skulle behöva väääääldigt mycket inspiration.

Från en höst-trötter
Bettson sleep.gif
Anna C
Här finns alla arter som är fridlysta i hela Sverige:
http://www.naturvardsverket.se/dokument/na.../fridlystny.pdf

Sedan kan det även finnas arter som endast är fridlysta i vissa län. Kontakta Länsstyrelsen!

Lummer är just en sådan växt som ofta är fridlyst på länsnivå. Cypresslummer är fridlyst i hela landet.

Anna
Gossen Ruda
Själv håller jag inte så där hårt på lagar mm. Inte för att jag är emot fridlysning utan för att lagen slår så olika. Ibland är det alldeles för hårt ibland verkningslöst. Därför kommer jag med att förslag: se dig omkring! Om det du vill plocka verkar finnas mycket av, ok. Ser du bara ett eller nåt enstaka bestånd, låt bli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon