Full version: Lökar köpta på rea
Lilian896
Hej. Jag har köpt en del blomlökar/knölar (perenner) på rea i blomsteraffärer. En del av dem kommer aldrig upp när jag planterat dem. Jag vet att lökarna skall ha sk ögon men det är svårt att se i förpackningen. Vad gör jag med dem? Är det bara att gräva upp och kasta eller kan de komma nästa år? Hur skall de i så fall förvaras över vintern? Är det någon som vet detta så blir jag tacksam för svar.
Gunilla T
Det går inte att svara på din fråga om man inte vet vilken sorts lök det är. Vilka växter gäller det?
Lilian896
CITAT (Gunilla T @ 14-07-2009, 10:33) *
Det går inte att svara på din fråga om man inte vet vilken sorts lök det är. Vilka växter gäller det?

Ursäkta sent svar, har varit borta hela dagen.

Det gäller Daglilja, Flocklilja, Löjtnantshjärta och en Dahlia "Selma Lagerlöf". Dessa planterades för ca 1½ månad sedan och det finns inte någon tillstymmelse till växtlighet från dessa knölar.
smuleborg
CITAT (Lilian896 @ 14-07-2009, 18:41) *
Ursäkta sent svar, har varit borta hela dagen.

Det gäller Daglilja, Flocklilja, Löjtnantshjärta och en Dahlia "Selma Lagerlöf". Dessa planterades för ca 1½ månad sedan och det finns inte någon tillstymmelse till växtlighet från dessa knölar.

Jag är ingen expert, men jag tror att du får ge dig till tåls betydligt längre än så här. Sedan har jag för mig att man höstplanterar knölar av Daglilja och Löjtnantshjärta, men jag har säkert fel.
Gunilla T
Dahlian skall börja växa om den lever och den måste tas in (grävs upp) när frosten kommer. Knölen förvaras frostfritt.
Lilian896

Hej igen, nu har jag väntat lite till men inget händer! Dahliaknölen har kommit upp ca 4-5 cm men på de övriga syns fortfarande ingenting. Det verkar som om man måste köpa färska knölar annars tar de sig inte?
Sussie F-Flower
CITAT (Lilian896 @ 16-08-2009, 17:33) *
Hej igen, nu har jag väntat lite till men inget händer! Dahliaknölen har kommit upp ca 4-5 cm men på de övriga syns fortfarande ingenting. Det verkar som om man måste köpa färska knölar annars tar de sig inte?

DET var URUSELT!!!!! Det borde ha kommit upp mycket mer, för länge sedan!!!
OM du har kvittot kvar så ta med dig det och åk tillbaka till affären där du köpte lökarna/knölarna.
Jag har för mig att enligt Konsumentverket så har man ett års "garanti" på i alla fall perenner. Kan hända att det gäller allt övrigt också... (osäker)

(Stackars dig trostar.gif , då fick du inte njuta av de underbara blommorna denna sommar... -cry-.gif )
Lilian896
CITAT (Sussie F-Flower @ 16-08-2009, 23:34) *
DET var URUSELT!!!!! Det borde ha kommit upp mycket mer, för länge sedan!!!
OM du har kvittot kvar så ta med dig det och åk tillbaka till affären där du köpte lökarna/knölarna.
Jag har för mig att enligt Konsumentverket så har man ett års "garanti" på i alla fall perenner. Kan hända att det gäller allt övrigt också... (osäker)

(Stackars dig trostar.gif , då fick du inte njuta av de underbara blommorna denna sommar... -cry-.gif )

Tack för ditt svar och din tröst. Det känns lite snopet men är inget att göra något åt. Dahlia-knölen gräver jag upp senare och tar in. Perennerna låter jag stå kvar i jorden. Händer det något nästa år så talar jag om det här. Tyvärr så har jag inte kvittona kvar. Jag köpte lökarna på ICA-Maxi.
Alexander-VG-zon3
tråkigt att dom inte tat sig, men dom kan ju komma till våren igen.

angående garanti så kan det nog blir svårt att du köpte dom på rea plus att växtgaranti oftast inte gäller perenner. men sedan är det ju fel av butiken att ha kvar sånt som är gammalt även om det är på rea, intorkade knölar borde dom ha slängt men sedan också är det inte en plantskola. oftast säljs dessa knölar/lökar tidigt på våren och dom rea sedan ut dom på sommaren (en del har även kvar dom till nästa år), under tiden får dom inte en droppe vatten då dessa påsar med sågspån är tillför att köpas snabbt. så köper du dom på rea är det stor risk att dom redan är intorkade och döda. men matbutikerna slänger inte dom som jag skrev innan. vill du köpa av bra kvalité så gå till en plantskola.

Löjtnantshjärta brukar ju vissna ner på sommaren och återkommer på hösten så den kan ju leva och komma med nya blad, likadant dom andra kan ''skippa'' detta år och sedan växa till våren.
Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 17-08-2009, 11:19) *
angående garanti så kan det nog blir svårt att du köpte dom på rea plus att växtgaranti oftast inte gäller perenner.

Jo, perenner gäller det absolut. Det fick jag själv reklamera för 2-3 år sedan.
Jag köpte då perenner på rea på hösten, och dessa kom aldrig upp året därpå. Jag hade kvittot kvar och åkte tillbaka till butiken för att säga till och jag fick ALLA pengar tillbaka. tummenupp.gif

I Vi i Villa-tidningen stod det en artikel för några år sedan om växtgarantier men jag kommer inte ihåg exakt vad det gällde mer. Tror att det gäller alla fleråriga växter faktiskt... Perenna blommor, buskar och träd m.m.
1 år har man på dessa så det är ju bra om man sparar sina kvitton.
Sussie F-Flower
Här hittade jag EN artikel men det var inte den här som jag sökte...
Ska söka vidare och se om jag får tag i den andra också...

http://www.viivilla.se/tradgard/bytesratt-...=&std=false
Sylvia
Jag skulle nog kolla MYCKET noga om jag skulle köpa realökar!
De har ju legat lääänge i den varma butiken och torkat eller möglat och därmed är de ofta stendöda.
Om jag tänkt köpa sådana här lökar så tittar jag alltid väldigt noga på löken, det går ju satt skaka på påsen så att man får fram löken. Känns den torr, d v s inte har tillstymmelse till ögon och är allmänt knastrig, köper jag den absolut inte, utan säger till i butiken att plocka bort sådana lökar!

Nog borde dina lökar kommit upp för länge sedan om det var något liv i dom. Synd att du inte har kvittot kvar...

Alexander-VG-zon3
CITAT (Sussie F-Flower @ 17-08-2009, 11:26) *
Jo, perenner gäller det absolut. Det fick jag själv reklamera för 2-3 år sedan.
Jag köpte då perenner på rea på hösten, och dessa kom aldrig upp året därpå. Jag hade kvittot kvar och åkte tillbaka till butiken för att säga till och jag fick ALLA pengar tillbaka. tummenupp.gif

I Vi i Villa-tidningen stod det en artikel för några år sedan om växtgarantier men jag kommer inte ihåg exakt vad det gällde mer. Tror att det gäller alla fleråriga växter faktiskt... Perenna blommor, buskar och träd m.m.
1 år har man på dessa så det är ju bra om man sparar sina kvitton.

jag skrev oftast inte, på dom flesta plantskolor gäller det 3månader och då buskar, träd, rosor, fruktträd, klätter och kläng. inte ettårigt, tvåårigt, perenner (örtartade växter som är fleråriga menas då) här ingår kläng och klätterväxter som vissnar ner. en del har 1år vid speciellt plantering dvs beroende om det är vår, sommar eller höstplantering så kan det gälla olika långtid. en plantskola som vet att dom har av hög kvalité har oftast 1år på allt och/eller ev 3mån på perenner på dessa plantskolor kan man få tillbaka pengar.

dock en del plantskolor brukar inte vara alltför jobbiga när det gäller små perenner och ger oftast tillbaka pengar eller ny växt för att glädja kunden och var så trevlig som möjligt. en perenn för 26kr är inte så mycket om kunden blir kvar som kund och ev köper buskar för 6-8hundra.

men det är ju synd att Lilian inte har kvittot kvar för man kan ju alltid prova, för det är ju dåligt av affären att ha kvar nåt som ev var dött.

CITAT (Sylvia @ 17-08-2009, 11:34) *
Jag skulle nog kolla MYCKET noga om jag skulle köpa realökar!
De har ju legat lääänge i den varma butiken och torkat eller möglat och därmed är de ofta stendöda.
Om jag tänkt köpa sådana här lökar så tittar jag alltid väldigt noga på löken, det går ju satt skaka på påsen så att man får fram löken. Känns den torr, d v s inte har tillstymmelse till ögon och är allmänt knastrig, köper jag den absolut inte, utan säger till i butiken att plocka bort sådana lökar!

Nog borde dina lökar kommit upp för länge sedan om det var något liv i dom. Synd att du inte har kvittot kvar...

tummenupp.gif tummenupp.gif
Lilian896
Tack för alla trevliga svar. Jag får nog ta detta som "lärpengar" då jag är ny på det här med trädgård. Det som retar mig mest är att Löjtnatshjärtan inte är köpt på rea utan för fullpris. Den köptes ca två veckor före de andra som då reades ut. Den var inte heller speciell billig, jag tror att jag gav 39,- för den löken. Jag har sparat alla ettiketter och skrivit på vad jag betalade för dem. Men de har jag inte här hemma utan i husvagnen där vi har vår trädgårdstomt på ca 200 kvm.

Men jag lär mig hela tiden och nästa år så skall jag kolla allt lite bättre som jag köper. Tack för era råd.

Mvh Lilian
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lilian896 @ 17-08-2009, 12:33) *
Tack för alla trevliga svar. Jag får nog ta detta som "lärpengar" då jag är ny på det här med trädgård. Det som retar mig mest är att Löjtnatshjärtan inte är köpt på rea utan för fullpris. Den köptes ca två veckor före de andra som då reades ut. Den var inte heller speciell billig, jag tror att jag gav 39,- för den löken. Jag har sparat alla ettiketter och skrivit på vad jag betalade för dem. Men de har jag inte här hemma utan i husvagnen där vi har vår trädgårdstomt på ca 200 kvm.

Men jag lär mig hela tiden och nästa år så skall jag kolla allt lite bättre som jag köper. Tack för era råd.

Mvh Lilian

Löjtnatshjärten ska ju absolut vara frisk om det inte var rea på den, så den borde du ju gå tillbaka med eller säga till om. kan kanske ta med etiketter.
Lilian896
CITAT (flaxss @ 17-08-2009, 12:38) *
Löjtnatshjärten ska ju absolut vara frisk om det inte var rea på den, så den borde du ju gå tillbaka med eller säga till om. kan kanske ta med etiketter.

Hejsan, idag var jag tillbaka till ICA-Maxi och klagade över Löjtnatshjärte-knölen. Jag fick mina 41,- tillbaks när jag visade ettiketten. Jag sade att jag inte hade kvittot kvar men det gick bra ändå. De lökarna på rea brydde jag mig inte om för de var ju rea-grejor.

Lilian
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon