Full version: Stjärnflocka
Lady Hamilton
g.gif Jag har ett problem. I höstas köpte jag en Stjärnflocke planta av en annan odlait på en mässa. Den plantan blommade och jag sådde sedan fröerna färska. En planta har överlevt och börjat blomma men de ser inte likadana ut unsure.gif har jag "fimmlat i hop" plantorna eller confused.gif finns det någon annan förklaring?
Bild på moderplantan
[attachment=38267:DSCN2787_kopiera.jpg]

och detta är bilder på det jag tror är avkomman
[attachment=38268:DSCN2784_kopiera.jpg]
[attachment=38269:DSCN2786_kopiera.jpg]
MariaS
Jodå, det är stjärnflockor bägge två, men den nedre tycker jag liknar Astrantia maxima mer, av ngn lustig anledning.

Astrantia maxima
pejori
Visst är det stjärnflocka båda två... tummenupp.gif
Mina ser olika ut, till och med på samma planta, varför vet jag inte, men jag får både rosa och vita??? samtidigt. naughty.gif
Lady Hamilton
CITAT (MariaS @ 14-07-2009, 18:34) *
...Jodå, det är stjärnflockor bägge två, men den nedre tycker jag liknar Astrantia maxima mer, av ngn lustig anledning.....

thanks.gif Visst har du rätt Men kolla här [attachment=38296:DSCN0974_kopiera.jpg] så här såg blomman ut som jag tog frön av och så här såg "namnlappen" ut (hittade denna bild från i höstas) [attachment=38297:DSCN0976_kopiera.jpg]
MariaS
Då är det nog A. maximan hela vägen i alla fall. Den befinner sig bara i olika stadier av blomningen helt enkelt. A. major ändrar också utseende under blomningstiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon