|
Eller också var det Halloweenhatare.... Men jag tror nog att det är de lokala "förmågorna" som gick bärsärkagång bland områdets pumpagubbar. Fyra familjer i området hade pumpor ute, alla är nu paj. Pumpapaj. För några veckor sedan sparkade de &%¤#+* ung-*&%¤# sönder bilarnas backspeglar, däribland min, tulpanerna lever farligt på våren - för att inte tala om allt man ställer ut planterat i kruka... Hittills har jag tagit det med jämnmod...men NU! Mina barn blev ledsna! Vi har dragit upp vår jättepumpa från frö tillsammans, en lång odlingsperiod är till ända. Vi har vattnat och gödslat och pysslat och skött. Nu är pumpan söndermosad och ligger i små bitar utanför huset. Varför? Varför är det så roligt att förstöra för andra?
Ja, det kan man verkligen fråga sig!  Tråkigt för barnen och jag vet så väl hur man ömmar för plantor man skött om så länge! Här har vi också rötägg. De gillar att spränga brevlådor med hemgjorda bomber, för smällare skulle jag inte kalla det som briserar här!  Riktigt otäckt det med!! Heja raketer, bort med smällare! Vad trist för er!!
Hm.... Vad tråkigt att höra! Har slynglarna i fråga möjligtvis några föräldrar som man kan prata om detta med, tro? Tycker också det är så meningslöst att bara förstöra så där. Förutom att det är otryggt så uppstår ju också utgifter för er, liksom tid som bara går upp i rök.... Hoppas allt ordnar upp sig. mvh Ann-Louise i Umeå
andreas i uppsala
28-10-2003, 18:39
Om någon hade slagit sönder mina växer eller min bil och jag hade fått tag på dem.ja då skulle jag befinna mig i häktet just nu.(lol).Gör som jag skaffa hundar och sätt upp hundskyltar.PÅ min gata så har flera stölder ägt rum men jag har aldrig märkt något.Mina hundar skäller så fort nån går förbi.Särskilt labradoren har en ovanligt mörk röst som skrämmer slag på de flesta.(helt ofarlig)Om vi har främmande ja då får jag vetade långt innan de kommer innanför grinden(långt) I sommras tog jag med mig en god vän till sete (sydfrankrike).På den gamla berget(gammal vulkan) finns stora och fina villor(överallt)med en fantasktisk havsutsikt.När vi går läng de branta gatorna så börjar helt plötsligt en hel drös hundar skälla och min vän blir så rädd att springer hela vägen ner.(lång väg)Även jag blev lite skraj när jag såg en stor rottwailer ligga ovanpå en av murarna och morra.(och sedan resa sig när jag tittade på den)Sånt skrämmer skiten ur en.En del är nämligen tränade att annfalla.Hela berget är fullt av stora hundar.Det är nämligen fransmännens sätt att slippa att bli rånade.Tänk dig själv .Du går på en small gata(mycketbrant)Till vänser och höger om dig ser du murar och fikonträd och plötsligt skäller en hund precis brevid dig och sen hörs fler och fler hundar som skäller och till sist skäller hela sete.
Mmm, låter som en bra lösning på problemet, Andreas!  Men hundarna är väl inte lösspringande? Tänkte på att mindre barn (och vuxna) annars kan bli rädda när de passerar under dagtid./Ann-Louise
andreas i uppsala
28-10-2003, 18:52
om du menar mina hundar så är det två honor.På sommarn ligger de och solar i trädgården.När folk hör en riktigt mörk hundröst skalla så tänker dem nog inte att mina hundar är de mest ofarligaste hundarna man kan möta.Deras vapen är inte tänderna utan snarare tungan.Så jag får hoppas på folks fördomar.
pejahren
28-10-2003, 19:09
En hund som är grov i målet, och som skäller lite då och då är en fördel att ha, ungdomarna går i en båge runt Men problemet med ungar/ungdomar som tycker det är toppen att förstöra för andra är nog inte så lätt att komma från.
Annars så finns det rörelsevakt att köpa, sådana som låter som en jättestor hund när någon närmar sig. Eller sådana som tänder ljuset. Slymlarna kanske är både hundrädda och ljusskygga? Jag har svårt att förstå nutidens unga, varför ska man förstöra det för andra? Inte gjorde vi sådant förr, varför måste de göra det nu? Är det för slapp uppfostran eller ingen uppfostran alls? Föräldrar som aldrig har tid för sina barn utan bara jobbar?? Brist på annat att göra?? Dålig inflytande av TV och film eller vad??
CITAT (Sylvia @ 28-10-2003, 19:23) Jag har svårt att förstå nutidens unga, varför ska man förstöra det för andra? Inte gjorde vi sådant förr, varför måste de göra det nu? Är det för slapp uppfostran eller ingen uppfostran alls? Föräldrar som aldrig har tid för sina barn utan bara jobbar?? Brist på annat att göra?? Dålig inflytande av TV och film eller vad??  Så fort barnen är stora nog fästa blicken på tv-skärmen börjar de väl matas med filmer där tecknade gestalter gör sitt bästa för att förstöra varandras ägodelar, eller spränger varandra i luften o.dyl. Det verkar som om filmerna anses roligare ju mer våldsamma handlingar som ingår.
Bettson
28-10-2003, 19:44
Första vintern vi bodde i vårt nuvarande hus var det kort sagt busliv på kvällarna. Men vi markerade lugnt men mycket bestämt var vi står. Ungar fortsätter nämligen tills någon sätter stopp. Dom vill ju testa gränserna och det är faktiskt normalt. Det som inte är normalt är att vuxna inte sätter gränser.
Jag tror att ungar (ungdomar) faktiskt vill att vuxna skall säga ifrån. Det viktiga för oss vuxna är att göra det på ett vettigt sätt. Ju lugnare desto bättre. Att få en vuxen arg är bara status. Vuxna behöver bry sig mer, framförallt föräldrarna.
pejahren
28-10-2003, 21:17
CITAT (Sylvia @ 28-10-2003, 19:23) Jag har svårt att förstå nutidens unga, varför ska man förstöra det för andra? Inte gjorde vi sådant förr, varför måste de göra det nu? Jo, Silvia, jag är rädd att det här är något som har funnits länge. Inte så att alla undommar gör det eller har gjort det, men det har nog funnits rötägg även i tidigare generationer, som har funnit nöje i att förstöra för andra. Dels för att hävda sig i gänget, möjligtvis i nån form av avundsjuka. Jag tror inte att ungdommen i gemän är vare sig bättre eller värre än tidigare, men föräldrarna är nog mycket slöare nu än för 30+ år sedan. Men jag tror nog att rörelsevakt kan vara till hjälp, även om några gott kan göra sånt här på ljusa dagen.
De här "ungarna" (Obs! Jag bara antar att det är det...) lyckas ju alltid undgå upptäckt!!! Hela kvarteret är i uppror och då har de väl uppnått precis vad de ville! Ingen har någonsin lyckats ta dem på bar gärning, vi har inte ens några misstänkta unga män att hålla ögonen på...Ja, ursäkta mig så väldigt mycket att jag är så diskriminerande att jag bara pekar ut ett enda kön här, men det förefaller på något sätt mer troligt att det är de balla ungtupparna som ska impa på varandra.... OK: Då har jag slutligen lärt mig läxan: aldrig mer ställa ut någon pumpa, kruka eller plantera något alltför nära vägen. Ok. Ha en billig, ful och gammal bil (vilket jag iofs redan har...  ) så att det inte gör så mycket att den vandaliseras. När vi grannar gemensamt polisanmälde alla söndersparkade backspeglar och bucklor i plåten så närmast flinade polisen och la fallen längst ned i högen för framtida avskrivningar - Stockholmspolisen har naturligtvis andra prioriteringar...det är så det är i denna den bästa av världar...*bitter och samtidigt ledsen ironi* Ja, ja...vad är väl en pumpa? Askungen skulle säkert ha tagit sig till balen ändå! Hälsningar Sanna
PS. Maken är allergisk mot pälsdjur annars skulle jag gärna ha både galna rottweilrar, schäfrar, blodhundar och pitbulls liggandes uthungrade, desperata och uppretade längs tomtgränsen, som det känns just nu i alla fall... Kanske kan man skaffa en kinesisk nakenkatt eller en undulat och träna upp dem i lite aggressiva kampsporter...?  *attack* Sylvia, var får man tag på rörelseutlösta hundskall?!?!? Kan man montera en webbkamera? sur Sanna
CITAT (sanna @ 28-10-2003, 21:30) Sylvia, var får man tag på rörelseutlösta hundskall?!?!? Kan man montera en webbkamera?
sur Sanna :( Den finns i större "järnaffärer", typ varuhus som säljer "allt" till hus och hem. Med eller utan kamera. Men finns även på postorder, t.ex. här kan man beställa en sådan: HundskallJag tycker det räcker med hundskall, för hundar har väl inte lärt sig att tända ljus ännu?? Lurar nog slymlarna bättre, de känner säkert till rörelsevakter som tänder ljus, men många känner inte till denna med hundskall.
Gossen Ruda
28-10-2003, 22:28
Radikalt förslag: Lägg ut en ny pumpa med en flaska nitroglycerin i. Det hörs när den krossas. Fast sen blir det problem med att tvätta fasaderna runtomkring.
Nej, jag bara skojade. Men nåt ditåt kanske är lösningen. Vet inte om det finns smällkarameller att köpa numera. När jag gjorde lumpen demonstrerade man nån form av knallskott som kunde användas när lede fi kom på besök. Ett litet rör som sattes fast på nåt lämpligt ställe. Sen kopplades en snubbeltråd till avtryckaren. När denna rycktes ut sköts en laddning ut med en stor knall. 10 meter upp blev det en ny knall med ett ljussken. Ofarligt men effektivt. Resulterar säkert i kalsong och byxtvätt om man inte är förberedd.
Det går ju att rigga en kamera på liknande sätt men är säkert krångligare.
Gossen Rudas förslag låter helfestlig!!! Jag skulle verkligen vilja se slymlarnas miner!! Kan man ev. koppla in en färgampull också, sådana man använder till att skydda pengar mot rån och som inte går att tvätta bort genast? Bevis synlig i flera dagar!!
Bettson
28-10-2003, 22:57
Vi tog fast ett gäng grabbar med varsin drickaback tomglas. Tomglasen skulle krossas till sista flaskan tyckte grabbarna. Det låg krossglas på isbanan och hela gatan.
Men efter småpojkarna (14-15 år) fått sopa upp efter sig så har det aldrig varit en krossad flaska på hela samhället. Dom fick sopa hela isbanan och gatan. Den betan satt.
Vi hade en skit-tuff men lågmäld attityd och skiljdes som bästa vänner. Grabbarna hälsar fortfarande. Det påstås till och med att vi är rätt så justa. Skit-tuffa men rättvisa tror jag visst omdömet var.
Jag tror fortfarande att ungarna letar efter var väggen är och vill kolla om någon bryr sig.
Mariann
29-10-2003, 07:49
Det kan säkert ligga mkt i vad Bettson säger. Vi vuxna bryr oss alldeles för sällan om inte aldrig. Vi är så himla fega att vi inte vågar säga ifrån. Tänk om barn o ungdomar alltid visste att vad dom än gör o säger osv så har dom ögon på sig och folk överallt reagerar o AGERAR! Då tror jag att det skulle bli mindre våld o annan skadegörelse. Fram för fler vuxna som faktiskt bryr sig, ett NEJ kan vara sagt med mkt kärlek!!!
( barn ska uppfostras redan som pytte små, det går inte att komma till en 15 åring o börja säga hur det ska va)
Min man har i närmare 30 år varit scoutledare för större tonåringar och vågar säga till om han ser busliv i stan. Som om han ser ungar som sitter med fötterna på sätet i bussen så går han fram och säger till. Han blir inte arg utan talar lugnt men bestämt att man inte smutsar ner sätena som någon annan sedan ska sitta på. En annan gång sprang ett gäng ungdomar i övre tonåren med en hel kasse tomma ölburkar och -flaskor. Kassen slängde de på gången intill vårt hus och försvann in i bussen. Och det var inte första gången de gjorde så. Min man hann inte ingripa, men efter kom ett gäng till med ungar, så han frågade om det var deras kompisar. Jodå, det var det. OK, ni ser då till att samla ihop detta och gå till molocken med dem! Och så skedde! Sedan dess har det inte legat flaskor o burkar på våran gång! Så hittills har alla lytt och ingen har bråkat. Så det ligger mycket i att ungarna vill testa gränser och se om någon vågar säga till.
Hannele
29-10-2003, 09:05
"Som om han ser ungar som sitter med fötterna på sätet i bussen så går han fram och säger till. Han blir inte arg utan talar lugnt men bestämt att man inte smutsar ner sätena som någon annan sedan ska sitta på." Om jag ser skadegörelse och annat, säger jag till – och hittills har jag blivit bemött med respekt (och inte blivit nerslagen). Jag är liten, 160 cm, medelålders ’tant’. Minns en gång en halvfull man på knappt 40 år, som betedde sej aggressivt, viftade och talade illa om invandrare på spårvagnen. Jag tål inte att höra sånt! Jag sa till honom, att han skulle vara tyst och sätta ner sej! Och det gjorde han. Han var överraskad, satte sej bredvid mej: ”Ja, mamma!” Vi pratade under hela resan. Jag har stoppat många ungdomar från att panga ner gatulampor och annat. Men jag har hört om mammor, som skäller på dem som säger till deras barn!?
CITAT (Hannele @ 29-10-2003, 09:05) Men jag hört om mammor, som skäller på dem som säger till deras barn!?  Inte bara mammor! Jag sa till en unge som sparkade in en fotboll i vår trädgård så att den hade sönder en del växter och en vacker kruka att jag inte vill ha några bollar där. Pappan till ungen såg det och blev himla arg på MIG och skrek något i högan sky att de är ju BARN och de ska väl få leka. Ville inte lyssna på några argument om att jag inte ville ha mina krukor söndersparkade utan han bara gormade o skrek. Och har sedan dess varit arg på mig, hälsar inte. Ja, sådan far, sådana barn...
Vad bör förstörare av pumpor o.dyl. få för straff, förutom att ersätta skadan?
Mariann
29-10-2003, 09:52
"Äpplet faller inte långt från trädet" "sådan far sådan son" ja det finns väl många utryck för detta. Men det ligger mkt i det att mina barn gör inget men andras ungar Det finns många föräldrar som inte tror att deras ungar gör fel det gör ju bara att deras barn gör mer o mer fel för de blir ju aldrig tillsagda om nått hemma VÅGA VARA VUXEN O FÖRÄLDER!
Straff kunde vara att köpa ny och göra den lika fin eller varför inte ODLA en ny pumpa till familjen nästa år och skära ut den och ställa tillbaks (lite sent men bättre sent ....). Då skulle de nog värdesätta saker mer!
kryddan
29-10-2003, 10:07
Tror också på att säga ifrån - men om jag förstod Sanna rätt så är det inte så lätt att säga till när "förstörarna" inte går att se. Sedan är det inte alltid så lätt det här med att säga ifrån. Jag var ute och pratade med ett gäng berusade killar som använde rabatten som toalett. När jag sa att jag faktiskt bodde här och uppskattade om de använde en vanlig toalett fick jag till svar att " ja håll till godo då"... Visst, det var väl ungefär vad jag kunde förvänta mig att en berusad grabb i ett gäng skulle säga. Långt värre var - tycker jag - att under samtalet passerade en hel del folk som inte sa ett knäpp - rabatten tillhör området och borde alltså påverka fler. De flesta bara tittade utan att säga något. ...och jag fick känna mig som en gnällig käring  (30 år..)
CITAT Jag var ute och pratade med ett gäng berusade killar som använde rabatten som toalett. Fick för mig att detta skulle vara ett effektivt sätt att stoppa kissmarodörer: Lägg ett finmaskigt metallnät i rabatten, kopplat till svagström, (vanlig ström kan bli för farligt tror jag,) när någon kissar bör det bli en kännbar reaktion.... Kanske att användas under en kväll när mycket folk är i farten och man kan förvänta sig besök, och att man tar bort/stänger av det "efteråt" så inga djur eller så blir skadade. Är inte elektriker så jag vet ej om detta skulle funka men jag glömmer aldrig när jag var liten och min elak-snälla morbror fick mig att lägga en metall-högaffel på elstängslet....
Hmmm... Det kanske inte är några "ungtuppar"..? Tänk om det är ett gäng pensionärer som är ute och j-s..? De kanske är trötta på alla läbbiga typer med gummiknivar och läskiga masker som springer omkring och skrämmer slag på den äldre generationen..  . Näe.. Ni letar nog på fel ställe...
Ett annat sätt att stoppa kissmarodörer tipsade en granne om: Sätt upp en stark lampa med rörelsedetektor! Inte många vill stå och kissa i rampljuset!  Den tyckte jag var bra! Passar väl inte överallt, men vårt ena hus ligger granne med en pizzeria och ibland släntrar några kunder in på vår parkering och lättar sig efter middagen (varför kan man undra, det finns ju toalett på restaurangen  ), där på garageinfarten ska vi sätta upp en riktigt stark lampa. Vill de kissa så får de finna sig i att bli synade!
 Såna ruggiga områden...
kryddan
29-10-2003, 14:54
CITAT (Ti bee @ 29-10-2003, 12:50) Ett annat sätt att stoppa kissmarodörer tipsade en granne om: Sätt upp en stark lampa med rörelsedetektor! Inte många vill stå och kissa i rampljuset!  Funkar dessvärre inte på alla - det här var mitt på ljusa da´n - precis vid dagishämtning. Småbarnen fick en lite annorlunda uppvisning på hur man uppför sig när man är vuxen kan man säga...
Susanne i Linköping
29-10-2003, 15:32
CITAT (Wargen @ 29-10-2003, 12:06) Lägg ett finmaskigt metallnät i rabatten, kopplat till svagström, (vanlig ström kan bli för farligt tror jag,) när någon kissar bör det bli en kännbar reaktion.... Ja, den metoden drömmer man ju om att kunna använda. Tyvärr tror jag det finns lagar som sätter käppar i hjulet. Men det fick mig att tänka på en metod som lanserats mot mördarsniglar: två strömförande trådar (med för människor ofarlig spänning) på en bräda. Sniglar som kommer i kontakt med båda ledningarna samtidigt får en dödande elchock. Kanske behöver man tillstånd för att montera ett sådant snigelhinder, men det vore väl trevligt att montera ett sådant i rabatten där drumlarna (de tvåbenta) kissar. Då kan man motivera förekomsten av eltrådar i rabatten med att man vill stänga ute sniglar, och o nej då, det var inte alls avsett för att skrämma bort några kissande människor. Troligen måste man sätta upp varningsskyltar om elektriskt stängsel, men det kan det väl vara värt? I just detta fall var det tyvärr ingen privat rabatt, så denna metod hjälper nog inte där.
Bettson
29-10-2003, 15:38
På vår tidigare bostad fanns stora häckar. De var alldeles utmärkta om någon nattvandrare inte bara ville kissa utan göra resten också. Väldigt osmakligt tyckte jag. Jag samlade tallkottar tog in och torkade så de var riktigt taggiga. Ställde en hink innaför dörren tillsammans med en slangbella. Det användes när de satt hela vägen med byxorna nere. Jag förmodar att de hade präktiga blåmärken på lämliga ställen. Och hur skulle de se i halvmörkret vad de fått på sig. Ofoget upphörde omedelbart.
Hannele
29-10-2003, 15:39
"Lägg ett finmaskigt metallnät i rabatten, kopplat till svagström Tyvärr tror jag det finns lagar som sätter käppar i hjulet." Men inga lagar sätter stopp på att ungdomar sparkar sönder bilarnas backspeglar, prydnadspumpar, urinerar i rabatter...?
Susanne i Linköping
29-10-2003, 15:46
CITAT (Hannele @ 29-10-2003, 15:39) "Lägg ett finmaskigt metallnät i rabatten, kopplat till svagström Tyvärr tror jag det finns lagar som sätter käppar i hjulet."
Men inga lagar sätter stopp på att ungdomar sparkar sönder bilarnas backspeglar, prydnadspumpar, urinerar i rabatter...? :wacko: Hannele, rättssamhället känns inte så kul alla gånger. Så länge du inte tar någon vandal på bar gärning går de fria. Sätter du elnät i rabatten och någon blir skadad (eller bara anmäler det) är det nog lättare att ge dig skulden. Tyvärr. Om att skjuta kottar med slangbella borde jag väl också säga något laglydigt "aja baja", men nää... se till att ingen ser dig och sikta sedan noga!!! Heja Bettson!
Ljusalfheim
29-10-2003, 16:40
sten. (eller betong?) kan målas.  (ser ut som en äkta pumpa i kvällsmörkret) är hårt.  (gör vidrigt ont att sparka på) (vad betyder 'wub' ?¿)
Om en pumpakrossare (i straffbar ålder) blev tagen av polisen, vilket straff - om något - skulle det kunna bli? Och skulle det utgå skadestånd?
rosettei
29-10-2003, 17:56
Jo det bästa är om jag kan ta busungar och ungdomar på bar gärning. Då vet jag vart jag ska vända mig om det blir fråga om ersättningsanspråk. Fast himla vad fort ungar kan springa. En dag under lunchtid såg jag detta. Två barn kastade in stenar och sand på kaninerna i buren. (På den tiden vi hade kaniner) Den ena en flicka sprang iväg. Pojken stod kvar. De var i 7 års åldern. I alla fall. Senare under dagen ringde det på dörren. Där stod pappan med sin pojke och hade en blomma i handen. Jag har även mött föräldrar som skäller ut en vid kontakt med dem. Tur att jag inte är hundrädd. När var var ute med en liten rotweillervalp kom det i mörkret två stora hundar springande emot mig. Det såg hemskt ut, men jag uppfattade hundarna som glada och nyfikna., av någon andledning. Jag lyfte upp valpen och gick in på tomtern. Hundarna följde efter mig. Ägarna försökte ropa in hundarna, det gick inte. Var tvungen att ropa till två gestalter som jag hade sett en skymt av. -Ni kan komma och hämta era hundar. Efter ett tag kom de. En tid efteråt så inbillade jag mig att det var ev, inbrottstjuvar som var ute och kollade området. Jag hade inte sett de två föut och inte sett till dom igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|