Thé
I fredags åkte jag och min mor till Raskarums plantskola för att gå runt och lukta på rosor i deras visningsträdgård. Jag glömde att ta med både kameran och paraplyet, men det slutade regna efter bara några minuter.

Det var absolut värt utflykten att ta sig dit och gå mellan raderna av rosor. Ägarna var inte rädda för att diskutera med besökarna, så vi fick mycket information.

De sålde ju en hel del krukat också, och jag föll för en Goldbusch och en Leonardo da Vinci. Otroligt fina exemplar! Och bara 90 kronor styck. De hade även rejäla lavendelplantor som de kallade "små" och sålde för 25 kronor. Jag blev väldigt sugen eftersom det var ett riktigt fynd, men jag klarade av att behärska mig.

Lite bilder på mina inköp. Först har vi Goldbusch som jag var tvungen att köpa av två anledningar, 1. Den var så fantastiskt vacker i färgen, 2. Jag hade aldrig hört talas om den.
[attachment=38183:Goldbusch.jpg]

När jag kom hem såg jag att den finns med i LÅG och att han anger en höjd på 1,8 meter, vilket inte var riktigt som det stod i Raskarums sortlista... jag ångrar nästan inköpet eftersom jag inte riktigt vet var jag ska göra av den. Men den kan säkert bli en älskling...
[attachment=38181:Goldbusch2.jpg]
[attachment=38182:Goldbusch3.jpg]

De hade även Leonardo da Vinci, som jag länge har tänkt skaffa. Det var ju bara att slå till när de var så kanonfina:
[attachment=38184:Leonardo_da_Vinci.jpg]
Leonardo har faktiskt blivit planterad nu, jag utvidgade rabatten lite grann ut i gräsmattan smile.gif
Ezereht
Otroligt fina smile.gif Inte kan du väl ångra så fina rosor!! Den gula var jättefin. Kan man inte hålla den nere genom att klippa?
Thé
Jo, jag har ju faktiskt en sekatör. Det ska nog gå vägen smile.gif Om bara rabatten hade varit klar där den ska stå... whist.gif
Kajsa
Goldbusch är jättevacker, Leonardo da Vinci blir man aldrig besviken på, en pärla till ros.
Christina i Taxinge~
Grattis till lyckade inköp!
Bra rosor.

En gång för flera år sedan åkte jag till Skåne för att besöka de fina handelsträdgårdarna som man läst om på forumet.
Bl a åkte jag till Raskarums - det var stängt.........
Varje gång jag läser namnet minns jag hur besviken jag var!
Inte nog med det - när jag kom till Roskraft var det också stängt!!
no.gif yes.gif giggle.gif

Thé
Är det någon här som har Goldbusch, förresten?
Monica B
Jo, Raskarum är en mycket trevlig plantskola för rosor. Jättefina plantor får man. Så mycket man vill ha när man går där. Tycker också att det är roligt att dom saluför gamla Österlenrosor.

Mitt senaste inköp från Raskarum är Celeste. Kunde inte motstå den fantastiska blomman med dess härliga doft. Det blir ju inte sämre av att den går att plantera i skuggiga lägen också.
[attachment=38338:DSCF6991_1.JPG]

[attachment=38339:Signatur.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon