på mina instruktioner står det att man ska torka pepparmynta strax innan den går i blom,
men jag skulle vilja testa att torka och använda den torkad redan nu.
Går det ?
Red Top
13-07-2009, 19:07
Det går alldeles utmärkt. Däremot smakar den inte lika bra om den får gå i blom.
Jag har en tokig idé om att göra mörk mintchoklad själv, choklad kan jag redan ,
tänkte bara smaksätta den med mint.
vad tror ni är vilken mynta skulle ge det bästa resultatet : pepparmint eller grönmint ?
jag tror ju inte att pepparmint skulle ge riktigt den mint smaken som after 8 har, men det kanske får någon annan god smak.
Grönmynta skulle jag ta. Pepparmynta passar bättre som te eller i tandkräm
Marokansk mynta.
Alternativt äppelmynta eller ingefärsmynta.
Tror de sötare sorterna funkar bäst.
oj, och jag som trodde att pepparmyntan skulle vara det ultimata

,
Nu får jag fixa nya myntor då !
Kan man så äppelmynta eller ingefärsmynta , eller ska man köpa plantor någonstans ?
Jag har hört att chokladmyntan ska vara bäst till dylika projekt
Var kan man få tag i chockladmynta eller marokansk mynta ?
Hittar man dom på typ plantasen, eller måste man leta sig till småbutiker ?
Kan man så dom från frön eller är det bättre med sticklingar / revor ?
annapanna78
24-07-2009, 15:13
Om Pepparmyntan redan blommar då, ska man nypa av blommorna? Ni som torkar Pepparmynta, vad gör ni med den?
och visst hittar man chokladmyntan i Plantasen
Nu är det bara den marokanska att jaga efter.
smajlizz
27-07-2009, 19:39
CITAT (annapanna78 @ 24-07-2009, 16:13)

Om Pepparmyntan redan blommar då, ska man nypa av blommorna? Ni som torkar Pepparmynta, vad gör ni med den?
Pepparmyntan får tydligen inte lika bra arom efter att den har börjat blomma, men det är inte blommorna i sig som gör det så det spelar ingen roll om dom är kvar när man plockar. Har den redan börjat blomma är det inte mycket att göra åt, den går ju att använda ändå men är kanske inte riktigt lika aromrik som innan.
Jag kapar den här tråden för en liten följdfråga om myntaskörd:
Hur mycket av plantan kan man skörda egentligen? Ska man bara repa av bladen eller kan man klippa av hela kvistar? Den behöver väl lite blad kvar för att kunna samla energi inför övervintringen? Särskilt min pepparmynta som nätt och jämnt överlevde vintern och sedan flyttades runt, men har tagit det fint

Jag är också nyfiken på vad torkad pepparmynta används till! Eller föredrar ni att frysa in den...?
Eva i Skåne
19-09-2009, 14:06
Jag som tänkt använda pepparmynta i kladdkaka

Blir det inte gott då?
Har inte kommit mig för än eftersom jag inte vet hur många/få blad man vågar ha i. Den får ju inte smaka tandkräm
peparmyntsthe med honung är ljuvligt för trötta vinterhalsar! Könns dessutom nyttigt!
Jag skulle också tipsa om chokladmyntan. Den tycker jag smakar litet som Marianne-karamellerna och jag inbillar mig att den skulle passa bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.