|
Jag köpte en vanlig krukros på ICA Maxi som jag satte ihop med en lavendel och några skott murgröna jag redan hade. De är satta i en stor kruka, så även om rosen nu samsas med lavendeln och lite murgröna så har den ändå betydligt större och djupare jordmån än den hade i sin kruka.
Dock har inte rosen blivit glad av att bli pånyttplanterad, tvärtom. De nya skotten viker sig och har blviit bruna och sega. Verkar ju som den skulle ha fått för mkt vatten nästan? Den står ute, oskyddad på vår balkong och det är inte något fat under krukan, den har ett hål i botten. Krukan är av lera, om det är av betydelse. Jorden är vanlig planteringsjord.
Vad kan ha gått fel? Kan rosen återhämta sig? De befintliga blommorna som fanns där när jag köpte den har också blivit lite trista, lite bruna.
Ezereht
13-07-2009, 21:51
Det kanske blåser mycket, det gillar dom inte. Dom där krukade smårosorna är ju ofta lite klena.
Chamomille
13-07-2009, 22:09
Ge den en näve hönsskit och vattna på du så ska du se att den vaknar till liv
CITAT (Ezereht @ 13-07-2009, 22:51)  Det kanske blåser mycket, det gillar dom inte. Dom där krukade smårosorna är ju ofta lite klena. Nej, så mkt blåser det inte. Den står mot väggen dessutom. CITAT (Chamomille @ 13-07-2009, 23:09)  Ge den en näve hönsskit och vattna på du så ska du se att den vaknar till liv  Du tror inte den fått för mkt vatten då?
Chamomille
13-07-2009, 22:32
Nä. Det tror jag inte. Vi har smårosor som är omplanterade i andra stora urnor, och gödslar och vattnar hela tiden. De är inte smårosor längre kan jag säga
CITAT (Chamomille @ 13-07-2009, 23:32)  Nä. Det tror jag inte. Vi har smårosor som är omplanterade i andra stora urnor, och gödslar och vattnar hela tiden. De är inte smårosor längre kan jag säga  Ok!  Men var får man tag i hönsgödsel? För min del så kommer jag nog inte köpa en hel säck, eftersom jag bara har balkong och inte trädgård. :/
Chamomille
14-07-2009, 06:41
CITAT (Niangi @ 13-07-2009, 23:36)  Ok!  Men var får man tag i hönsgödsel? För min del så kommer jag nog inte köpa en hel säck, eftersom jag bara har balkong och inte trädgård. :/ Det finns säkert i småpåsar också. Fast varför inte köpa en större påse? Räcker i flera år
Åsa, mälardalen zon 2
14-07-2009, 06:53
Om den är nyplanterad behöver den INTE en massa gödsel.
Såna där krukrosor som odlats i växthus blir ibland lite risiga när klimatet ändras (de är ju vana vid ett jämnt klimat inte vid kyla, regn, blåst etc.) ex. vissnar en del blomknoppar men det är bara att klippa bort dem det kommer nya.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-07-2009, 07:53)  Om den är nyplanterad behöver den INTE en massa gödsel. Såna där krukrosor som odlats i växthus blir ibland lite risiga när klimatet ändras (de är ju vana vid ett jämnt klimat inte vid kyla, regn, blåst etc.) ex. vissnar en del blomknoppar men det är bara att klippa bort dem det kommer nya. Yes, den är nyplanterad! Nu har jag klippt av knopparna, jag ska börja så och hjälper inte det så provar jag hönsgödseln!
Amaryllis
14-07-2009, 09:00
CITAT (Niangi @ 14-07-2009, 09:49)  Yes, den är nyplanterad! Nu har jag klippt av knopparna, jag ska börja så och hjälper inte det så provar jag hönsgödseln!  Jag tycker inte heller att du behöver leta efter hönsgödsel nu när de är planterade i krukor, kan bli mycket pill och pul. Du kan börja näringsvattna efter några veckor istället. Men jag tycker inte att det är nödvändigt att tänka på framtida näring, för har man omplanterat rosen så har den fått sin huvudsakliga näring. De bruna knopparna är enligt mig inget att tänka på, det kommer nya.
Chamomille
14-07-2009, 09:24
Ja, ni får ju tycka vad ni vill. Efter nyplantering i god jord så behövs ju ingen näringstillskott så klart. Fast efter några veckor skulle jag iaf kasta på en näve höns.
Alexander-VG-zon3
14-07-2009, 10:37
ska man försöka övervintra rosen så ska den inte ha någon näring alls efter sista juni.
ska man inte övervintra den så kan man ge den näring 1månad efter omplantering.
CITAT (flaxss @ 14-07-2009, 11:37)  ska man försöka övervintra rosen så ska den inte ha någon näring alls efter sista juni.
ska man inte övervintra den så kan man ge den näring 1månad efter omplantering. Ojdå, ingen näring alls alltså? Inte ens flytande för krukväxter? (det ger jag de flesta av mina blommor)
Alexander-VG-zon3
14-07-2009, 11:43
CITAT (Niangi @ 14-07-2009, 12:30)  Ojdå, ingen näring alls alltså? Inte ens flytande för krukväxter? (det ger jag de flesta av mina blommor) ingen närings alls, om den ges näring sent på sommaren så försämrar det vinterhärdigheten dock ska du övervintra den inne och inte utsätter den för frost så kan du ge den lite näring. övervintring inne sker i en temp på +1c +5c.
Amaryllis
14-07-2009, 14:06
Som sagt, omplanteringen ska räcka för i år tycker jag! Berätta gärna sen hur det gick, ifall det dök upp nya knoppar!
Chamomille
14-07-2009, 14:24
CITAT (flaxss @ 14-07-2009, 11:37)  ska man försöka övervintra rosen så ska den inte ha någon näring alls efter sista juni.
ska man inte övervintra den så kan man ge den näring 1månad efter omplantering. Vad har du fått sista juni ifrån? CITAT (Amaryllis @ 14-07-2009, 15:06)  Som sagt, omplanteringen ska räcka för i år tycker jag! Berätta gärna sen hur det gick, ifall det dök upp nya knoppar! Ähh.. Det är klart att det behövs gödslas.
Alexander-VG-zon3
14-07-2009, 14:48
CITAT (Chamomille @ 14-07-2009, 15:24)  Vad har du fått sista juni ifrån? ja det är rätt väl känt att vedartade (som buskar,träd,rosor,klätterväxter) inte ska ges näring efter midsommar-sista juni (gäller i marken såväl som i kruka). då det försämrar invintringen av växten. lika så om det först är torrt och varmt som det varit nu och sedan regnar mycket i juli och man ger den näring så kan den sedan växa väldigt mycket i nästa värme period har man då otur kan det komma en tididgfrost natt och skada växten hårt. speciellt nya skott är känsligt och det kan faktiskt döda hela växten om det är känsligväxt. hårdgödslar man mycket i juli-sensommaren så kan det komma väldigt mycket ''snabb'' tillväxt vilket också tål vintern sämre även om växten har invintrat. plus gödslar man mycket och växten sen inte tar upp det så blir det övergödsling i vattendrag. men är det ettårigt (eller man inte vill övervintra växten) så är det bara att gödsla på för då behöver man inte bry sig om vinterns påverkan (frostens/vädrets påverkan).
CITAT (Amaryllis @ 14-07-2009, 15:06)  Som sagt, omplanteringen ska räcka för i år tycker jag! Berätta gärna sen hur det gick, ifall det dök upp nya knoppar! Det ska jag göra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|