Full version: Pelargon-sticklingar
marius
Är det normalt att pelargonsticklingarna som jag köpte härifrån och planterade den 26 Maj inte ska ha växt sej större än så här?? Den i mitten har inte en knopp en gång - mycket märkligt tycker jag - sticklingarna är planterade i bästa tänkbara jord och dom står på min balkong - tog bara in dom för att fotas.

Andra pelargoner som jag har köpt färdigplanterade från Blomsterlandet har i alla år växt och blivit jättestora - är det nåt fel på sticklingarna jag köpte från Odla nu månne??[attachment=38246:PELARGON...A_26_MAJ.jpg]
Meriona
Du har låtit dem gå i blom ser jag ,då minskar tillväxten på plantan. Mina sticklingar från Odla är ungefär samma storlek som dem jag köpt privat via Pelargonsallskapet.
Ålgryte
Mina sticklingar växer också dåligt thumbdown.gif Endast Blue Wonder har haft några rosa blommor. Väntar ivrigt att få se blommorna på Moskito, Orange Fizz, Prins Christian, French Vanilla och Tomcat...

Jag tror att det är mina vita fingrar som bidrar till att inte heller Hängjordgubbarna har låtit sig smakas ännu. En blommade så vackert med en röd blomma men ännu inga bär.

Jag väntar tålmodigt d010.gif d010.gif d010.gif
marius
Hej,
Ja jag har låtit mina sticklingar gå i blom - skulle jag inte ha gjort det - vad är det då för vits med att köpa sticklingar om man inte ska låta dom blomma? Tack för era svar - jag är tacksam för dom så att jag inte går och köper FLER sticklingar i onödan.
Jag trodde att sticklingar skulle växa till sej på två månader men om dom aldrig blir större än så här (den i mitten har inte blommat alls) så blir det inga fler för mej.

Alltid lär man sej något! crying.gif
Meriona
Så klart ska de blomma, men inte när de är för små, då tar det kraft från tillväxten. Gödsla ordentligt i varje vattning ska du se att de växer, och ju större krukor desto större planta.
marius
Den i mitten på bilden (som inte har några knoppar alls) stod från start i en stor kruka men för ett par dar sedan planterade jag om den för jag trodde att den stod i en för stor kruka!?
Jag undrar över en annan sak - jag köpte i våras BIO BACT - EN HEL LITER - vet du om man ta lite av den till att vattna varje gång man gödslar eller rekommenderar du någon annan sort? Detta gäller speciellt min "New Dawn" Ros - den har cirka 30 fina knoppar men har inte blommat än - men min fråga är om Rosor överhuvudtaget ska ha bra med gödsel?

Här blommar det inte alls - jo - jag glömde att tala om att min stora buskiga klätter-luktärt har fått hela TVÅ blommor - HURRA!
Meriona
Vad gäller rosor är jag nollad - ingen aning. no.gif

Men pelargoner ska gärna ha gödsel med låg kvävehalt, så långt vet jag.
marius
Tack Meriona,

Någon annan som förstår sej på det här med gödlingen? Och som vet om BIO BACT har låg kvävehalt??

Här kommer en bild från Rosen och en från Luktärterna - fast bara en av de två välsignade blommorna dom med på fotot tyvärr - någon annan som har fler luktärtsblommor på sind trassliga buske?[attachment=38255:NEW_DAWN...KONG_700.jpg][attachment=38254:hoppsan_...lommorna.
jpg]
Abelone
CITAT (marius @ 14-07-2009, 13:56) *
Hej,
Ja jag har låtit mina sticklingar gå i blom - skulle jag inte ha gjort det - vad är det då för vits med att köpa sticklingar om man inte ska låta dom blomma? Tack för era svar - jag är tacksam för dom så att jag inte går och köper FLER sticklingar i onödan.
Jag trodde att sticklingar skulle växa till sej på två månader men om dom aldrig blir större än så här (den i mitten har inte blommat alls) så blir det inga fler för mej.

Alltid lär man sej något! crying.gif

marius!
Kanske dina sticklingar är av sorten dvärg eller miniatyrer? De blir inte stora. Har du gett dem näring? Just pelargoner älskar näring! Jag vattnar mina pelargoner ungefär var 4:e dag och ger dem näring vid varje vattning.
Men se till att pelargonerna torkar upp ordentligt innan du vattnar dem. Känn efter i jorden innan vattning.
Dilara
Hej!
Ingen annan som observerat detta? Planterar man pelargonsticklingar i något för stor kruka blir de småväxta! De ska planteras i en liten kruka för bästa reslutat. Många växter trivs faktiskt i små krukor.
Eva i Höga
Jag har också problem med mina sticklingar jag köpt från Odla, de växer inte speciellt kraftigt trots att jag nupit av dem som det stog i beskrivningen. Fyra stycken vissnade ner och dog utan att jag kan förstå varför, brukar lyckas jättebra med pelargoner normalt.
marius
Jag har då inte fått någon beskrivning - jag fick bara sex sticklingar i små plastförpackningar?? Konstigt - och när jag nu planterade om den sticklingen som inte hade fått några blommor alls - så upptäckte jag att det satt en sorts gasbinda eller nåt runt rotsystemet - undra på att inga rötter kunde växa igenom detta - då tog jag bort detta och trasslade försiktigt ut de små rötterna innan jag planterade om den i den lilla krukan här i mitten - den har nu alltså varit i den större krukan sedan den 28 Maj - och det är nog rena undret att den lever alls... men jag hoppas på det bästa så klart - denna stickling är den som skulle ha mörkröda blommor - det vet jag eftersom jag fick tre sticklingar gratis om jag skickade efter en trepack av vit/rosa Änglapelargoner och av dessa har alla utom en fått små blommor med den färgen utom en som hade orange blommor.

[attachment=38295:PELARGON...A_26_MAJ.jpg]
Red Top
Pelargonerna du visar bild på är änglapelargoner. De är inte särskilt storvuxna av sig.
.
Det som liknar gasbinda sitter där för att skydda roten. Ta inte bort den, då riskerar du att skada rötterna. De växer lätt igenom.

Dilara har helt rätt om storleken på krukorna. Sticklingarna borde satts i 7-8 cm:s krukor. När de får så här mycket jord ägnar de sig bara åt att bilda rötter för att fylla ut krukan. Sen startar tillväxten.

Jag har i flera år köpt pelargoner från odla och aldrig haft några problem. De växer jättefint.

Tråkigt att du inte fick någon beskrivning tillsammans med sticklingarna. Den brukar annars alltid ligga tillsammans med fakturan. De var kanske stressade när de packade. smile.gif
Jenny_m
Jag har samma sort, också härifrån odla.
De växer jättedåligt.

Dock läste jag i stora pelargonboken av susanna rosen, att de skulle stå utomhus. Så nu står de utomhus, men inte växer den mer för det. Mina dvärgar och miniatyrer har växt om den, så det blir inga fler av den sorten, tyvärr.
marius
Men om inte rötterna har växt igenom "gasbindan" alls sen 26 Maj - då måtte det väl vara nåt som är fel? Hellre chansa på att ta bort den än att pyssla om nåt som inte växer alls hela sommaren väl? Bara en tanke...
Ålgryte
CITAT (Dilara @ 14-07-2009, 19:33) *
Planterar man pelargonsticklingar i något för stor kruka blir de småväxta! De ska planteras i en liten kruka för bästa reslutat. Många växter trivs faktiskt i små krukor.

I odlingsbeskrivningen som Odla skickar med står att pelargonsticklingen ska planteras i 10-12 cm krukor. Mina French Vanilla fick dock en något mindre kruka. De är nu knubbiga och tätväxta men fortfarande utan blommor. De övriga sticklingarna är högre men taniga.

Mina "gamla" pelargoner har jag i stora krukor och blomlådor ute. Där växer de som sjutton! Blommorna är stora på långa tjocka stjälkar. Vågar inte sätta ut de små odlaiterna detta år...

Så här såg mina "gamlingar" ut vid omplanteringen i våras. Den högra är en hängpelargon men har vuxit i samma kruka som zonalen till vänster. Får alla hängpellisar så mycket rötter?
[attachment=38363:Pelargonr_tter.jpg]
Red Top
Det är tråkigt att era sticklingar inte vill sig. Själv är jag jättenöjd.

I år köpte jag brokbladig pelargon 'Contrast', brokbladig pelargon 'Wilhelm Langguth' , doftpelargon 'Moskito Shocker', hängpelargon 'Insa' och hängpelargon 'Mexica Tomcat'. Alla har tagit sig bra.

Jag fick dem och planterade dem runt 20 april. Jag hade dem inomhus i ungefär två veckor. Sen fick de vara ute på dagarna och inne på nätterna pga frostrisken.

I dag ser de ut så här:

'Contrast'

'Wilhelm Languth' två i en kruka

'Moskito Shocker'

'Insa' samplanterad med röd namnlös gammal pellis i en 32 cm kruka. Skulle varit kraftigare om den fått en egen kruka. De andra är större, men har inte några blommor just nu, eftersom jag var tvungen att ta bor dem efter senaste störtskuren.

'Mexica Tomcat' tre i en ampel

Det här är ett skott av mina änglapelargoner från i fjol. Änglapelargoner kan vara knepiga att övervintra, och räknas oftast som ettåriga. Jag blev glad när jag lyckades få åtminstone en att övervintra i lägenhet. Jag fick ut inte mindre än 12 kraftiga skott av den.:

'Burgundy'

Men jag tycker de blir finare om man sätter tre i en kruka.

Till Ålgryte vill jag säga att det nog dröjer fram till augusti innan du får några blommor på Moskito Shocker. Det är min erfarenhet av doftpelargoner att de inte är särskilt blomvilliga. Åtminstone inte inomhus. Men får de stå ute hela sommaren blir det nog blommor i höst. Blommorna är ju små och oansenliga, så det är inte för blommornas skull jag har doftpelargoner. smile.gif

Fny
är jag blind? jag hittar inte någon sida här på odla där man kan köpa sticklingar... unsure.gif förvirrad... (ursäkta att jaag kapar tråden lite grann...)
Red Top
Det är för sent nu. Det var i våras man kunde köpa både pellisar och perenner och annat smått och gott. Om du prenumererar på Nyhetsbrevet får du erbjudanden. Annars kan du alltit gå in under rubriken Handla, högst upp på sidan. smile.gif
Fny
aaa I see... tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon