Full version: Rosor i kruka?
betelgeuze
Vi har nu köpt ett nytt hus dit jag tänker ta med mina kära rosor (Honungsrosen Helenae, New Dawn, Martin Frobischer, Salet, Bonica 82 och Frühlingsduft). Nu till min fasa insåg jag att jag ej kan ha några rosor intill husväggen då det är stenbeläggning ca 1,5 m ut och runt hela huset. Vad gör man då? Kan man ta upp hål i stenytan och gräva en djup grop och plantera sina rosor där eller ska man sätta rosorna i krukor? Jag vill inte ha alla invid husväggen, men två-tre stycken i allafall.

Hur stora krukor behöver man till de olika rosorna? Vad gör man med rosorna på vintern?

Snälla- hjälp mig reda ut detta problem!
Kajsa
Dom rosorna blir alla riktigt stora utom Bonica ca 1.20 hög, krukor passar inte till dom andra och det kan bli varmt intill väggar, har du ingen plats ute i trädgården. En honungsros kan man ha i ett träd eller rostorn, det blir en jätte. Även Salet blir 1.5 x 1.5 m med åren osv. Krukor kan bli ett problem, man kan ha dom i ett svalt garage, förråd, inglasat uterum, men man måste passa på dom med lite vatten ibland, bäst om det är mörkt så dom vilar.
Stiffe
Helenae och New Dawn är klätterrosor, de andra är buskrosor. Helenae blir, precis som Kajsa skrev, enorm med tiden, och följaktligen för stor för de flesta väggar. Alltså räcker det om du tar upp en grop i stenläggningen vid huset, till New Dawn. Sätt den 30-50 cm ut från huset lutande inåt. Ta upp en el fyra stenplattor, (beroende på storleken), gräv och jordförbättra. Sätt upp en (två) spalje(er) ca 2x2m.

I övrigt är det som Kajsa skriver - glöm krukor till de andra (också), de blir alldeles för stora.

Gratulerar till ett utmärkt utval av excellenta rosor. Förstår att du vill ta dem med dig.

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon