Full version: Röda rosor
visbysol
Jag vill plantera en mörkt röd ros mot en gul tegelvägg, max två meter hög, gärna remonterande.
Den skall behålla sin färg tills den vissnar. Har för tillfället en Sympati-ros som blir lilaröd när den åldras.
Vet någon om det finns någon ros som behåller färgen livet ut? Bor i zon ett.
Ezereht
Det finns säkert Austinrosor som behåller färgen. Kolla LD Braithwaithe har för mig den är röd, men inte säker.

Jag har en kanadaros som är mörkt röd, Hope for Humanity. Den går nästan åt svartröd. Den blir nog ca 1m. Men någon sa till mig att Kanadarosor inte alltid trivs så bra i varma zoner.
Krokodilen
Jag beundrar Flammentantz mycket, fast ska inte ha nån själv. Den verkar blomma hela sommaren. Ser den hos många grannar och den är vacker mot ljusa väggar.
Ezereht
Fast flammentanz är ganska cericeröd om den bleks.
octachoron
L D Braithwaite (som tidigare sagts) är väldigt röd och enligt min erfarenhet så behåller den färgen ganska bra i solsken.
L D Braithwaite
LD B på Daves Garden
Blomstertanten
CITAT (Krokodilen @ 16-07-2009, 16:47) *
Jag beundrar Flammentantz mycket, fast ska inte ha nån själv. Den verkar blomma hela sommaren. Ser den hos många grannar och den är vacker mot ljusa väggar.

Flammentanz är en överdådigt blommande klätterros ! Den är dock inte remonterande , men eftersom oftast inte alla blommor kommer samtidigt så kan den blomma under lång tid. Min brukar börja lite försiktigt i juni för att sen vara alldeles översållad med blommor i juli . sen fortsätter den oftast med blommor ända fram till september.
Den växer rätt kraftigt , men håller man bara efter den med lite klippning så går den att hålla på 2 meters höjden.
Och jag har då aldrig upplevt den som cerise ! Riktigt röd är i alla fall min.
Krokodilen
CITAT (Blomstertanten @ 17-07-2009, 06:10) *
... Och jag har då aldrig upplevt den som cerise ! Riktigt röd är i alla fall min.

Det är dom här i grannskapet också. Inte jultomteröda utan mörkt röda. Och väldigt tjusiga mot både vita, gråa och ljusgula hus.
Ezereht
Det är en lång tråd om flammentanz i rostråden, ni kan läsa där wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon