villa2006
Hej hej!

Jag har gått från att plantera en thuja till att plantera en hängsälg...
Men nu undrar jag om någon vet följande:
Kan jag plantera sälgen i en kruka eller måste den vara på "friland"?
Vi har en mur som idag är fylld med prydnadssten, och där i vill vi ha ett litet träd, men vi vill inte fylla med planteringsjord och därmed riskera att vi får en massa ogräs. Vi vill alltså att planteringen blir "osynlig"...
Om den inte överlever i kruka, hur stor plats måste den i så fall ha? Kan jag fylla jord i markduk och på det sättet mnimera att ogräset tittar fram!?

Tack på förhand!

tummenupp.gif
MariaS
Att plantera en hängsälg i nedgrävd kruka, tycker jag låter som ett utmärkt förslag. Men ta gärna i i krukstorlek (20-25 liter) och använd en jord med mycket torv, eller rent av gödslad torv direkt. Alla salixar är grymt törstiga, så vattenhållande jordar är bäst.
villa2006
Tack för det svaret! tummenupp.gif
Tror du verkligen jag behöver sååå stor kruka, jag såg framför mig en vanlig hink, och den rymmer 10L, det blir en väldigt stor "kruka" att plantera i...
Tror ni att en Hängkaragan också klarar av att planteras i kruka? Hur ska den planteras i så fall?

Tusen tack så länge!
MariaS
Hängkaraganen kan du plantera i mindre kruka, den har inte så stort rotsystem och kräver inte lika mycke vatten.
HelenJ
CITAT (villa2006 @ 14-07-2009, 22:29) *
Tack för det svaret! tummenupp.gif
Tror du verkligen jag behöver sååå stor kruka, jag såg framför mig en vanlig hink, och den rymmer 10L, det blir en väldigt stor "kruka" att plantera i...

Det är faktiskt ett träd, om än litet. Därför behöver man ta till i krukstorlek. En 10l hink funkar säkert första året eller så, men det blir väldigt knepigt att plantera om sedan. Bättre att ta till rejält från början.
Tänk på att ett träd på friland generellt sett har ett rotsystem som är lika stort som kronan, både på djupet och arealen. Om du tänker dig att trycka ner en 10l hink på trädets krona ser du nog att den är i minsta laget.... flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon