Hej!
Är det någon som känner till ett engelsk-svenskt växtlexikon, dvs där det engelska och svenska namnet finns för ett större antal växter?
Frågan kommer från Esbjörn som har anlagt en skogsträdgård på Holma utanför Höör mitt i Skåne. Skogsträdgården har mest ätliga växter.
Se
http://skogstradgardensvanner.se/wordpress/?page_id=6 om ni är intresserade.
Hälsningar
Chris
RibesRubusVitis
13-07-2009, 20:49
För praktiskt bruk skulle jag rekommendera Internet (Google, Wikipedia etc.) och de latinska namnen som mellanled. Slå alltså på det svenska namnet för att få det latinska; använd så det nya sökordet för att finna rätt namn på engelska, ev. via bildsökning. Omvänt från engelska till svenska.
Tyvärr är nog inte marknaden så stor för en modern trycksak av det slag som efterfrågas. Vanligt förekommande växter nämns såklart i vanliga tvåspråkiga ordböcker. Jag jobbar själv bl a som översättare, men känner inte till någon omfattande fackordbok i ämnet. Däremot har jag div. medicinska, militära och tekniska ordböcker och ordlistor.
Ett särskilt problem är att både engelska och svenska artnamn varierar regionalt och är ganska tidsbundna. Därför är det extra viktigt att ange "latinskt" namn, som snarare bör kallas "vetenskapligt" eftersom många egentligen är grekiska etc.
På sidan Den virtuella floran finns växternas svenska namn, latinska, engelska, tyska, norska, danska och tyska, bland annat. Se tex.
Linnea
Farbror Blå
13-07-2009, 22:35
Jag rekommenderar honom att köpa en engelsk flora, det gjorde jag, eftersom jag på mina vandringar på brittiska öarna fann det tråkigt att med andra prata om "en blomma" jag sett.
Så har jag i England alltid med mej den engelska floran.