Motti
Tycker det har gått trögt i år kanske beroende på att det varit kallt och en hel del regn,kanske det berott på att jag har ett helt nytt trädgårdsland som ska köras in.Vissa grönsaker vill sig inte i år som tex Persiljan och dillen,morötterna vill heller inte riktigt för att inte tala om Vaxbönorna confused.gif har sått två omgångar och har fått tio plantor som kunde vara "klökare".Mangolden däremot växxer som sjutton och potatisen.Skulle vara trevligt att höra hur det gått för er andra med grönsaker osv ?Tycker allt blev sent i år !"
Farbror Blå
Sent??
för sex veckor sedan sattes i grönsakslandet:
Morötter - finns enstaka smååå plantor som kan identifieras nu
kålrötter- små som minsta sortens rädisor
rödbetor- precis kommit upp
sallad- av två rader blev det en planta stor som en tumnagel och den dog
skärbönor- några har grott och faktiskt fått blad. 10 cm höga?
svartrötter- inget resultat

... det enda som växer är jolprän
Motti
giggle.gif Värsta grönsaksodlaren då !precis som jag !lite pinsamt är det jag som alltid brukar få till det!Mina morötter är som tandpetare giggle.gif Fast min Broccoli verkar lovande !den har verkligen växt fast jag har inte set tillstymelse till blommor än confused.gif I dag såde jag en omgång dill till!behöver ju dillkronor till kräftorna all sin da ! unsure.gif
pejori
Ser väl ungefär lika illa ut här med ett undantag.
Det som växer bäst här är mördarsniglarna ranting.gif ranting.gif
Resten kan man gråta åt, så dåligt är det. -cry-.gif
Farbror Blå
Hur stora är mördarsniglar?
Motti
Som tur är har vi inga mördarsniglar här än !men jag har set dom rackarna några mil här i från.
Platinum
Och jag vet inte riktigt vad jag ska jämföra med eftersom mitt grönsaksland är nytt för i år. Rädisorna som kom var först blev spröda och fina, spenaten gick fint och nya rader är på G. Salladen har jag skördat av i några veckor, inga problem så när som på lite besök av åkersniglar. Morötter och kålrötter visar fin blast, hur det ser ut därunder kan jag inte svara på för än är det ju på tok för tidigt att skörda. Brytbönorna blev uppätna innan de hann nå en dm, jordloppor måntro, sockerärterna något mer skonade och strävar sakta men säkert uppåt på spaljen utan minsta tecken på baljor ännu. Salladslöken kan jag nog snart provsmaka den första av och purjolöken har blivit jättestor hela 5-10 mm i diameter kan nog vara ganska normalt för min region tror jag. Persiljan har gått finare än dillen, men den har inte blivit högre än just 10cm ännu men vad jag förstått så är i vart fall persiljan långsammare.

I växthuset finns gurkämnen men tomaterna bär ännu så länge bara blommor och inte minsta lilla tendens till frukt. Det är nog här jag haft störst problem i år, gurkorna frös bort för mig så jag var tvungen att kompletteringsså och tomaterna stannade ju i växten vid den förra köldperioden som kom.
Myosotis
Om något växer sakta eller inte blir bra pga jorden eller vädret så kan jag förstå det. Men hos mig är det i år en massa som inte har grott ens! Det är så man kan ge upp! Inte en enda salladsplanta! confused.gif I en rabatt sådde jag blåklint och cosmos, det enda som kom upp var 1 (en) blåklint. De är ju inte svårodlade precis, jag har aldrig tidigare lyckats misslyckas med dem. Sedan jag planterat om alla ringblommor som kom upp i stället har jag inte orkat göra något åt rabatten pga hetta eller knott, så blåklinten känner sig nog lite ensam. rolleyes.gif I rabatten bredvid där jag sådde något senare kom nästan alla cosmos och blåklint upp. Jag brukar göra ritningar och planera och tycker det är så kul att skapa, men när det är så här vill man bara lägga av. angry.gif

Morötterna däremot ser bra ut. Igår upptäckte jag att min Calla hade överlevt vintern i alla fall! yahoo.gif Mitt lilla äppleträd har dött -cry-.gif men valnötsträdet har klarat sin första vinter.

Rädisorna (de som grodde) blev stora och fina men är slut nu. Snart dags att skörda vitlöken, men jag pillade lite på en häromdagen och försökte känna hur stor den var, det var inte imponerande.

Ringblommor och även dahlior har blommat i en vecka nu, det tycker jag är tidigt! Och det finns otroliga mängder med bär i år, buskarna hänger ner på marken av tyngden. Många äpplen också.

En solros som jag har skämt bort lite extra är jättestor redan.

Att tomater och gurkor fortfarande är så små är mitt eget fel, jag sådde dem för sent.
skogstroll
För mig blir det också sent. Jag började förkultivera sent för jag vet hur rangligt det blir annars om man inte har tillräckligt med belysning. I vår ska jag nog ha det, jag har grävt fram en massa lampor.

Tomaterna och chilin blir lite sena och allt annat också för den delen smile.gif I morse innan jag åkte till jobbet fick de en hönsgödsel-hutt så de ska nog ta sig giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon