Förutsättningar
Kinnekulle, zon 2. Något lerig, kalkhaltig jord. Det blåser en del. Soligt läge. Ca 10x5m stor, 1.5 meter i höjdskillnad.
Det finns en hel del djur, framförallt hjortar och harar - allt måste mao vara relativt säkert.
Den högra sidan av slänten (utifrån bilden nedan) är avgränsad av stora buskar/träd, skyddar mot vind etc. Nedanför är uppfart för bilen, och ovanför är en altan. Till vänster går en liten trapp från altanen ner till uppfarten. Det bör därför vara en tilltalande slänt från åtminstone två håll.
Detta blir tillsammans med två mindre rabatter "allt" jag kommer att ha i trädgården, så jag vill gärna få med det mesta...

Idé
En slänt som är fin året runt, relativt lättskött och som med tanke på sin storlek inte behöver vara klar än på ett tag. Däremot vill jag kunna plantera buskar, rosor, pioner etc nu i höst så att ha en skiss färdig vore fördelaktigt.
Jag har i min skiss försökt hålla mig till blått, rosa, rött, vitt och grått. (Blev det något jag uteslöt förutom gult?!).
Skiss
Jag bifogar en skiss på hur jag hade tänkt mig. Inser att det är en hel del olika plantor, men som sagt, jag vill gärna ha med mycket....
En "ruta" i skissen motsvarar ca 50x50cm (de stora ca 1x1, för buskar etc).
Så... är det någon som har några åsikter? Något jag bör tänka på, helt glömt bort, eller är det bara att köra?