Cissiluria
Hejsan!

Min mamma älskar sin trädgård och sliter och släpar, med sin onda rygg och sina små slantar för att få den vacker efter hennes möjligheter. Nu har hon ett par år i rad haft problem med någon form av ohyra som äter blad på hennes växter så att allt ser ut som skir spets. Det är alltså enbart bladnerverna som lämnas. Ohyran går på allt från plommonträd till stockrosor och hon blir så himla ledsen. Finns det nån här inne som kan hjälpa henne/oss? Det känns som omöjligt att springa runt med pyrex eller såplösning på alla dessa växter. Nån som vet vad det rör sig om för ohyra som vandaliserar på detta vis?

Vänliga hälsningar

Cecilia
Åsa, mälardalen zon 2
Fjärilslarver och stekellarver äter ofta upp blad men lämnar nerverna. Majoriteten av skadegörarna på växter är dock bundna till ett eller några få växtslag så det är inte samma skadegörare överallt på alla växter utan det finns flera.

Låt det bara vara om man inte sprutar med såpor och dyl. brukar de nturliga fienderna kunna föröka upp sig efter några år och då kan de hjälpa till med bekämpningen (växter klarar kalätningar), helt blir man aldrig av med ohyra på detta sätt men man får en jämnvikt vilket naturen alltid strävar efter.
Cissiluria
Hej och tack Åsa!

Hur länge måste man vänta för att trädgården själv skall finna denna balans? Det är ju så himla fult och ser så skräpigt ut.

Läste på din sida om din tomatodling där du nämnde begreppet "nedläggning". Vad innebär det?

Hälsn

Cecilia
Bassam
Hej, Man kan inte bli fri från ohyra men kan minska de genom använda såplösning eller pyrex eller naturliga fiende ( naturliga fiender bäst).

H: Bassam
Gossen Ruda
CITAT (Cissiluria @ 14-07-2009, 14:39) *
Hej och tack Åsa!

Hur länge måste man vänta för att trädgården själv skall finna denna balans? Det är ju så himla fult och ser så skräpigt ut.

Läste på din sida om din tomatodling där du nämnde begreppet "nedläggning". Vad innebär det?

Hälsn

Cecilia

Den eftersträvna balansen är inte direkt någon balans utan en balansgång mellen ytterligheter. Ibland har skadegörarna övertaget, ibland tvärtom men i genomsnitt fungerar det.

Beträffande huvudfrågan så kan det vara en hel del som Åsa skriver men när det sker på många olika växter blir det märkligare. Det måste vara en generalist som inte är bunden till någon speciell växt. Jag funderar på antingen skalbaggar, tvestjärtar eller sniglar men det finns fler. Gå ut på natten med en ficklampa och kolla för många bladätare är nattdjur.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 15-07-2009, 07:57) *
Det måste vara en generalist som inte är bunden till någon speciell växt. Jag funderar på antingen skalbaggar, tvestjärtar eller sniglar men det finns fler. Gå ut på natten med en ficklampa och kolla för många bladätare är nattdjur.

Instämmer. Tvestjärtar till exempel, kan vara hopplösa på att äta sönder växter. Det har regnat mycket, och de trivs med fukten, och kan bli väldigt väldigt många!

Vänd på någon bräda, kolla i något kartongaktigt, eller i eller under något tyg-aktigt - kolla vad som finns för dem att sova i eller under, under dagen. Och så letar du där. Du kan finna tusental, om de är de skyldiga.

Och/eller så väntar du till natten och gör som Ruda föreslog.

Sedan (efter identifiering) kommer nästa steg, hur gör man för att bli av med de skadegörare som du/ni möjligtvis finner?

biodynamisk
Jag har samma problem och i går kväll var jag ute och lyste med ficklampan. Jösses vad många tvestjärtardet fanns! De var överallt, på pumpan, på dalian, på buskrosen... Vad skall man göra åt dessa?
Gossen Ruda
CITAT (biodynamisk @ 15-07-2009, 09:11) *
Jag har samma problem och i går kväll var jag ute och lyste med ficklampan. Jösses vad många tvestjärtardet fanns! De var överallt, på pumpan, på dalian, på buskrosen... Vad skall man göra åt dessa?

Man kan lägga ut wellpapp där tvestjärtarna gärna kryper in under dagen. Släng den sen eller elda upp den. Lägg ut bräder på marken med några mm luft under. Vänd på dom sen på dagen och sug med dammsugaren.
Cissiluria
CITAT (Gossen Ruda @ 15-07-2009, 09:50) *
Man kan lägga ut wellpapp där tvestjärtarna gärna kryper in under dagen. Släng den sen eller elda upp den. Lägg ut bräder på marken med några mm luft under. Vänd på dom sen på dagen och sug med dammsugaren.

Hejsan!

Tack alla, för era svar... nu vi skall jaga tvestjärtar!!
amaira
Jaga på! Jag protesterar inte det minsta, (jag som protesterar mot de flestas mördande trädgårdsmetoder wink.gif )

Tvestjärtarna tar ingen skada av att decimeras, och att ha ihjäl dem genom insamlande är skonsamt för naturen. Hoppas det löser sig och din mamma får en lite trevligare upplevelse av att vara i sin trädgård! wub.gif
Snöflinga
Jag undrar om pravadopinnar i kruka gör så att sniglar, tvestjärtar och andra skadedjur låter bli mina blommor confused.gif Annars vet jag att Myrr är effektivt mot tvestjärtar.
Ålgryte
Kan jag strö Myrr överst i mina krukor som står ute? Tvestjärtarna äääälskar bladen på min Änglatrumpet mad.gif Väntar på att Provado ska ha effekt ninja.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon