Gossen Ruda
Hittar inte den tråden nu men det var en diskussion om Roundup biter på åkerfräken, det påstods att det inte gör det. Jag har testat nu och påståendet var fel, även åkerfräken dör. Sprutate två gånger visserligen. Om sen HELA växten dog eller om det kommer nya skott nästa år vet jag inte men allt synligt blev brunt och dött.
KURT
Alla fakta tyder på att roundup inte är speciellt effektivt mot åkerfräken:

http://www.google.com/search?hl=en&lr=...%22&spell=1
Gossen Ruda
Det är tydligen inte bara att spruta över utan lite bearbetning eller upprepad behandling krävs. En länk
lotta65
Gick en kurs på Naturbruksgymnasium och där fick vi lära oss att det finns inget medel mot åkerfräken och det är ju troligt med tanke på hur långa rottrådar som åkerfräknet har så kan aldrig Round-Up döda hela växten men kanske en del av den. Jag har täckt med svart plast där det varit riktigt jäkligt.

Lotta
GunnellF
CITAT (lotta65 @ 22-07-2009, 11:01) *
Gick en kurs på Naturbruksgymnasium och där fick vi lära oss att det finns inget medel mot åkerfräken och det är ju troligt med tanke på hur långa rottrådar som åkerfräknet har så kan aldrig Round-Up döda hela växten men kanske en del av den. Jag har täckt med svart plast där det varit riktigt jäkligt.

Lotta

Fast jag undrar om det är rötterna som är problemet - det är nog hellre det faktum att det finns så lite bladmassa som RoundUp kan "fastna" på, som gör att det är svårt med Åkerfräken. Ju mer bladmassa dessto bättre effekt med RoundUp.
Sommartorparn
......Eller rättare sagt bristen på balans mellan bladmassa och rötter. flirting.gif

Roundup är effektivast om man låter växter med stort rotsystem växa upp ordentligt så att det finns mycket bladmassa som kan ta upp tillräckligt mycket gift för att det ska räcka till det stora rotsystemet. Sedan har jag också hört förklaringen att fräken är så hårdhudad att den därför har svårt att ta upp giftet. Något med att kiselhalten. Står det inte på R* förpackningen att man ska trampa sönder fräken innan man sprutar för att få effekt?

Jag har aldrig lyckats få bort fräken med Roundup, men jag är nog inte en lika ihärdig rounduppare som Ruda? angel_not.gif Däremot ser jag att bonden som har åkern bredvid mig detta år har sprutat något som faktiskt har tagit död på fräken på hans sida gränsen. Kanske något preparat som bara bönder får använda?

Min gissning är att Rudas fräken kommer att börja växa igen, och att han kommer att spruta många fler gånger innan han får död på dom. Är det verkligen värt det? Eller är det ett exempel på onödig giftanvändning i hemträdgård.
GunnellF
CITAT (Sommartorparn @ 23-07-2009, 10:49) *
......Eller rättare sagt bristen på balans mellan bladmassa och rötter. flirting.gif

Roundup är effektivast om man låter växter med stort rotsystem växa upp ordentligt så att det finns mycket bladmassa som kan ta upp tillräckligt mycket gift för att det ska räcka till det stora rotsystemet. Sedan har jag också hört förklaringen att fräken är så hårdhudad att den därför har svårt att ta upp giftet. Något med att kiselhalten. Står det inte på R* förpackningen att man ska trampa sönder fräken innan man sprutar för att få effekt?

Jag har aldrig lyckats få bort fräken med Roundup, men jag är nog inte en lika ihärdig rounduppare som Ruda? angel_not.gif Däremot ser jag att bonden som har åkern bredvid mig detta år har sprutat något som faktiskt har tagit död på fräken på hans sida gränsen. Kanske något preparat som bara bönder får använda?

Min gissning är att Rudas fräken kommer att börja växa igen, och att han kommer att spruta många fler gånger innan han får död på dom. Är det verkligen värt det? Eller är det ett exempel på onödig giftanvändning i hemträdgård.

Det kan ju vara så att man använder RoundUp som ett hjälpmedel när det är som värst och sen fortsätter via handkraft att bekämpa Åkerfräken t ex. Och visst stämmer det att förhållande mellan bladmassa och rotsystem är helt i obalans när det gäller användning av RoundUp till Åkerfräken...

När det gäller bönder har de naturligtvis behörighet till bekämpningsmedel i annan klass än det gemene man kan köpa.
Gossen Ruda
Jag får se hur det går i framtiden, det är fortfarande på experimentnivån. Det som fanns ovanför jordytan dog dock.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 23-07-2009, 12:17) *
. Det som fanns ovanför jordytan dog dock.

Du hade fått samma effekt med en sax smile.gif
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 23-07-2009, 19:22) *

Jo smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 23-07-2009, 19:22) *

Möjligt men knappast troligt, framtiden får utvisa detta så jag återkommer om åkerfräkena gör detsamma. Med sax hade dom definitivt kommit tillbaka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon