flouee
Jag håller på att planera en slänt, ca 40-50 kvm, och har insett att jag nog behöver lite input på mina idéer, speciellt eftersom jag aldrig gjort detta förut! Om någon har tid och lust att hjälpa mig så vore jag jättetacksam!

Förutsättningar
Kinnekulle, zon 2. Något lerig, kalkhaltig jord. Det blåser en del. Soligt läge. Ca 10x5m stor, 1.5 meter i höjdskillnad.

Det finns en hel del djur, framförallt hjortar och harar - allt måste mao vara relativt säkert.

Den högra sidan av slänten (utifrån bilden nedan) är avgränsad av stora buskar/träd, skyddar mot vind etc. Nedanför är uppfart för bilen, och ovanför är en altan. Till vänster går en liten trapp från altanen ner till uppfarten. Det bör därför vara en tilltalande slänt från åtminstone två håll.

Detta blir tillsammans med två mindre rabatter "allt" jag kommer att ha i trädgården, så jag vill gärna få med det mesta... smile.gif

Idé
En slänt som är fin året runt, relativt lättskött och som med tanke på sin storlek inte behöver vara klar än på ett tag. Däremot vill jag kunna plantera buskar, rosor, pioner etc nu i höst så att ha en skiss färdig vore fördelaktigt.

Jag har i min skiss försökt hålla mig till blått, rosa, rött, vitt och grått. (Blev det något jag uteslöt förutom gult?!).

Skiss

Jag bifogar en skiss på hur jag hade tänkt mig. Inser att det är en hel del olika plantor, men som sagt, jag vill gärna ha med mycket....

En "ruta" i skissen motsvarar ca 50x50cm (de stora ca 1x1, för buskar etc).

Så... är det någon som har några åsikter? Något jag bör tänka på, helt glömt bort, eller är det bara att köra? smile.gif
flouee
Ingen? smile.gif
ängsvädd
Det är lite för komplicerat för mig. Men när du räknade upp blomfärgerna så saknar jag lila smile.gif

I vilket väderstreck är slänten?
flouee
Hej!
Det är västerläge. Lila glömde jag att skriva! smile.gif Tänkte ha lite stäppsalvia, lavendel etc.
ängsvädd
Det jag kommer på av rådjurssäkra växter just nu är rhododendron, påskliljor, pingstliljor, snödroppar, kungsängsliljor, syren när den har blivit ganska stor, vildhallon, vildnypon, björnbär, svart vinbär, hassel, rönn.

Jag skulle satsa på mycket som går att äta och även en del som är vintergrönt - någon vacker svensk vild enbuske kanske men den får man skydda mot rådjur.
kina3
Wow vilken planering!

Jag har försökt skissa planer men gett upp. Mina planteringsprojekt växer fram ganska oplanerat nu för tiden.

En slänt.
Jag skulle terassera. Tycker det är hopplöst att vattna en sluttning.
Stoppa in gångar /trampstenar.
flouee
Tack för svaren! Jag ska lägga in lite stenar för att ha någonstanns att stå, förhoppningsvis ger det lite mer liv också , speciellt om jag hittar grå eller röda kalkstenar som är vanligt här.

Jag var på handelsträdgården igår och fick tag i ett par hyfsat billiga buxbomar på rea. Funderar på att ha rosentibast, krypen eller -tall och tuja också, som vintergröna buskar. Borde jag ha fler? Några tips på sorter? Inte högre än ca 1 m, och rådjurssäkra...
ängsvädd
Vad kul att du hittat lite växter. Jag har inga direkta tips men hittade denna artikel om rådjurssäkra barrväxter med klickbara länkar till rådjurssäkra buskar o träd samt perenner:

http://odla.nu/artiklar/radjurssakra_barrvaxter.shtml

Det kommer att bli jättefint med stenarna o alla växter - vore kul se bilder se´n framöver smile.gif
flouee
Ska ta kort både före och efter jag börjar plantera! Har precis börjat pejla av handelsträdgårdarna för att vara med när rean drar igång på perenner! Någon som vet när det brukar vara?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon