LaPaloma
Jag ska anlägga en rabatt med rosor och jag har en del krav på dessa rosor:-)!

Rabatten kommer att ligga i österläge, ganska många timmar sol samt vindskyddat läge.

De ska vara härdiga, minst zon 5, vara ljusrosa eller vita (för att matcha mina "Hansaland" som redan finns planterade), buskrosor, ca 1,5 m höga.

Finns sådan rosor?

Har ni förslag?
Ezereht
Morden Blush (kanadaros). Kolla på google smile.gif
Stiffe
Tja, t ex nästintill samtliga albarosor, såsom ex-vis Maxima, Celeste, Mme Plantier och Chloris.
Pimpineller såsom t ex Stanwell Perpetual och Double White.
Vita rugosor såsom t ex Louise Bugnet.
/S
gulmåra
En kanadaros till Martin Frobisher, ljusrosa men kanske blir för stor. Lac Majeau, vit med stark doft.
Kanske en Damascena, Mme Hardy, vit och vacker. wub.gif Tror den går upp t.o.m zon 5...
Kajsa

Marie Bugnet blir ca 1.5 m, blommar om, frisk, zon 7, stark doft

Schneekoppe, blir 1.5 m, stark doft, blommar om, zon 6, frisk.

Henry Hudson, Kanadaros blir ca 1.5 m och blommar om, doftar kryddigt, frisk, zon 7

Morden Blush, blir dryga 1.20 vit/rosa Kanadaros, doftar lite, zon 6, blommar om, romantisk och söt.

Jens Munk, Kanadaros blir ca 1.5 m, doftar, frisk. Denna ros ska man tänka till först hur man planterar, den har mycket taggar, zon 6.

Du hittar fler i mina Album/ Kanadarosor och Rugosa rosor !
LaPaloma
Tusen tack för era förslag! Ska botanisera runt lite nu med dessa och se vad jag kommer fram till.

Kajsa! Ska genast kika in på ditt album.
Erika i Sandviken
Och jag skulle ha satt "fotbeklädnad" till dina vackra Hansaland. Jag skulle ha satt Kahtarina Zeimet,vitare än så blir det knappt och snygga ihop är dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon