Oros
Går det att få växter att växa neråt genom att ge de belysning endast underifrån?
[attachment=38249:vaxtsatt.jpg]
Myosotis
Det tror jag inte, de känner väl av tyngdkraften också så att fröna ska veta åt vilket håll de ska gro.
pejori
Betvivlar att det skulle fungera, men du kan ju alltid kapa alla uppåtväxande grenar och spara dom som hänger nedåt, så får du samma effekt. tummenupp.gif
Oros
ok. jag har nämligen testat att sätta en plata upp och ner och den började växa uppåt sen igen så undrade mest om det funkade på andra hållet också. smile.gif
pejori
CITAT (Oros @ 14-07-2009, 20:29) *
ok. jag har nämligen testat att sätta en plata upp och ner och den började växa uppåt sen igen så undrade mest om det funkade på andra hållet också. smile.gif

OK...nu förstår jag hur du menar... tummenupp.gif
Min erfarenhet är, att på något konstigt sätt, vet alla fröer och lökar vart dom ska ta vägen.
dom är programerade att söka ljuset.
Piccante
Tyvärr påverkar tyngdkraften växterna och hormonerna i växten känner av vad som är upp och ned och dessutom dras de till ljuset.
Bassam
Hej, Det är bara att försöka och säga till oss , vad som händer.

H : Bassam
Oros
Jo jag tänkte det också, men om någon här vet att det garanterat inte funkar så tyar jag inte att mecca upp massa belysning i stugan min. men jag ska testa smile.gif eller om man vänder krukan upp och ner och har något som håller för så att inte jorden trillar ut
Grönberg
Teoretiskt sett så växer växter neråt på andra sidan jordklotet laugh.gif
pleximaster
Växterna innehåller så kallade "statoliter", små korn av stärkelse eller någon kristall (kommer inte ihåg min gamla växtbiologi till 100%...) Dessa statoliter påverkas av tyngdkraften och deras läge avslöjar för växten vad som är upp och vad som är ner. Om man med belysning sedan kan överkomma en växts onskan att växa uppåt återstår att se och är troligen beroende på vilken sorts växt man har att göra med.

mvh plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon