Hejsan. Vi har ett körsbärsträd eller det är nog snarare ett biggaråträd. I år verkade det som om vi skulle få ovanligt mycket bär på trädet men plötsligt den här veckan så har nästan allt ramlat av. Vad kan det vara för fel på trädet?
KURT
14-07-2009, 11:02
Det kan ha varit dålig pollinering (kallt), men det borde i så fall synas genom att karten är små med nästan inget fruktkött.
Kecke
14-07-2009, 11:21
Nej, det tror jag inte. Det verkar snarare tvärtom. Ovanlig mycket och avanligt stora bär. Nu när de nästan var mogan så rasade nästan allt av.
Åsa, mälardalen zon 2
14-07-2009, 13:06
Torka kanske?? Vi hade ju en period med mycket varmt och torrt väder, träd vill ofta ha enorma mängder vatten för att kunna behålla all frukt. Själv vattnade jag mina fruktträd rejält under den perioden.
Kecke
14-07-2009, 13:33
Tack. Torka. Det är nog så. Trädet är enormt stort och jag har inte vattnat mer än 1-2 ggr och då inte speciellt mycket. Jag trodde att det skulle räcka med den nederbörd som kommit här i Stockholmsområdet (Och så är jag väl ganska lat. ) Nästa år så är det jag som vattnar och vattnar och vattnar.
DykUnderYtan
14-07-2009, 13:53
Tack för svaret, samma sak har förmodligen hänt även här (södra Sthlm). Nästan alla körsbär ligger nu halvfärdiga på marken...
Kecke
14-07-2009, 14:32
CITAT (DykUnderYtan @ 14-07-2009, 14:53)
Tack för svaret, samma sak har förmodligen hänt även här (södra Sthlm). Nästan alla körsbär ligger nu halvfärdiga på marken...
Visst är det trist att se alla dessa bär liggande på marken. Jag hade verkligen sett fram emot att få sitta och mumsa om några dagar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.