Full version: Ramslök
Mattan
Någon som vet hur/var och när man kan få tag i Ramslök?

KURT
Det finns ju frö att köpa på många ställen. Men grobarheten varierar, de bör sås färska. Och skall man verkligen lyckas få dem att etablera sig bra, så måste man ha väldränerad mark i riktigt skuggigt läge.
katah
Jag har försökt under ett par år , men aldig lyckats sad.gif
Finns det någon som skulle kunna sälja någon färdig planta så där på höstkanten augusti-september ?

sprider de mycket ?
Myosotis
Det kan du nog få av mig, de börjar bli lite för många här. Men jag vet inte när det är bäst och hur man skickar dem, det får du ta reda på så de klarar resan.
katah
Jag har skickat tomatplantor så att jag har putsat bort det mesta av jorden.
Lindade lite blöt hushållspapper runt rötterna och packade dom sedan i en "plastlåda" .
Jag hittade några färdiga som passade i formen ( en förpackning för namnetiketter) men man kan
lika väl klippa kesoburken till en passande storlek och tejpa runt .

jag skulle kunna tänka mig att man kan böja bladen lite, de klarar sig väl lite misshandel wink.gif

Med skickandet har jag tänkt bara på att mottagaren skulle vara hemma dagen efter jag skickar
och att det är inte frost under färden ( då när jag har skickat under våren )

Om du hittar en fungerande och smidig lösning, skicka ett pm och pris så skickar jag adressen.
Jag är nu på båtsemester och tillfälligt vid datorn , men kommer hem till helgen .

Jag skulle vara jätteglad för någon, några ramslök!
Myosotis
CITAT (katah @ 14-07-2009, 19:23) *
...jag skulle kunna tänka mig att man kan böja bladen lite, de klarar sig väl lite misshandel wink.gif

Saken med bladen är ju att de redan har vissnat ner till stor del, de har nog ingen större nytta av dem just nu.
(...)
Nu blev jag nyfiken och gick ut och provgrävde fram en lök, bladet lossnade av sig självt och det blev just ingen jord kvar på rötterna. Det jag undrar är om man kan skicka den som den är, torr, som när man köper tulpanlökar, eller om det ska vara fuktigt? Risk att den torkar / möglar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon